Česká filharmonie dokázala, že jí hudební současnost není cizí

Již mnohokrát jsme se přesvědčili, že pokud jde o klasicko-romantický repertoár, je návštěva koncertů České filharmonie v podstatě zárukou vrcholného uměleckého zážitku. Jak se ovšem mohli posluchači přesvědčit na koncertě 20. května 2022 v rámci festivalu Pražské jaro, rozumí si filharmonikové výborně i s hudbou dvacátého století i tou současnou.

Michal Rataj: Movis – David Robertson, Ivo Kahánek, Česká filharmonie, 20. května 2022 (foto Ivan Malý)
Michal Rataj: Movis – David Robertson, Ivo Kahánek, Česká filharmonie, 20. května 2022 (foto Ivan Malý)

Páteř koncertu tvořily skladby Charlese Ivese, tedy skladatele, jehož styl se vyznačuje mimo jiné soužitím tonálního a atonálního světa, a to často v jedné skladbě.

Jako první zazněla kompozice, na níž si toto spojení mohli posluchači vychutnat hned od začátku, Nezodpovězená otázka. Filharmonici opravdu učinili za dost názvu díla a konflikt mezi klidnými akordy smyčců, neustále se tázající trubkou a značně disonantními odpověďmi dřevěných dechových nástrojů mohl leckoho přivést k přemýšlení nad otázkami, na které nám ve shonu všedních dní nezbývá čas. Škoda jen, že posluchači nedostali více času tuto krátkou, ale hlubokou kompozici vstřebat, neboť pauza mezi ní a další skladbou koncertu byla až příliš krátká.

Následující skladbou byl koncert pro klavír a orchestr Michala Rataje s názvem Movis. Klavírního partu se ujal Ivo Kahánek a dokázal, že se umí vcítit nejen do hudby dob dávno minulých, ale i do hudby tepající duchem přítomnosti. Zvláště je nutno zmínit kadenci koncertu. V ní má pianista nelehký úkol – na jednu stranu zde může projevit svou tvůrčí stránku, na druhou stranu nesmí zapomenout, že má za sebou orchestr, který se ho snaží „stínovat“. Při takovém typu improvizací je nutná kromě tvůrčích schopností i souhra s dirigentem. Duu Ivo Kahánek & David Robertson vyšla tato spolupráce na výbornou.

Charles Ives: Symfonie č. 4 – David Robertson, Ivo Kahánek, Česká filharmonie, Pražský filharmonický sbor, 20. května 2022 (foto Ivan Malý)
Charles Ives: Symfonie č. 4 – David Robertson, Ivo Kahánek, Česká filharmonie, Pražský filharmonický sbor, 20. května 2022 (foto Ivan Malý)

Po přestávce dostal slovo opět Ives, zazněla totiž jeho Symfonie č. 4. I v ní se projevilo umění jak orchestru, tak dirigenta – jedná o náročné dílo, kde proti sobě často zaznívají různá rytmická pásma a spojit tyto protichůdné hudební myšlenky v jeden celek není jednoduchý úkol. Dirigentu Robertsonovi se to však podařilo. A nejen to, navíc dodal celému dílu potřebnou hloubku i pokud jde o obsah. Velice krásně vyniknul kontrast mezi druhou a třetí větou. Druhá věta, s podtitulem Komedie, měla v podání filharmoniků až ironický charakter. O to lépe pak vynikl klidný, konejšivý charakter věty následující.

Působivý byl i závěr celého díla, kdy hudba postupně odchází, až docela utichne. Na ticho pak navázala hudba jiná, příjemná zvláště všem zúčastněným na pódiu, a to bouřlivý potlesk publika, který byl potvrzením toho, že uvádět hudbu dvacátého a jednadvacátého století má smysl – zvláště, děje-li se tak ve špičkové umělecké kvalitě.

Michal Rataj: Movis – Ivo Kahánek, Česká filharmonie, 20. května 2022 (foto Michal Vencl)
Michal Rataj: Movis – Ivo Kahánek, Česká filharmonie, 20. května 2022 (foto Michal Vencl)

Česká Filharmonie & David Robertson
20. května 2022, 20:00 hodin
Obecní dům

Program:
Charles Ives: Nezodpovězená otázka
Michal Rataj: Movis, koncert pro klavír a orchestr
Charles Ives: Symfonie č. 4

Účinkující:
Ivo Kahánek – klavír
Česká Filharmonie
Pražský Filharmonický sbor
David Robertson – dirigent
Lukáš Vasilek – sbormistr

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments