Chaplin a Tulák – dialog umělce a jeho role na pozadí jednoho pozoruhodného života

  1. 1
  2. 2

Pět let po premiéře Chaplina v Lipském baletu uvedlo Schrödrovu oceňovanou inscenaci Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě. Němec Mario Schröder není českému publiku neznámý. K vidění byla jeho díla především v Brně, kde byl pohostinsky uveden balet The Wall, taneční číslo Your Life, taneční muzikál Love hurts… Petrushka a před necelými dvěma roky s mimořádným diváckým ohlasem právě Chaplin. Prostřednictvím kratší choreografie Okamžik pro jahodová ústa v programu Balet 21. století se dostal Mario Schröder i na pravidelný brněnský repertoár.

Život slavného herce, všestranného filmového tvůrce a také úspěšného skladatele nese řadu podnětných peripetií a zvratů, které nejednou vedly k divadelnímu zpracování (například před sedmi lety Mikuláškova a Fekarova hra ve Městském divadle Zlín). Mario Schröder se rozhodl vyprávět příběh skrze neustálý dialog člověka Chaplina s jeho nejslavnější rolí Tuláka. Tulák, tančený ženou, je zároveň alternativou všem zásadním ženám v Chaplinově životě, ať jí byla matka nebo životní lásky a partnerky.

Chaplin - choreografie Mario Schröder - Koki Nishioka (Chaplin), Amelia Waller (Tulák) - NDM Ostrava 2015 (foto Martin Popelář)
Chaplin – choreografie Mario Schröder – Koki Nishioka (Chaplin), Amelia Waller (Tulák) – NDM Ostrava 2015 (foto Martin Popelář)

Silná je už expozice postavy Tuláka. Menší skupinky sboru představují základní atributy role Tuláka (někteří mají široké černé kalhoty se šlemi, jiní sako, další buřinku nebo slavnou hůl). Zatímco se v rychlém sledu míhají přes scénu, postava Tuláka se všemi částmi typického kostýmu, charakteristickým postojem, výrazem a líčením postupuje váhavým a příznačně „šmajdavým“ krokem do pozadí scény k plátnu, za nímž se skrývá pokojík civilního Chaplina (pokojík s bizarně připevněnými židlemi a stolkem ke stěně, respektive stropu místnosti připomene Sládečkovo scénické řešení slavné inscenace Korespondence V+W v brněnském divadle Reduta). Schröder mapuje několik klíčových událostí, ať už se týkají jeho zásadních filmů (zjevné odkazy například na Moderní dobu nebo Diktátora), proměn vztahu společnosti k Chaplinovi (od nekritického zbožňování až po poválečnou dehonestaci, kdy je označen za spojence komunistů) nebo Chaplinova setkání se zásadními ženami jeho života – scéna s Matkou, láskami a manželkami Mildred Harris, Paulette Goddard a konečně dlouholetou životní partnerkou Oonou O’Neillovou.

Chaplin - choreografie Mario Schröder - Amelia Waller (Tulák) - NDM Ostrava (foto Martin Popelář)
Chaplin – choreografie Mario Schröder – Amelia Waller (Tulák) – NDM Ostrava (foto Martin Popelář)

Pestrost jednotlivých obrazů dokresluje velmi rozmanitá hudební koláž, v níž převládají autoři dvacátého století. Hořkosměšně vyznívají scény, kdy se filmové natáčení mísí s ozvuky první světové války, nebo když se Chaplin setkává s oslnivým světem Hollywoodu, který symbolizují postavy v saténových růžových županech s velkými papírovými maskami v podobě tváří tehdejší populárních herců a hereček, případně jejich typických rolí. Krátká, ale pro historii kinematografie a Chaplinovu uměleckou kariéru zásadní, je scéna symbolizující nástup němého filmu. Z bočních šál se vynoří obří mikrofon, který nejdříve vypadá jako symbol mužství dokreslující milostný akt po předchozím výstupu Chaplina s Paulette Goddard. Ve scéně obav z nové technické vymoženosti si Schröder pohrál se zvukem (ruchy způsobené dotykem mikrofonu, nezřetelná mluva doléhající jaksi z dálky).

Chaplin - choreografie Mario Schröder - Koki Nishioka (Chaplin) - NDM Ostrava 2015 (foto Martin Popelář)
Chaplin – choreografie Mario Schröder – Koki Nishioka (Chaplin) – NDM Ostrava 2015 (foto Martin Popelář)

Ať už Chaplin prochází jakoukoliv scénou, stálým partnerem, alteregem a glosátorem je mu postava Tuláka. Zatímco pohybový aparát Tuláka je přesně odpozorován z filmového předobrazu, Chaplin – člověk je v pohybu, ale i mimice charakterizován mnohem střízlivěji, civilněji. Vztah těchto postav se vyvíjí a v závěru baletu zaniká. Chaplin se loučí s postavou Tuláka poté, co byl v Americe zostuzen a z Ameriky vypuzen. Tuláka, představovaného tanečnicí, nahrazuje Chaplinova dlouholetá manželka Oono (motiv náhrady symbolizuje opakující se pasáž, kdy hlava Tuláka a později Oony obkrouží Chaplinovo tělo). Závěrečná scéna má silný katarzní účinek: odchází svět jedné velké životní role a začíná život naplněný bez ní.

Chaplin - choreografie Mario Schröder - Amelia Waller (Tulák), Koki Nishioka (Chaplin) - NDM Ostrava 2015 (foto Martin Popelář)
Chaplin – choreografie Mario Schröder – Amelia Waller (Tulák), Koki Nishioka (Chaplin) – NDM Ostrava 2015 (foto Martin Popelář)

Schröder si v choreografii často pohrává s odkazy na známá pohybová schémata a taneční scény. Největší inspirací je mu přirozeně pohybová charakteristika samotného Chaplina. Vedle zmíněné šmajdavé chůze je to například postoj, v němž jako by byla hlava zabořena do mírně zvýšených ramen, bravurní práce s rekvizitou – holí, občasné tiky, výraz očí atd. Choreograf se inspiruje herectvím komiků filmové němé éry a odkazuje na některé typické scény, kupříkladu na známé honičky s náhlými zastaveními. Překvapivě k nim nachází paralelu v technikách break dance, byť kupříkladu u postavy Karna byl zřejmě podstatný vklad ostravského tanečníka Patricka Ulmana, jenž bravurně pracuje s technikou poppingu a electric boogaloo. „Byl Chaplin a ti báječní filmoví komici prvními hiphopery?,“ vkrádá se absurdní myšlenka.

Chaplin - choreografie Mario Schröder - Patrick Ulman (Karno), Koki Nishioka (Chaplin) - NDM Ostrava 2015 (foto Martin Popelář)
Chaplin – choreografie Mario Schröder – Patrick Ulman (Karno), Koki Nishioka (Chaplin) – NDM Ostrava 2015 (foto Martin Popelář)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Chaplin -Schröder (NDM Ostrava)

[yasr_visitor_votes postid="192438" size="small"]

Mohlo by vás zajímat