Collegium Marianum a Tomáš Král u Svatého hrobu

12. dubna uspořádalo Collegium Marianum ve svém domovském barokním knihovním sále v Melantrichově ulici velikonoční koncert, tentokrát s podtitulem Al santo sepolcro.


U Svatého hrobu se na velký pátek provozoval zvláštní druh oratorií pojednávajících o utrpení a smrti Ježíše Krista, která se proto nazývala sepolkra. Rozkvětu tento žánr dosáhl ve Vídni v 17. a 18. století, kdy se již pravidelně provozoval také v Praze. Další skladbou spojenou s jedním z nejdůležitějších křesťanských svátků je Stabat Mater, líčící utrpení Panny Marie pod křížem, na kterém umíral její syn. Zhudebněním prvních dvou slok této sekvence od Giovanni Benedetta Plattiho (1697 – 1763) byl úterní koncert zahájen. Skladba zaujala krásnou dojemnou melodií a Tomáš Král tlumeným projevem a jako vždy hlubokým soustředěním. Kdybych se nedíval, snad bych ani nepoznal, že recitativ k prvnímu ze Zelenkových sepolker (Immisit Dominus pestilentiam), které následovalo, zpíval také on. Taková byla proměna: ze ztišeného hlasu vyprávějícím o boleti Panny Marie hromové zavelení „Budu je bít morem a dovrším zhoubu.“


Obsazení jednotlivých hlasů sboru jednou osobou dalo polyfonii krystalickou čistotu, kladlo ale i zvýšené nároky na zpěváky a zpěvačky. Všichni však podali výborné výkony, takže bych rád jmenoval jednotlivě: plný bas Jaromíra Noska, jasný tenor Tomáše Lajtkepa, příjemný alt Daniely Čermákové a – jak už jsem minulý týden konstatoval – andělský hlas Barbory Sojkové. Ta také bravurně zazpívala árii z prvního sepolkra za doprovodu flétny a varhan, jež s jejím hlasem vytvořily krásný souzvuk. Tomáš Král dále procítěně provedl recitativ a pomalou árii ze sepolkra Attendite et videte a v závěrečném Deus Dux et videte znovu předvedl svouvirtuozitu (zdobené pasáže). V rámci koncertu zaznělo ještě Concerto e moll Johanna Friedricha Fascha v němž dostaly příležitost hobojistka Tereza Pavelková a umělecká vedoucí souboru a flétnistka Jana Semerádová. Galantní skladbička přináší složité běhy v krajních rychlých větách a dojemný dialog obou nástrojů v pomalé střední větě. Tři další Faschovy koncerty zazní v knihovním sále Collegia Marianum 9. května a to dokonce v novodobých premiérách. A na závěr potěšující zpráva: Zelenkova sepolkra, která se řadí k ranějším dílům tohoto skladatele a která složil pro pražskou jezuitskou kolej, vydá v podání Collegia Marianum Supraphon ještě v průběhu letošního roku.

 

Collegium Marianum
Tomáš Král – bas
Barbora Sojková – soprán
Daniela Čermáková – alt
Tomáš Lajtkep – tenor
Jaromír Nosek – bas
Lenka Torgersen, Simona Tydlitátová – housle
Vojtěch Semerád – viola
Hana Fleková – violoncello
Ondřej Balcar – kontrabas
Sebastian Knebel – organo
Tereza Pavelková – hoboj
Jana Semerádová – flauto traverso, umělecká vedoucí
Praha, Barokní sál Collegium Marianum, 12.dubna 2011

program:
Giovanni Benedetto Platti: Stabat Mater
Johann Friedrich Fasch: Concerto e moll
Jan Dismas Zelenka: Sepolkra
– Immisit Dominus pestilentiam, ZWV 58
– Attendite et videte, ZWV 59
– Deus Dux fortissimae, ZWV 60

www.collegiummarianum.cz

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat