Bystrouška slavila na Smetanově Litomyšli úspěch

  1. 1
  2. 2

Po Mozartově Figarově svatbě další inscenace Opery Národního divadla na 56. festivalovém ročníku  

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky měla svoji původní premiéru 6. listopadu 1924 v tehdejším Národním divadle v Brně, teprve 18. května 1925 v Praze. Představila Leoše Janáčka jako již jednasedmdesátiletého skladatele. A zdůrazním, že v této době již skladatele ve světě dobře známého.

Pokud bych nacházel body vztahu mezi Operou pražského Národního divadla v Litomyšli provedeným Mozartem a hned den poté Janáčkem, vnucuje se jeden bod docela zásadní. Mozart byl zázračné dítě, jehož vrchol byl již ve velmi mladém věku. A rovněž příliš mladý tento svět opustil. Janáček je zcela opačný příklad skladatele, který dlouho psal tradicionalisticky, ba konzervativně. Předlouho nalézal cestu k oné osobitosti, která ho učinila světovým. Prorazil plně až po padesátce svého věku s Její pastorkyní, když jí účelně vypomohl s praktickou instrumentací, a tím i divadelní gradací závěru dirigent Karel Kovařovic. V tom je zcela diametrální rozdíl vrcholu tvůrčího života člověka, u Mozarta až příliš brzy, naopak u Janáčka ve věku již pozdním.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Janáček: Příhody lišky Bystroušky (ND Praha)

[yasr_visitor_votes postid="98908" size="small"]

Mohlo by vás zajímat