Collegium 1704 u Panny Marie Sněžné

Další dva koncerty Hudebního mostu Praha – Drážďany, jehož pořadatelem je Collegium 1704, se uskutečnily 15. dubna v drážďanském Annenkirche a 16. dubna pražském kostele Panny Marie Sněžné.


Nejvyšší s pražských kostelů zůstal sice pouhým torzem (je de facto pouze kněžištěm zamýšleného chrámu), ale k barokním skladbám se hodí dokonale.


Ač postaven v gotickém slohu, je vyzdoben ve stylu barokním, celému prostoru vévodí monumentální oltář, který fascinuje svými rozměry a zdobností.


Na úvod zahrané Concerto grosso (č. 4 z op. 6) Georga Friedricha Händela potěšilo čistou hrou nástrojů, efektními rychlými větami a především neskutečně nádherným, procítěným Largem. Dirigent Václav Luks skladbu řídil od cembala. Na minulém koncertu (přečíst si o něm můžete zde) uvedlo Collegium 1704 výběr z responsorií pro svatý týden Jana Dismase Zelenky, čtyři další responsoria zazněla i u Panny Marie Sněžné. Poslední dobou mám dojem, že nejhranějším skladatelem (a to nejen mezi barokními autory) v Praze se stává právě Zelenka. A je to dobře, protože jeho hudba se často vyrovná té, kterou zkomponovali jeho slavnější kolegové, navíc skýtá až „objevitelské“ zážitky.


Neuvěřitelně jemný, čistý a procítěný zpěv všech hlasů Collegia Vocale 1704 byl dokonalým balzámem na uši, závěrečné Sepulto Domine muselo v každém zanechat ten nejhlubší dojem. Podobnou příležitost dostal jedenáctičlenný vokální soubor ve skladbě Crucifixus Antonia Lottiho, jež je vlastně střední částí rozsáhlejšího Creda.


Lotti (1667 – 1740) se narodil v Benátkách, kde si získal renomé jako skladatel, varhaník a kapelník a ve městě na laguně strávil téměř celý svůj život. Pouze v letech 1717 – 1719 pobýval u drážďanského dvora, kde byl zaměstnán také Zelenka.


Skladby Johanna Sebastiana Bacha reprezentovala dvě díla. Provedení dvojsborového moteta Komm, Jesu, komm, BWV 229, se opět vyznačovalo dokonalou prací s jednotlivými hlasy i celkovou výstavbou. Dlouho mi v hlavě znělo postupné zapojování jednotlivých hlasů (opět byl každý zastoupen jedním zpěvákem/zpěvačkou) na slovech „Der saure Weg“ – „Tato hořká cesta“ navíc interpretovaných s velkou naléhavostí. Následující „Komm, ich will mich dir ergeben“ – „Přijď, já se ti odevzdávám“ v rychlejším tempu pak tvořilo kontrast přinášející naději pokračující v Arii, jež ovšem není sólovým číslem, jak by mohl název napovídat, kdy se oba sbory spojí. V kantátě Himmelskönig, sei willkommen se opěvuje příchod Božího syna, jenž odvede věřící do Nebeského Jeruzaléma. Tentokrát sólové árie provedli: Jaromír Nosek tmavým a zvučným basem, Kamila Mazalová, jejíž alt se velmi příjemně pojil s flétnou, a Hasan El-Dunia, který tentokrát bohužel nepůsobil zvlášť výrazně.


Úspěch koncertu u prakticky zcela zaplněného kostela byl ohromný. Bohužel dubnové počasí je poněkud chladné, takže v kostele panovala značná zima, a obávám se k, že svůj pár dní trvající boj s počínající rýmou prohraju. Doufám, že nic podobného nepostihne zpěvačky, protože jsem v Collegiu Vocale 1704 zahlédl několik členek souboru Tiburtina Ensemble, který 19. dubna zahájí Velikonoční festival (pořádá FOK) v kostele sv. Šimona a Judy. Na programu bude unikátní chorální liturgická hra Navštívení Kristova hrobu z přelomu 13. a 14. století. Další koncert festivalu a staré hudby se bude konat 26. dubna, kdy Musica florea pod vedením Marka Štryncla provede Janovy pašije Johanna Sebastiana Bacha. 28. dubna pak Petr Wagner a Ensemble Tourbillon zahrají francouzské skladby z konce 17. a 18. století. Poslední koncert Hudebního mostu Praha – Drážďany se uskuteční 11. června v drážďanském Annenkirche a 12. června v Tereziánském sále Břevnovského kláštera. Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 nás potěší svou interpretací madrigalů Claudia Monteverdiho a Heinricha Schűtze.

Hudební most Praha – Drážďany 2011
Musica pro hepdomada Sancta
Kamila Mazalová – alt
Hasan El-Dunia – tenor
Jaromír Nosek – bas
Collegium 1704
Collegium Vocale 1704
Václav Luks – dirigent
Praha Kostel Panny Marie Sněžné, 16. dubna 2011

program:
Georg Friedrich Händel: Concerto grosso No. 4, op. 6, a moll
Jan Dismas Zelenka: Responsoria pro hepdomada Sancta, ZWV 55:
– In monte oliveti
– Animam meam dilectam
– Plange quasi virgo
– Sepulto domino
Antonio Lotti: Crucifixus à 8
Johann Sebastian Bach:
– moteto Komm, Jesu, komm, BWV 229
– kantáta Himmelskönig, sei willkommen, BWV 182

www.collegium1704.com

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments