Collegium 1704 proměnilo různorodou emocionální škálu Exodu v libozvučnou hudbu
Autorem libreta tohoto méně známého anglického oratoria byl Charles Jennens, jenž při jeho tvorbě vycházel ze starozákonní knihy Exodus a Knihy žalmů. Na základě jeho textu napsal Händel ve velmi krátkém časovém úseku dvaceti sedmi dnů mistrovské dílo, jež je výjimečné nejen četnými sborovými čísly s originálním využitím dvojsborovosti, ale také jeho skladatelským přístupem. Händel totiž začal s prací nejprve u závěrečné části oratoria s názvem Píseň Mojžíše, následně složil část věnovanou přechodu Izraelitů přes Rudé moře a teprve posléze se věnoval úvodní pasáži, ve které využil sborový Funeral Anthem, zkomponovaný u příležitosti pohřbu královny Karolíny v roce 1737. Vytvořením třídílné kompozice sice dostál svému prvotnímu záměru, brzy však od něj upustil a vrátil se k původně dvoudílnému pojetí.
V této verzi, kdy je z anthemu použito pouze preludium jako ouvertura, uvedl oratorium v Ostravě i Václav Luks. Pod jeho strhujícím vedením se před posluchači rozprostřely barevné vokální sborové plochy, které onomatopoicky hýřily rozmanitou škálou zvuků a volně přecházely z kontrastu do kontrastu. Těmito polohami doslova přetékalo především vyjádření deseti egyptských ran, kdy orchestr společně se zpěváky maximálně využíval výrazová specifika jednotlivých pasáží a od „poskakování žab“ v altové árii Their land brought forth frogs, přes bzučení hmyzu v He spoke the word, po temný sborový recitativ He sent a thick darkness over all the land hudebně vyústil v pastorálně laděnou oslavu vysvobození ve sborové části But as for His people.
Sborové pasáže, které jsou v tomto díle v naprosté převaze, byly plynule přemosťovány tenorovými recitativy, pěti áriemi a třemi duety. Tak jako byly v dokonalém souladu vyladěny celé vokálně-instrumentální plochy, byly i sólové části nedělního koncertu při vší své barevnosti v harmonii. Oba duety, které byly svěřeny dvojici sopranistek Helena Hozová a Tereza Zimková, jež se ujala také sólové sopránové árie, a dvojici basistů Tomáš Šelc a Tadeáš Hoza, byly zvukově vyvážené a předneseny se vší bravurou. Také kontrastní charakter hlasu španělského tenoristy Juana Sancho Martíneze de Carvajal, příznačného jeho vnitřním žárem, a německé zpěvačky Henriette Gödde s měkkým altem se v jejich společném duetu podařilo sladit do jednolitého, zvukově libého celku.
Collegium 1704 a Collegium Vocale pod taktovkou Václava Lukse předestřelo ostravským posluchačům velkolepou starozákonní mozaiku, bedlivě poskládanou s péčí o každý její střípek. S interpretační pestrostí, technickou virtuozitou a zároveň nadhledem tak proměnilo různorodou emocionální škálu Exodu v libozvučnou hudbu hodnou génia Georga Friedricha Händela.
Georg Friedrich Händel: Izrael v Egyptě HWV 54
18. září 2022, 17:00 hodin
Evangelický Kristův kostel, Ostrava
Program:
Georg Friedrich Händel: Izrael v Egyptě HWV 54
Účinkující:
Tereza Zimková – I. soprán
Helena Hozová – II. soprán
Henriette Gödde – alt
Juan Sancho Martínez de Carvajal – tenor
Tomáš Šelc – I. bas
Tadeáš Hoza – II. Bas
Collegium 1704
Collegium Vocale 1704
Václav Luks – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]