Dnešní premiéra v Ostravě: Giordanova Fedora

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Právě dnes večer se na české operní scény vrací jeden z předních představitelů verismu, Umberto Giordano (1867-1948). Jeho méně známou operu Fedora uvádí v premiéře Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě. Zatímco v zahraničí Giordana znají alespoň díky jeho celkem pravidelně dávanému Andreu Chénierovi, u nás ani ten příliš nezdomácněl. Například v pražském Národním divadle se Chénier hrál jen v jediném nastudování, v roce 1897. Již zmíněná Fedora ani jiná z dalších Giordanových oper se na naší první scénu nikdy nedostala.

Tím spíš je třeba ocenit nynější dramaturgii ostravskou, protože i partitura Fedory za pozornost rozhodně stojí. Hudebního nastudování ostravské inscenace se ujal a její dnešní premiéru bude řídit Zbyněk Müller, známý především z pražského Národního a z poslední doby i z košické Filharmonie.

Čí to byl vůbec nápad přijít s Fedorou? Pokud ne váš, rozmýšlel jste se dlouho, zda „do toho“ jít?

Nabídku nastudovat Fedoru jsem dostal od hudebního ředitele ostravské opery Roberta Jindry. Dílo jsem předtím neznal, nicméně možnost nastudovat veristickou operu jsem přivítal zvláště pár let poté, co byla z repertoáru pražského ND stažena Cileova Adriana Lecouvreur, která mne jako dirigenta nesmírně bavila. A samozřejmě, že je to pro mě určitá výzva, protože když se zde něco více než sto let nehrálo, pak může mít tato ostravská inscenace svým způsobem podíl na tom, jak to u nás bude s Fedorou dál.

Fedora byla alespoň zpočátku – soudě podle dobových pramenů – prakticky stejně oblíbená, jako Andrea Chénier. Dá se dnes vůbec najít důvod, proč se to časem změnilo?

To opravdu netuším. Zdá se mi však pravděpodobné (a v tomto ohledu vidím analogii s některými skladateli či přímo konkrétními díly symfonického repertoáru, teď zrovna mě napadá například Skrjabin), že Fedora náleží do té kategorie oper, jejichž úspěch či neúspěch velmi závisí na kvalitě provedení, čímž myslím zejména obsazení hlavních rolí ( Fedory a Lorise ) pokud možno zpěváky světových jmen, poskytujících neznámé opeře jakousi záštitu, ale i režijní pojetí a samozřejmě hudební nastudování, které vytěží maximum především z momentů melodických a dramaticky vypjatých. Je to zkrátka dílo, nad nímž je potřeba se zamyslet a které nedá svůj úspěch lacino. Svou roli jistě také hrají různé hudebně estetické názory a v různých dobách odlišná kritická hodnocení verismu jako hudebního stylu. Pokud mám dále uvažovat nad tím, proč obliba této opery v historii kolísala (nutno říci, že v posledních letech se Fedora na jeviště tu a tam vrací), musel bych se snažit najít její slabiny, což dělám krátce před premiérou nerad, protože teď Fedoře opravdu upřímně věřím.

Ví se, že Giordano čekal na svolení Sardoua ke zhudebnění Fedory rozhodně ne krátkou dobu. Myslíte, že toto „čekání“ se mohlo – ať už v dobrém či naopak – na konečné podobě Fedory projevit?

Domnívám se, že čekání má u skladatelů většinou kladný vliv – vezměme si třeba Janáčka – kdo ví, jak by to s jeho tvorbou vypadalo, kdyby se nemusel za své myšlenky tak tvrdohlavě a urputně prát a tolik let žít v nejistotě a odmítání. Giordano byl sice také odmítnut, ale čekal na svolení pouze sedm let, a přestože nevím, co v té době dělal, troufám si tvrdit, že jako skladatel mohl jen získávat zkušenosti a dozrávat. Tudíž – pokud se to nějak projevilo, pak asi v dobrém.

Měl jste možnost nějaké inscenace Fedory sám vidět? Ať už třeba tu vídeňskou, která se ještě před pár lety ve Staatsoper hrála, nebo alespoň nějaké na DVD nahrávkách? Pokud ano, co hlavně vás jako diváka, resp. posluchače nejvíc zaujalo?

Živou inscenaci jsem neviděl, DVD nahrávky znám dvě, jednu z La Scaly, druhou z MET, obojí s Mirellou Freni a Plácidem Domingem. Nejdříve jsem slyšel inscenaci z MET. První dojem, který je dobré si pamatovat, protože takový má u neznámých děl naprostá většina posluchačů (a nemůžete si ho nikdy vyvolat znovu), byl ten, že již kouzelně zasněné úvodní takty krátké předehry mne okamžitě vtáhly do děje, který jsem díky klasické režii pochopil bez předchozího studia ihned. První jednání překvapivě brzy skončilo a působilo vlastně buď jako jakýsi prolog, nebo jako pohled kamsi do minulosti. Teprve ve druhém jednání jsem nabyl dojmu, že začíná něco souvislejšího, nebo že teď jsme teprve v přítomnosti, zhruba v polovině druhého jednání mne zaujala klíčová scéna, kdy Fedora unáhleně píše udávací dopis. Dále jsem coby posluchač i divák jen v napětí až do konce očekával, co se ještě přihodí a jak to celé dopadne. Tolik tedy první dojem, který ve mně okamžitě vyvolal touhu začít se touto operou zabývat.

Jak vy osobně hodnotíte partituru Fedory? Ať už z hlediska melodické invence, instrumentace, či obtížnosti?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Giordano: Fedora (NDM Ostrava)

[Total: 36    Average: 4/5]

Související články


Reakcí (53) “Dnešní premiéra v Ostravě: Giordanova Fedora

  1. Měla jsem možnost vidět Fedoru v 90. letech ve Vídeňské státní opeře, a to s Agnes Baltsou v roli titulní roli. Lorise zpíval v jednom přestavení Plácido Domingo, ve druhém José Carreras. (Oba pány mám i v nahrávce – Carrerase s Evou Marton, Dominga s Mirellou Freni). Mohu stoprocentně potvrdit, že úspěch této opery závisí na kvalitě zpěváků v hlavních rolích, ale také na schopnosti orchestru zahrát tak, aby typicky veristická hudba (se všemi svými nedostatky) působila emočně vypjatě, nikoliv povrchně a lacině. Moc přeji ostravské inscenaci úspěch, na českých jevištích je Giordano zřídka k vidění (doufám, že budu mít možnost některé představení navštívit).

  2. Také jsem byl včera na premiéře. Připadalo mi to,jako by si režisér nevěděl rady.1. a 3. jednání mě neoslovilo,trochu lépe na tom bylo 2. jednání. Pěvecky se mi líbila N. Miriani,ale herecky byla dost bezradná. Zato A. Bochenek podala velmi pěkný pěvecký i herecký výkon. Solidní výkon podal p. Zampieri. Orchestr hrál pěkně,ale chyběla mi tam atmosféra.

  3. Jo, máte pravdu. Něco mezi Traviatou a Oněginem. :-( Pro běžného diváka je režie natolik nezáživná, že již v říjnu to vidím na tichou derniéru.
    Moc jsem nepochopil, proč byla z ostravské opery vyhozena výborná T.Teslia, která by Fedoru zvládla pěvecky i herecky na výbornou. Velkým zklamáním byl pan Janál, Zampieri, ale i Křístek. Bochenek zpívala slušně, ale na hlas moc tlačí a herecky připomínala Madame B. Orechetr zněl sterileně a bezradně.

  4. Paní Teslia jako Fedora,dnes??? Tak u toho bych rozhodně být nechtěla! Měla jsem tu smůlu,že jsem jí několikrát v konečné fázi slyšela jako Cizí kněžnu(která je vedle Fedory "čurda") a bylo to otřesné. Hlas už pouze šustil,výšky křičela-já osobně jsem z výkonu paní Miriani naprosto fascinována. Byla famozní a nikdy jsem tak úchvatný hlas v Ostravě neslyšela! A to už jsem tu ledacos slyšela. Pro paní Janu : to že se vedení rozhodlo některé členy v ansámblu již nemít velmi kvituji,protože mnohé výkony byli už opravdu pouze smutnou vzpomínkou na staré časy a za hranicí snesitelnosti. Kvalitu představení neurčuje počet členů souboru,ale to jaké to představení je! Proto gratuluji ostravské opeře-byl to ohromný zážitek! Pavla

  5. Pavlo, Pavlo!
    V "konečné fázi" zpívala paní Teslia velice málo a Cizí knežnu nanejvýš jedenkrát. Jednalo se o starší inscenaci, která se již nehrála. Každopádně lze paní Tesliu zařadit mezi velice zkušené pěvce a po neuvěřitelných třiceti letech operního provozu měla právo zpívat(dočasně) v indispozici. Nikdo Vám zde nehaní paní Miriam, byť v hlase má již začínající šelest a ve spodních polohách se doslova trpí. Ostravská Fedora představuje slušný oblastní standart, ale o ohromném zážitku bych radeji nehovořil, protože to zavání samochválou.

  6. Pokud se vedení rozhodlo kvůli kvalitě propustit sólisty,má na to právo.Ale bylo by zahodno soubor doplnit o nové kvalitní umělce. Ostravská opera měla kdysi 30 sólistů,po různých reorganizacích byl stav snížen na 19,což umožnilo alternaci.Ono mít samé hosty,musí být pro operu dosti finančně náročné.Pro Vás je paní Miriani zpěvačka,kterou ještě Ostrava neslyšela.Máte pravdu.Zpívá velmi pěkně,ale takových v Ostravě v poslední době už zpívalo hodně.Např. A. L. Bogza,V. Mayfatova,T. Caruzo a další.
    Jana K.

  7. Souhlasím s paní Pavlou, že někteří sólisté měli značné problémy. Ale na druhou stranu, nikdo nemládneme a kdo by do Ostravy šel, že. Je to město, které i z hlediska kvality života značně pokulhává. Současný stav ostravské opery je ovšem druhým extrémem. Celý repertoár stojí a padá na hostujících sólisteh a dirigentech a dokonce i její šéf sedí na dvou židlích. Proto ani nevím, zda je vůbec možné hovořit o ostravské opeře, protože jediné co je ostravské je budova DADu a část sboristů a členů orchestru.

  8. Paní Jano K.,

    zcela se podepisuji pod Váš názor. V Ostravě zpívalo vždy mnoho zajímavých pěvců a současná pražská elita to rozhodně nespasí. Otravská opera má asi za sponzora důlní společnost, nebo majitele naftových vrtů, protože tolik hostů si nemůže dovolit ani ND se SOP dohromady. Miroslav

  9. Mně se představení líbilo,není podstatné,jestli vystupují kmenoví sólisté nebo hosté.Ostrava operu dělat umí,musíme vycházet z příběhu,který je zde takový,jaký je.Spíše mne překvapilo,že nebylo vyprodáno,a na druhou premieru je zatím avizovaná návštěva ještě slabší.Přitom na operu se v Ostravě vždy chodilo..

  10. Asi máte pravdu, ale včera nám s manželkou bylořečeno, že sál DADu je věčně poloprázdný a když je plno, tak se jedná o koupené představení, nebo jsou lístky rozdávány-prodávány za 20Kč. Přišlo nám to dost nefér, protože zatím žadné slevy nemáme. Až za rok bude manželka v důchodu, tak slevu možná získáme. Miroslav

  11. To, že by se dobrým sólistům do Ostravy nechtělo,nevěřím. Vždyť jsme měli ve stavu V.Popova,V Mayfatovou,I. Noszczyk,A.Zwierko.Hostoval p. Kuk,Bednarek,Škurhan,Chmelo,S. Jung,A.Grasso,J.Bernáthová,Y.Tannenbergerová a další.V Ostravě se vždy dělala dobrá opera a zpěváci u nás rádi zpívali.Zítra jdu na Fedoru,tak jsem zvědavá.
    Jana K.

  12. Pan M.Gurbaľ je v Košicích, ale proč již nehostuje v Ostravě je další záhadou. Vedení ostravské opery dělá vše proto, aby odehnalo diváky. Na zítřejší druhou premiéru Fedory je divadlo téměř prázdné. Asi se opět najede na rozdávání vstupenek za 20Kč. V operetním a činoherním souboru se prý jedná o běžnou praxi.

  13. Prosím, neposuzujte, kolik sólistů je domácích a kolik hostů. V dnešních divadlech jsou jiné smluvní vztahy než v minulosti a soubor o 30 domácích členech je naprostou utopií. Spíše hodnoťte kvalitu účinkujících.
    Fedoru jsem nikdy živě neviděl, je to trochu problematická opera, ale může být dobrá – moc se těším.
    Spíše než s pěveckými výkony a hudebním nastudováním mám v Ostravě problémy s režií – viz Šárka/Ariadna – to byla hrůza, nepřijal jsem ani Werthera. Ten byl velice vzdálen Massenetově poetice. Proto jsem zvědav na Fedoru a upřímně se těším. Dramaturgie ostravské opery se mi líbí, byť si myslím, že neznámých titulů je v jedné sezóně příliš, ale pokud budou chodit diváci, proč ne! Je mi to milejší, než když se dokola pořád omílají Travita, Rigoletto, Carmen, Giovanni, Oněgin a podobné tituly.

  14. ZÁVAŽNÁ KRIZE OSTRAVSKÉ OPERY
    Původně jsem nechtěl do této diskuse vstupovat, ale musím reagovat na řadu předešlých příspěvků. Prozatím zde nikdo nezmínil to zásadní, a to že ostravská opera je zavlečena do chronické umělecké, organizační a hlavně lidské krize, která směle překoná dění na současné politické scéně. S běžným divákem nikdo nekomunikuje (viz.záhadně propuštění umělci bez jediného slova rozloučení), dramaturgický plán je připravován na základě vizí,tužeb a snů pánů Nekvasila a Jindry a rozpočet divadla se směle drasticky překračuje. Je opravdu záhada, kde ostravské divadlo získává finance na přehršel premiér, nových i obnovených, na hostující sólisty, sboristy, dirigenty, ale i na režiséry, scénogryfy, na tištěné materiály a na nesmírně levné vstupenky za 20Kč. Běžnému ostravskému divákovi již dávno došla trpělivost a do divadla zkrátka nechodí. Je totiž otráven a uražen, protože přišel o své hvězdy (například petice na podporu T. Tesli měla 457 podpisů) a nemá potřebu podporovat sólisty z Prahy, kteří nepřinášejí žádnou kvalitu. Je to škoda, ale pro mě osobně ostravská opera již dávno neexistje. Raději si zajdu na přenosy z MET, nebo sedím doma. Na různé ty Šárky/Ariadny (inscenace je již naštěstí stažena), Werthery a Fedory (obě velmi špatně pěvecky obasazené)je i těch 20Kč škoda. Dušan

  15. Musím přiznat,že jsem také do diskuze nechtěl vstupovat,ale příspěvek pana Dušana mě natolik rozhořčil,že musím! Je zajímavé,že pan Dušan ví,že se rozpočet divadla velmi překračuje,ale už neví jakým způsobem se financují projekty. Tzn.neví vlastně nic,pouze fabuluje. Pro mne osobně změny které nastaly především v operním souboru vítám,protože už jsem ušetřen výkonů, které již nešli mnohdy přijímat ani s určitou úctou k jejich bývalým výkonům. (viz.paní Teslia)S potěšením sledovat opery,které jsou zajímavé,nevšední-tak tomu je v ostravské opeře koneckonců dlouhá léta(viz.Soffio,Vita,Vlčice). Posuzovat pěvecké obsazení je jistě subjektivní názor,ale za sebe musím konstatovat,že v tomto ohledu hudební ředitel přinesl hmatatelnou,a především slyšitelnou změnu. Tolik báječných pěvců,které jsem v této sezóně slyšel i při běžných reprízách mě o tom přesvědčilo. Vnímám to tak,že Ti kteří jsou a byli výborní zůstali,ti jejichž výkony již nebyly přijatelné odešli-a tak to snad má být? Já jsem platící divák a chci si večer užít a ne vzpomínat na staré časy,když jim to zpívalo! Pokud se snažíte o srovnání s MET(to je nyní móda),je to asi jako kdyby jste si koupil lístek do kina na přenos a zpívala tam nyní Toscu Caballe! Pokud si vedení volí dramaturgii podle svých snů a vizí jak píšete,je to pro mě víc umělecké než uvádět tituly podle toto jaký z toho kápne někde kšeftíček(to je odpověď na poslední příspěvek nad). Já vlastně ani nerozumím tomu proč se ta dramaturgie posuzuje jako nějak netradiční. Uvádění českých oper i méně známých je snad povinností Národních divadel, Werther je opera kterou zná a hraje celý svět,je smutné že se tak zřídka dostane k nám, Fedoru uváděla v době celkem nedávné opakovaně Vídeňská státní opera,Zürich atd.To samé platí o Cardillacovi-na tom si cením předvším odvahu tento titul přivést do ČR-kéž by v Praze měli takovouto dramaturgii! Ano,Werther v Praze zabodoval,získal cenu ředitelky festivalu,pozitivní ohlasy byly patrné. Myslím,že i zde na Opera plus.Patrně jsou všichni hluší a slepí,že! Takže shrnutí za sebe : pane Dušane, cítím z Vašeho příspěvku spíše osobní averze a nikoliv relevantní názor. Držím palce ostravské opeře a těším se dnes na Fedoru,přiznávám tu jsem ještě neviděl,ovšem ohlasy které se na premiéru ke mě ze všech stran dostávají jsou nadšené-mohu se tedy těšit.Tomáš

  16. Pane Tomáši, nepletete si náhodou paní Tesliu s paní Vaníčkovou? Paní Teslia je ta, která ještě nedávno zachraňovala brněnskou operu, přinejmenším od roku 1999 do roku 2007, je to ta která naročila CD s Moravskou filahrmonií, je to ta která jezdila velká turné do USA a Japonska. To že byla chybně obsazena do Figarovy svatby, nebo zpívala věci mimo svůj hlasový obor je druhá věc a v ČR se běžně provozuje. A když jsme tak konkrétní, místo Tesli měla být raději odejita paní Pillárová, nebo pan Živný, protože to se už opravdu nedá poslouchat. Vaše nadšení pro ostravskou operu Vám neberu. Nic neplatíte a za nic neodpovídáte, salóní komentáře jsou dnes moderní. Uvidíme časem, prozatím je sál ostravské opery prázdný, nebo se plní na základě polopodvodů-čestné vstupenky,nebo vstupenky za 20Kč, nebo naháněním lázeňských hostů z Darkova. Pojem ostravský divák, který byl vyhlášen a existoval za Golata i Racka se difinitivně vypařil. D.

  17. Zdeňku, na operu se v Ostravě nechodí? Ano, nechodí, protože chybí OSOBNOSTI, jak ve vedení, tak i mezi sólisty. Orfeus v ostravské opeře je z nouze ctnost, protože panu Nekvasilovi se podařilo potuchu rozprášut celý soubor, včetně orchestru. Carmen s Traviatou jsou klasické operní hitovky na které chodí i lidé, kteří operu nesnáší.

  18. Vážení přátelé, je samozřejmé že Traviata,Nabucco,Carmen jsou představení,která jsou vyprodaná,tak je to všude. Nicméně se k těmto hitovkám musí hrát i něco pro užší spektrum-Národní divadlo nemůže být TV Nova! A v tomto ohledu si počíná opravdu dobře-repertoár je na oblastní poměry neuvěřitelně pestré a vyvážené. Nejsou v našem divadle osobnosti? Pan Mastro,Dřízgová,Bochenek nejsou osobnosti? Patří léta k pilířům ostravské opery a DODNES jsou schopni na vysoké úrovni vytvořit skvělé kreace. Souhlasím s tím,že pan Živný a Pillárová nepodávají v posledních letech zrovna nejlepší výkony a také mě zarazilo,že prošli. Radek

  19. V Ostravě se na operu chodí a chodilo vždy podle stejného klíče a tím je ABO. Vyjímku tvoří samozejmě repertoárové stálice jako Traviata,Nabucco,Carmen-tyto věci právě současné vedení vrátilo zpět na repertoár a tím vyvážilo projekty nové-velmi rozumné řešení. Co se návštěvnosti týče : již dlouhá léta jsem předplatitelem NDM, a je to po celou dobu stejné-hlediště plní abonenti. Pamatuji se na představení Dalibora kde sedávalo kolem 100 diváků o Vitě ani Soffio nemluvím-ani ve snu by mě však nenapadlo porovnávat tuto skutečnost s návštěvností výše zmíněných titulů. Osobně jsem příliš nepřijal inscenaci Šárky a Ariadny,ovšem po hudební stránce to rozhodně bylo velmi povedené představení, Werther mě doslova nadchnul po stránce hudebního nastudování a pěveckých výkonů-jsem tedy i za sebe rád,že inscenace uspěla v Praze a přinesla pro ostravskou operu cenu.Připomínat velkolepí úspěch obnovené Pastorkyně je zbytečné-navíc představení s paní Urbanovou bych dokonce označil triuální. Bylo cítit a hlavně slyšet,že paní Urbanová je prostě ještě jiný level a proto mě velice těší,že v příští sezóně bude opět zpívat! A tak bych mohl pokračovat dále. Ostravská opera vždy měla kvalitní pěvce jak své tak hostující. Ti dobří,kteří mají ještě co nabídnout zde jsou stále,noví přicházejí. Pavel

  20. Radku, pan Mastro byl výborný, ale doslova se uřval jeho výkony mají sestupnou tendenci. Paní Dřízgová je minimálně obsazována a mnohé role jsou mimo její hlasový obor (Carmen-M., Šárka)a paní Bochenek je dobrá, ale zpívá moc často a poslední dobou ztrácí přirozenou lehkost. I její herectví začíná být trošu "diblíkovské".

  21. pro Anonym 12.30

    Vidím, že paní paní Tesliu nesnášíte. Na oblastní poměry zpívala úžasně a to, že dnes nezpívá ještě neznamená, že by nebyla dobrá. Dala si zkrátka pauza a možná se věnuje jiným a přínosnějším věcem, než zpívání před poloprádným hledištěm v Ostravě, nebo v Brně.

  22. Pěkné představení sobotní II. premiéry.Hezké kostýmy,scéna,slušná réžie,sice mne v některých místech rušila projekce,ale je dobře,že jsem mohla vidět operu,která se moc nehraje. Skvělý nápad,kdy Fedora s Lorisem zpívá jen za doprovodu klavíru na jevišti. Pane Bárto bravo. Také Z. Šveda mne na konci dojala.Má tuto roli velice hezky herecky propracovanou.Je to pěvecká kláda.Pěkný výkon podali G.Zampieri,J.Kettner.
    Ale kdybych si měla vybrat mezi Fedorou a Sedlákem kavalírem,tak dám přednost Sedlákovi pro jeho větší hudební náboj,není zde kousek hluchého místa.
    Jana K

  23. Kostýmy jsou hezké a Kettner zpíval moc dobře (mnohem lépe něž Janál). Ostatní nic moc, Šveda sice dojímá, ale opera je o pěvecké technice, že. Jinak jsou tam pěkné režijní seky. Orchestr hrál divně. Na celé galerii jsme seděli s manželkou sami a o přestávce oděšlo půl balkónu.

  24. Komentář se mi ztratil, tak znovu…Po přečtení některých příspěvků jsem smutná. Lidi, vy si nevážíte toho dobrého, co v Ostravě máte? Toho, že vám vedení opery nabízí nová, podnětná díla? A krásné hlasy? Werthera jsem viděla v březnu v Praze a byl vynikající, lidé bouřili, byla jsem uchvácená, to byl počin! A ocenila to i porota festivalu! To je málo? Budete tu machrovat s lepším provedením Werthera tam a onde? Nás v Praze hodlá ND dusit Mozartem, ve Stavovském už nebude nic jiného, jinak běží dokola Verdi, Bizet, z českých autorů od Smetany Prodaná, od Dvořáka Rusalka. A dokola… pro turisty, aby byli diváci, turisti to chtějí.. a na to se platí ND z daní? To je osvěta diváka? Jakobína viděla naposled Praha v roce 95; Dvě vdovy, Hubičku, Tajemství – to dávají tak v cizině s českými pěvci, v Praze ne.
    Za to u vás Fedora – nelitovala jsem a jela jsem se podívat na úterní představení a byla jsem nadšená! Paní Švéda, pan Zampieri – vynikající výkony, plnokrevné, byla jsem dojatá. A máte mladé hlasy, např. pan Křístek je velice nadějný, všimla jsem si ho i druhý den v Orfeovi, tam je potenciál!
    A že na Fedoru chodí málo diváků? Na to, že u vás nestavíte na turistech, bylo divadlo obdivuhodně plné, ze dvou třetin. A na představení se byl podívat dirigent Bělohlávek, tak mu to asi stálo za to!
    Opeře chybí mladí poučení diváci všude – ale to není vina vedení vaší opery:-). V rodinách se nezpívá, nehraje, děti neintonují, neznají jednu písničku a v dospělosti mají jít na Fedoru? Ale – z druhé strany, to se má divadlo přizpůsobit a taky snižovat laťku?
    U vás uvidíte příští sezónu Cardillac, Armidu – lze jen závidět!
    Přeji vám i sobě mnoho dalších tak hlubokých zážitků, jaké mi nabídla ostravská Fedora a předtím Werther.

Napsat komentář