Dnešní premiéra v Ostravě: Giordanova Fedora

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Právě dnes večer se na české operní scény vrací jeden z předních představitelů verismu, Umberto Giordano (1867-1948). Jeho méně známou operu Fedora uvádí v premiéře Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě. Zatímco v zahraničí Giordana znají alespoň díky jeho celkem pravidelně dávanému Andreu Chénierovi, u nás ani ten příliš nezdomácněl. Například v pražském Národním divadle se Chénier hrál jen v jediném nastudování, v roce 1897. Již zmíněná Fedora ani jiná z dalších Giordanových oper se na naší první scénu nikdy nedostala.

Tím spíš je třeba ocenit nynější dramaturgii ostravskou, protože i partitura Fedory za pozornost rozhodně stojí. Hudebního nastudování ostravské inscenace se ujal a její dnešní premiéru bude řídit Zbyněk Müller, známý především z pražského Národního a z poslední doby i z košické Filharmonie.

Čí to byl vůbec nápad přijít s Fedorou? Pokud ne váš, rozmýšlel jste se dlouho, zda „do toho“ jít?

Nabídku nastudovat Fedoru jsem dostal od hudebního ředitele ostravské opery Roberta Jindry. Dílo jsem předtím neznal, nicméně možnost nastudovat veristickou operu jsem přivítal zvláště pár let poté, co byla z repertoáru pražského ND stažena Cileova Adriana Lecouvreur, která mne jako dirigenta nesmírně bavila. A samozřejmě, že je to pro mě určitá výzva, protože když se zde něco více než sto let nehrálo, pak může mít tato ostravská inscenace svým způsobem podíl na tom, jak to u nás bude s Fedorou dál.

Fedora byla alespoň zpočátku – soudě podle dobových pramenů – prakticky stejně oblíbená, jako Andrea Chénier. Dá se dnes vůbec najít důvod, proč se to časem změnilo?

To opravdu netuším. Zdá se mi však pravděpodobné (a v tomto ohledu vidím analogii s některými skladateli či přímo konkrétními díly symfonického repertoáru, teď zrovna mě napadá například Skrjabin), že Fedora náleží do té kategorie oper, jejichž úspěch či neúspěch velmi závisí na kvalitě provedení, čímž myslím zejména obsazení hlavních rolí ( Fedory a Lorise ) pokud možno zpěváky světových jmen, poskytujících neznámé opeře jakousi záštitu, ale i režijní pojetí a samozřejmě hudební nastudování, které vytěží maximum především z momentů melodických a dramaticky vypjatých. Je to zkrátka dílo, nad nímž je potřeba se zamyslet a které nedá svůj úspěch lacino. Svou roli jistě také hrají různé hudebně estetické názory a v různých dobách odlišná kritická hodnocení verismu jako hudebního stylu. Pokud mám dále uvažovat nad tím, proč obliba této opery v historii kolísala (nutno říci, že v posledních letech se Fedora na jeviště tu a tam vrací), musel bych se snažit najít její slabiny, což dělám krátce před premiérou nerad, protože teď Fedoře opravdu upřímně věřím.

Ví se, že Giordano čekal na svolení Sardoua ke zhudebnění Fedory rozhodně ne krátkou dobu. Myslíte, že toto „čekání“ se mohlo – ať už v dobrém či naopak – na konečné podobě Fedory projevit?

Domnívám se, že čekání má u skladatelů většinou kladný vliv – vezměme si třeba Janáčka – kdo ví, jak by to s jeho tvorbou vypadalo, kdyby se nemusel za své myšlenky tak tvrdohlavě a urputně prát a tolik let žít v nejistotě a odmítání. Giordano byl sice také odmítnut, ale čekal na svolení pouze sedm let, a přestože nevím, co v té době dělal, troufám si tvrdit, že jako skladatel mohl jen získávat zkušenosti a dozrávat. Tudíž – pokud se to nějak projevilo, pak asi v dobrém.

Měl jste možnost nějaké inscenace Fedory sám vidět? Ať už třeba tu vídeňskou, která se ještě před pár lety ve Staatsoper hrála, nebo alespoň nějaké na DVD nahrávkách? Pokud ano, co hlavně vás jako diváka, resp. posluchače nejvíc zaujalo?

Živou inscenaci jsem neviděl, DVD nahrávky znám dvě, jednu z La Scaly, druhou z MET, obojí s Mirellou Freni a Plácidem Domingem. Nejdříve jsem slyšel inscenaci z MET. První dojem, který je dobré si pamatovat, protože takový má u neznámých děl naprostá většina posluchačů (a nemůžete si ho nikdy vyvolat znovu), byl ten, že již kouzelně zasněné úvodní takty krátké předehry mne okamžitě vtáhly do děje, který jsem díky klasické režii pochopil bez předchozího studia ihned. První jednání překvapivě brzy skončilo a působilo vlastně buď jako jakýsi prolog, nebo jako pohled kamsi do minulosti. Teprve ve druhém jednání jsem nabyl dojmu, že začíná něco souvislejšího, nebo že teď jsme teprve v přítomnosti, zhruba v polovině druhého jednání mne zaujala klíčová scéna, kdy Fedora unáhleně píše udávací dopis. Dále jsem coby posluchač i divák jen v napětí až do konce očekával, co se ještě přihodí a jak to celé dopadne. Tolik tedy první dojem, který ve mně okamžitě vyvolal touhu začít se touto operou zabývat.

Jak vy osobně hodnotíte partituru Fedory? Ať už z hlediska melodické invence, instrumentace, či obtížnosti?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Giordano: Fedora (NDM Ostrava)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


53
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
53 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Shimo

Fedoru mela na dramaturgickem planu SOP v obdobi Evy Randove – k jeji realizaci vsak jiz nedoslo, po neprodlouzeni smlouvy Evy Randove byl puvodni dram-plan vyrazne zmenen.

Anonymous

Ano, a známá byla tehdy i jména hlavních představitelů: Fedoru měla zpívat Tamara Kucenko a Lorise tenorista Popov.
Robert

Khail

Zase zajímavý rozhovor. Těší mne vždy, když je z odpovědí cítit zájem o věc, chuť do práce. I v tomhle případě je to znát. Ostrava je v současnosti asi na špičce regionálních operních divadel.

Anonymous

Ostrava???
O špici bych raději pomlčela. Jednak maj minimum vlastních sólistů a úroveň repríz značně kolísá a není o ně zájem.
Jana

Anonymous

Ostrava si úroveň drží,i když to má teď poněkud těžší,to že má málo sólistů ve stavu je pravda.Snad se to v budoucnu zlepší.Také dramaturgie pro Ostravu není moc šťastná,ono těch málo hraných oper je přece jen na l sezónu hodně.
Jana Kolářová

Anonymous

Jano,
navštěvujete i jiné operní scény? Jana

Anonymous

Měla jsem možnost vidět Fedoru v 90. letech ve Vídeňské státní opeře, a to s Agnes Baltsou v roli titulní roli. Lorise zpíval v jednom přestavení Plácido Domingo, ve druhém José Carreras. (Oba pány mám i v nahrávce – Carrerase s Evou Marton, Dominga s Mirellou Freni). Mohu stoprocentně potvrdit, že úspěch této opery závisí na kvalitě zpěváků v hlavních rolích, ale také na schopnosti orchestru zahrát tak, aby typicky veristická hudba (se všemi svými nedostatky) působila emočně vypjatě, nikoliv povrchně a lacině. Moc přeji ostravské inscenaci úspěch, na českých jevištích je Giordano zřídka k vidění (doufám, že budu mít… Číst vice »

Anonymous

Krásná opera, mimořádně zdařilá, strhující příběh. Znám taky z Vídně, škoda že Ostrava je tak z ruky. E.

Anonymous

Byla jsem včera na premče a pěvecky nic moc. Zejména Zampieri nezpíval, ale křičel. Celkem slušná režie, ale jinak NUDA, NUDA, NUDA. Na oblastní scénu jednoznačně velké sousto. Jana

Anonymous

Také jsem byl včera na premiéře. Připadalo mi to,jako by si režisér nevěděl rady.1. a 3. jednání mě neoslovilo,trochu lépe na tom bylo 2. jednání. Pěvecky se mi líbila N. Miriani,ale herecky byla dost bezradná. Zato A. Bochenek podala velmi pěkný pěvecký i herecký výkon. Solidní výkon podal p. Zampieri. Orchestr hrál pěkně,ale chyběla mi tam atmosféra.

Anonymous

Jo, máte pravdu. Něco mezi Traviatou a Oněginem. :-( Pro běžného diváka je režie natolik nezáživná, že již v říjnu to vidím na tichou derniéru.
Moc jsem nepochopil, proč byla z ostravské opery vyhozena výborná T.Teslia, která by Fedoru zvládla pěvecky i herecky na výbornou. Velkým zklamáním byl pan Janál, Zampieri, ale i Křístek. Bochenek zpívala slušně, ale na hlas moc tlačí a herecky připomínala Madame B. Orechetr zněl sterileně a bezradně.

Anonymous

Je to těžké inscenovat. Je to takový klasicky přihlouplý srdcervoucí veristický příběh. Ale i tak je Ostrava na špici. Janál není na všechno vhodný a Zampieri díky tomu, že zpívá kdeco si pomalu ničí hlas a odchází.

Anonymous

Inscenace má osvětovo-oblastní charakter. Poučí, možná i překvapí, ale fanoušek nebo znalec opery si na své určijtě nepřijde.

Anonymous

Paní Teslia jako Fedora,dnes??? Tak u toho bych rozhodně být nechtěla! Měla jsem tu smůlu,že jsem jí několikrát v konečné fázi slyšela jako Cizí kněžnu(která je vedle Fedory "čurda") a bylo to otřesné. Hlas už pouze šustil,výšky křičela-já osobně jsem z výkonu paní Miriani naprosto fascinována. Byla famozní a nikdy jsem tak úchvatný hlas v Ostravě neslyšela! A to už jsem tu ledacos slyšela. Pro paní Janu : to že se vedení rozhodlo některé členy v ansámblu již nemít velmi kvituji,protože mnohé výkony byli už opravdu pouze smutnou vzpomínkou na staré časy a za hranicí snesitelnosti. Kvalitu představení neurčuje počet… Číst vice »

Anonymous

Pavlo, Pavlo!
V "konečné fázi" zpívala paní Teslia velice málo a Cizí knežnu nanejvýš jedenkrát. Jednalo se o starší inscenaci, která se již nehrála. Každopádně lze paní Tesliu zařadit mezi velice zkušené pěvce a po neuvěřitelných třiceti letech operního provozu měla právo zpívat(dočasně) v indispozici. Nikdo Vám zde nehaní paní Miriam, byť v hlase má již začínající šelest a ve spodních polohách se doslova trpí. Ostravská Fedora představuje slušný oblastní standart, ale o ohromném zážitku bych radeji nehovořil, protože to zavání samochválou.

Anonymous

Já ale nejsem umělkyně,ale letitá abonenka ostravského divadla,tudíž se těžko mohu v tomto případě "samochválit". Pouze jsem si dovolila napsat svůj názor na včerejší večer a reagovat na názor Váš. Pavla

Anonymous

Pokud se vedení rozhodlo kvůli kvalitě propustit sólisty,má na to právo.Ale bylo by zahodno soubor doplnit o nové kvalitní umělce. Ostravská opera měla kdysi 30 sólistů,po různých reorganizacích byl stav snížen na 19,což umožnilo alternaci.Ono mít samé hosty,musí být pro operu dosti finančně náročné.Pro Vás je paní Miriani zpěvačka,kterou ještě Ostrava neslyšela.Máte pravdu.Zpívá velmi pěkně,ale takových v Ostravě v poslední době už zpívalo hodně.Např. A. L. Bogza,V. Mayfatova,T. Caruzo a další.
Jana K.

Anonymous

Souhlasím s paní Pavlou, že někteří sólisté měli značné problémy. Ale na druhou stranu, nikdo nemládneme a kdo by do Ostravy šel, že. Je to město, které i z hlediska kvality života značně pokulhává. Současný stav ostravské opery je ovšem druhým extrémem. Celý repertoár stojí a padá na hostujících sólisteh a dirigentech a dokonce i její šéf sedí na dvou židlích. Proto ani nevím, zda je vůbec možné hovořit o ostravské opeře, protože jediné co je ostravské je budova DADu a část sboristů a členů orchestru.

Anonymous

Paní Jano K.,

zcela se podepisuji pod Váš názor. V Ostravě zpívalo vždy mnoho zajímavých pěvců a současná pražská elita to rozhodně nespasí. Otravská opera má asi za sponzora důlní společnost, nebo majitele naftových vrtů, protože tolik hostů si nemůže dovolit ani ND se SOP dohromady. Miroslav

Anonymous

Mně se představení líbilo,není podstatné,jestli vystupují kmenoví sólisté nebo hosté.Ostrava operu dělat umí,musíme vycházet z příběhu,který je zde takový,jaký je.Spíše mne překvapilo,že nebylo vyprodáno,a na druhou premieru je zatím avizovaná návštěva ještě slabší.Přitom na operu se v Ostravě vždy chodilo..

Anonymous

Ostrava je opravdu v opeře špičkopu. A je to paradox, protože město havířů nemá předpoklady pro velkou kulturnost. I přesto je zde návštěvnost vysoká a kvalita v mnohém předčí třeba nynější SO Praha.
Jan

Anonymous

Asi máte pravdu, ale včera nám s manželkou bylořečeno, že sál DADu je věčně poloprázdný a když je plno, tak se jedná o koupené představení, nebo jsou lístky rozdávány-prodávány za 20Kč. Přišlo nám to dost nefér, protože zatím žadné slevy nemáme. Až za rok bude manželka v důchodu, tak slevu možná získáme. Miroslav

Anonymous

to Jana
Ostrava je městem havířů? To asi ne, uhlí se tam netěží od roku 1994. SOP bych tolik nehanil, má jisté problémy, ale ve srovnání s Ostravou je to pořád první liga.

Anonymous

No jsou z těch havířů teď různí podnmikatelé :-). SOP má různé problémy, ale kvalita je podprůměrná. Proti téhle Fedoře a jejím sólistům by neměla SOP šanci. Viz postřehy pana Šimáčka z běžných repríz SOP :-). Na Ostarvskou operu nemjí ani náhodou .-)

JJ

Anonymous

Důležité je, že si to myslíte. Prozatím to ovšem vypadá tak, že 80% hostujících sólistů v Ostrave je práve ze SOP. :-D

Anonymous

A to je právě škoda.Protože větší část hostů z Prahy za moc nestojí.Např.p.Šrejma,Moravec,Škvárová,Sibera a další.Ještě,že zde hostují pí Šveda,sl Ballová,Z. Marková,Juhasz. Už dlouho jsem neviděl p.M.Gurbaĺa,to byl Silvio.
Zdeněk

Anonymous

To, že by se dobrým sólistům do Ostravy nechtělo,nevěřím. Vždyť jsme měli ve stavu V.Popova,V Mayfatovou,I. Noszczyk,A.Zwierko.Hostoval p. Kuk,Bednarek,Škurhan,Chmelo,S. Jung,A.Grasso,J.Bernáthová,Y.Tannenbergerová a další.V Ostravě se vždy dělala dobrá opera a zpěváci u nás rádi zpívali.Zítra jdu na Fedoru,tak jsem zvědavá.
Jana K.

Anonymous

Zdeňku, nevíte náhodou, kdy a kam odešla Zuzana Marková? Nebo také dostala padáka? Je to báječná sopranistka, ale z Ostravy se doslova vypařila.

Anonymous

Pan M.Gurbaľ je v Košicích, ale proč již nehostuje v Ostravě je další záhadou. Vedení ostravské opery dělá vše proto, aby odehnalo diváky. Na zítřejší druhou premiéru Fedory je divadlo téměř prázdné. Asi se opět najede na rozdávání vstupenek za 20Kč. V operetním a činoherním souboru se prý jedná o běžnou praxi.

Anonymous

Prosím, neposuzujte, kolik sólistů je domácích a kolik hostů. V dnešních divadlech jsou jiné smluvní vztahy než v minulosti a soubor o 30 domácích členech je naprostou utopií. Spíše hodnoťte kvalitu účinkujících.Fedoru jsem nikdy živě neviděl, je to trochu problematická opera, ale může být dobrá – moc se těším.Spíše než s pěveckými výkony a hudebním nastudováním mám v Ostravě problémy s režií – viz Šárka/Ariadna – to byla hrůza, nepřijal jsem ani Werthera. Ten byl velice vzdálen Massenetově poetice. Proto jsem zvědav na Fedoru a upřímně se těším. Dramaturgie ostravské opery se mi líbí, byť si myslím, že neznámých titulů… Číst vice »

Anonymous

ZÁVAŽNÁ KRIZE OSTRAVSKÉ OPERYPůvodně jsem nechtěl do této diskuse vstupovat, ale musím reagovat na řadu předešlých příspěvků. Prozatím zde nikdo nezmínil to zásadní, a to že ostravská opera je zavlečena do chronické umělecké, organizační a hlavně lidské krize, která směle překoná dění na současné politické scéně. S běžným divákem nikdo nekomunikuje (viz.záhadně propuštění umělci bez jediného slova rozloučení), dramaturgický plán je připravován na základě vizí,tužeb a snů pánů Nekvasila a Jindry a rozpočet divadla se směle drasticky překračuje. Je opravdu záhada, kde ostravské divadlo získává finance na přehršel premiér, nových i obnovených, na hostující sólisty, sboristy, dirigenty, ale i na… Číst vice »

Anonymous

Krize ostravské opery? Třeba onomu Wertherovi bouřlivě aplaudovala Praha, ND i pochopitelně SoP by ho mohly závidět. A nepsal tady někdo, že Teslia se nedala už poslouchat? Buďte rádi, co v Ostravě máte. Karel

Anonymous

Za Golata tam bolo lepsie? Len sa pytam…

Anonymous

Karel
Buřlivé :-D potlesky ještě neznamenají, zejména v ČR, že se jedná o kvalitu. Nadšení pražským divákům neberu, ale u titulu jako je Werther se toho dá docílit snadno. Neexistuje totiž srovnání. D.

Anonymous

Musím přiznat,že jsem také do diskuze nechtěl vstupovat,ale příspěvek pana Dušana mě natolik rozhořčil,že musím! Je zajímavé,že pan Dušan ví,že se rozpočet divadla velmi překračuje,ale už neví jakým způsobem se financují projekty. Tzn.neví vlastně nic,pouze fabuluje. Pro mne osobně změny které nastaly především v operním souboru vítám,protože už jsem ušetřen výkonů, které již nešli mnohdy přijímat ani s určitou úctou k jejich bývalým výkonům. (viz.paní Teslia)S potěšením sledovat opery,které jsou zajímavé,nevšední-tak tomu je v ostravské opeře koneckonců dlouhá léta(viz.Soffio,Vita,Vlčice). Posuzovat pěvecké obsazení je jistě subjektivní názor,ale za sebe musím konstatovat,že v tomto ohledu hudební ředitel přinesl hmatatelnou,a především slyšitelnou změnu.… Číst vice »

Anonymous

AD D.: Ale ale, srovnání že není? Nerad se chlubím, ale Werthera znám z Vídně i z Paříže – tam ze 2 inscenací. Takže když říkám, že Werther ostravský byl velmi dobrý na to, že jde o oblastní divadlo, tak vím co říkám. Karel

Anonymous

Tak proč na operu chodí v Ostravě teď tak málo lidí? Werther,Falstaff,ještě,že hrají Orfea,Carmen Traviatu a teď se blíží Nabucco. Tyhle opery a opereta plní hlediště. Ale bohužel pražští umělci zatím moc nepřesvědčili. Jsem rád Tomáši, že aspoň Vás ano.
Zdeněk

Anonymous

Pane Tomáši, nepletete si náhodou paní Tesliu s paní Vaníčkovou? Paní Teslia je ta, která ještě nedávno zachraňovala brněnskou operu, přinejmenším od roku 1999 do roku 2007, je to ta která naročila CD s Moravskou filahrmonií, je to ta která jezdila velká turné do USA a Japonska. To že byla chybně obsazena do Figarovy svatby, nebo zpívala věci mimo svůj hlasový obor je druhá věc a v ČR se běžně provozuje. A když jsme tak konkrétní, místo Tesli měla být raději odejita paní Pillárová, nebo pan Živný, protože to se už opravdu nedá poslouchat. Vaše nadšení pro ostravskou operu Vám… Číst vice »

Anonymous

Zdeňku, na operu se v Ostravě nechodí? Ano, nechodí, protože chybí OSOBNOSTI, jak ve vedení, tak i mezi sólisty. Orfeus v ostravské opeře je z nouze ctnost, protože panu Nekvasilovi se podařilo potuchu rozprášut celý soubor, včetně orchestru. Carmen s Traviatou jsou klasické operní hitovky na které chodí i lidé, kteří operu nesnáší.

Anonymous

Vážení přátelé, je samozřejmé že Traviata,Nabucco,Carmen jsou představení,která jsou vyprodaná,tak je to všude. Nicméně se k těmto hitovkám musí hrát i něco pro užší spektrum-Národní divadlo nemůže být TV Nova! A v tomto ohledu si počíná opravdu dobře-repertoár je na oblastní poměry neuvěřitelně pestré a vyvážené. Nejsou v našem divadle osobnosti? Pan Mastro,Dřízgová,Bochenek nejsou osobnosti? Patří léta k pilířům ostravské opery a DODNES jsou schopni na vysoké úrovni vytvořit skvělé kreace. Souhlasím s tím,že pan Živný a Pillárová nepodávají v posledních letech zrovna nejlepší výkony a také mě zarazilo,že prošli. Radek

Anonymous

Co mi to tu chcete namlouvat-paní Teslia byla špatná už před několika léty(Figarova svatba,Manon Lescaut)-proč tedy nezachraňuje od 2007 do dnes Brněnskou operu a vlastně žádnou
:-) Souhlasím plně s panem Tomášem,napsal to trefně.

Anonymous

V Ostravě se na operu chodí a chodilo vždy podle stejného klíče a tím je ABO. Vyjímku tvoří samozejmě repertoárové stálice jako Traviata,Nabucco,Carmen-tyto věci právě současné vedení vrátilo zpět na repertoár a tím vyvážilo projekty nové-velmi rozumné řešení. Co se návštěvnosti týče : již dlouhá léta jsem předplatitelem NDM, a je to po celou dobu stejné-hlediště plní abonenti. Pamatuji se na představení Dalibora kde sedávalo kolem 100 diváků o Vitě ani Soffio nemluvím-ani ve snu by mě však nenapadlo porovnávat tuto skutečnost s návštěvností výše zmíněných titulů. Osobně jsem příliš nepřijal inscenaci Šárky a Ariadny,ovšem po hudební stránce to rozhodně… Číst vice »

Anonymous

Radku, pan Mastro byl výborný, ale doslova se uřval jeho výkony mají sestupnou tendenci. Paní Dřízgová je minimálně obsazována a mnohé role jsou mimo její hlasový obor (Carmen-M., Šárka)a paní Bochenek je dobrá, ale zpívá moc často a poslední dobou ztrácí přirozenou lehkost. I její herectví začíná být trošu "diblíkovské".

Anonymous

Byla jsem na premiéře Fedory, DĚKUJI za inscenaci,za paní Miriani a krásný zážitek. To je vše co k tomu chci nasat! Radka

Anonymous

pro Anonym 12.30

Vidím, že paní paní Tesliu nesnášíte. Na oblastní poměry zpívala úžasně a to, že dnes nezpívá ještě neznamená, že by nebyla dobrá. Dala si zkrátka pauza a možná se věnuje jiným a přínosnějším věcem, než zpívání před poloprádným hledištěm v Ostravě, nebo v Brně.

Anonymous

Jano Kolářová, ex tajemnice opery NDN, je ti to zapotřebí? Lenka Ž.

Anonymous

Lenko Živocká a co? Že si stále myslím, že Ostrava si drží úroveň. Já si to nejen myslím,ale i tomu věřím. Ale chybí mi tam doplnění souboru.

Anonymous

Pro anonym 16.dubna 10.29: ….. neví jakým způsobem se financují projekty. Tzn. neví vlastně nic, pouze fabuluje….

Ostravské divadlo je prozatím zřizováno městem a z 99% ho dotuje magistrát. Něco málo přihodí kraj a ministerstvo. Sponzoři jsou bezvýznamní…..

Anonymous

Pro anonymní 0:52

Patnáct (15) hostů na jednu inscenaci nepovažujete za utopii? Pane, paní, Financování divadla je stále stejné a opravdu nezáleží zda je rok 1960, nebo rok 2011. Na vše je nutné si vydělat a ne rozhazovat z cizího.

Anonymous

Pěkné představení sobotní II. premiéry.Hezké kostýmy,scéna,slušná réžie,sice mne v některých místech rušila projekce,ale je dobře,že jsem mohla vidět operu,která se moc nehraje. Skvělý nápad,kdy Fedora s Lorisem zpívá jen za doprovodu klavíru na jevišti. Pane Bárto bravo. Také Z. Šveda mne na konci dojala.Má tuto roli velice hezky herecky propracovanou.Je to pěvecká kláda.Pěkný výkon podali G.Zampieri,J.Kettner.
Ale kdybych si měla vybrat mezi Fedorou a Sedlákem kavalírem,tak dám přednost Sedlákovi pro jeho větší hudební náboj,není zde kousek hluchého místa.
Jana K