Daniel Dvořák: Chceme diváky přimknout k Janáčkovi
Prvním předsunutým prologem, reprízou Janáčkovy opery Její pastorkyňa, byl zahájen festival Janáček Brno 2010. Naostro se však pestrý program rozjede na několika brněnských scénách až v polovině listopadu. Konkrétně to bude v úterý 16. listopadu, kdy se na scéně Mahenova divadla představí s Věcí Makropulos věhlasná Helikon-Opera z Moskvy. Do neděle 28. listopadu se může publikum těšit na tři desítky operních i činoherních představení, hudebních večerů, férií a dalších pořadů v duchu motta letošního festivalu: Janáček a expresionismus. Do zákulisí příprav nechává čtenáře Opery Plus nahlédnout Daniel Dvořák, ředitel spolupořádajícího Národního divadla Brno.
Program letošního ročníku festivalu Janáček Brno se zdá být velmi štědrý. Jak velký tým a jak dlouho jej připravoval?
Festival zaměstnává jenom jednu osobu – tajemníka Tomáše Cafourka. Všichni ostatní spolupracují nad rámec svých povinností. Základ týmu tvoří dramaturgická rada, jejímiž členy jsou reprezentanti všech spolupořádajících institucí, kterými jsou Národní divadlo Brno, Filharmonie Brno, Hudební fakulta JAMU, Moravské zemské muzeum, Masarykova univerzita a Dům umění města Brna. Provozní příprava a realizace náleží do gesce Janáčkovy opery Národního divadla Brno, takže si k tomu připočítejme produkční aparát tohoto souboru. Zastřešující společenská funkce připadá Čestnému výboru na čele s britskou velvyslankyní v Česku paní J. E. Sian MacLeod. Dohromady minimálně dvacet pět osob.
Jak vypadá rozpočet a z jakých zdrojů peníze jsou? Jak hodně jste financemi letos svázáni?
Rozpočet činí zhruba 15 milionů Kč. Z toho příspěvek města tvoří asi polovinu. Na zbytek přispěli Jihomoravský kraj, Ministerstvo kultury ČR, Nadace Leoše Janáčka a soukromí donátoři, z nichž nejvýznamněji Synot Tip a Komerční banka. Letošní ročník je tím pádem obstojně zafinancován, a pokud se nevyskytnou nějaké neočekávané problémy, mají naši ekonomové reálnou šanci mít po jeho skončení úsměv na tváři.
Milovníky Janáčka už v samotném programu na první pohled nejspíš zaujme světová premiéra Výletů pana Broučka do Měsíce, a to původní verze z roku 1917. Můžete prosím ozřejmit historii této partitury? A co můžete prozradit o její scénické podobě?
Tohle je spíše otázka pro muzikologa nebo dramaturgii. Mám k tomuto dílu velký respekt, takže se nechci pouštět do velkých detailů. Režie i scénická podoba opery bude dílem Pamely Howard. Na oficiálních stránkách festivalu se v nejbližší době objeví návrhy scény.
A co světová premiéra původní verze Janáčkovy Šárky z roku 1887? Je hodně odlišná od oné verze, kterou do Brna přiveze soubor ostravské opery?
Ano, tato verze obsahuje značně odlišný hudební materiál a můžeme tak říci, že vůbec poprvé v historii budeme moci slyšet tuto naprosto neznámou Janáčkovu hudbu. Jedná se o první hudbu, kterou Janáček napsal pro operní divadlo a ke které se ještě několikrát za svůj život vrátil a přepracoval ji. Finální verze měla premiéru v Brně v roce 1925. S ní se na festivalu představí ostravský operní soubor.
Festivalovým hostem má být i moskevská „Helikon-Opera“, která má své fanoušky i v zahraničí. Jaká bude Janáčkova Věc Makropulos v jejím pojetí? Určitě aspoň trochu tušíte…
Bohužel jsem neměl možnost vidět moskevskou Věc Makropulos „živě“. Z materiálů, které nám však z Moskvy poslali tuším, že se můžeme těšit na velmi zajímavou inscenaci této Janáčkovy opery. Celá inscenace vypadá opravdu atraktivně, a to jak z režijního pohledu, tak i scénického. Tuto inscenaci doporučuji v každém případě všem, protože se bude jednat o vůbec první účinkování ruského souboru s Janáčkovou operou u nás.
Na jaké další stěžejní festivalové večery byste rád upozornil?
Již zmíněné opery Výlet pana Broučka do Měsíce a Šárka jsou rozhodně tituly, o kterých by se mělo vědět, a to především z toho důvodu, že se jedná o světové premiéry původních Janáčkových děl. Podařilo se nám festival rozšířit i o činoherní večery, koncerty workshopy a další zajímavé akce. Ze zahraničních hostů k nám zavítá výborný klavírista Roland Pöntinen ze Švédska, Henschel Quartett z Německa a mnozí další. Věřím, že si každý v naší nabídce vybere něco zajímavého.
Na co se nejvíc těšíte vy osobně?
Klidně bych mohl vyjmenovat všechny položky programu. Jsem totiž přesvědčený, že letošní nabídka je mimořádně kvalitní, pestrá a vyvážená. Myslím, že stojí za námahu stihnout toho co nejvíc. Konec konců další ročník bude „až“ za dva roky. Chcete-li po mně i přesto nějakou preferenci, zmíním tedy Bergovu Lulu z Essenu, vystoupení vynikající varhanice Kateřiny Chrobokové a multimediální projekt Pocta atonalitě a abstrakci.
Jaké je vaše vysvětlení pro to, že se na Janáčkovy opery u nás příliš nechodí?
Tento fakt je opravdu velmi zvláštní a často nad tím přemýšlím. Věřím ale, že náš festival bude mít u diváků úspěch a Janáčkova obliba u nás vzroste. To je také hlavní důvod, proč realizujeme festival Janáček Brno.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]