David Mareček: Spojení hudby a technologie je ožehavé téma

  1. 1
  2. 2

Využíváte při přípravě edukačních programů moderních technologií?
Spojení hudby a technologie je trochu ožehavé téma. Hudba je postavena na živém zážitku, na kontaktu umělce s posluchačem, na působení zvuku v prostředí koncertního sálu. Na druhé straně je řada zájemců, kteří se do Rudolfina na koncert filharmonie z různých důvodů nedostanou. Pro někoho je to do Prahy příliš daleko, další si to nemohou finančně dovolit, a řadu posluchačů nemůžeme uspokojit z kapacitních důvodů, protože počet míst v sále není takový, jako třeba ve sportovní hale. Proto jsme v loňském roce s finanční podporou Ministerstva kultury instalovali v Rudolfinu vybavení, které odpovídá špičkovému televiznímu studiu. Koncerty umíme natáčet i živě přenášet po internetu nebo ve spolupráci s Českou televizí. V současné době získáváme prostředky na pravidelný provoz, ale už teď v každé sezoně natočíme několik abonentních koncertů a celou řadu edukačních programů. Díky tomu se dostanou i k dětem, které na koncert do Rudolfina nemohou přijet, a zažijí tak jeho atmosféru sice na dálku, ale v nejlepší dostupné kvalitě.

Uvažujete o edukačních programech i pro zahraniční publikum?
Nejen uvažujeme, ale už je začínáme dělat. Řada zahraničních pořadatelů má zájem spojit večerní koncert České filharmonie s edukačním programem. Většina světových sálů má bohatou vzdělávací a popularizační nabídku, a když se objeví cizí orchestr, který je ochoten do ní přispět, vítají ho s otevřenou náručí. Většinou volíme některý z programů, které se nám osvědčily v Praze, a využijeme místního moderátora, který dobře zná publikum v daném městě. Pokud bude tento trend pokračovat, za pár let budou edukační programy běžnou součástí koncertních turné, což může výrazně prospět propagaci a pochopení české kultury ve světě.

Můžete na závěr prozradit něco z vašich nahrávacích plánů?
V příštím roce vyjde nahrávka Dvořákových duchovních děl, na které se podílel ještě Jiří Bělohlávek a jejíhož dokončení se ujal Jakub Hrůša. V souvislosti s Jiřím Bělohlávkem se těším na premiéru dokumentárního filmu Když já tak rád diriguju…, který natočili režisér Roman Vávra a kameraman Miroslav Janek. Film představí Česká televize na Zlaté Praze a v říjnu se dostane do vybraných českých kin. Se Semjonem Byčkovem začínáme točit symfonie Gustava Mahlera, které s Filharmonií naposledy nahrál Václav Neumann. Kromě Mahlera chce DECCA vydat také kompletní symfonické dílo Josefa Suka s Jakubem Hrůšou a v březnových abonentních programech natočíme Brahmsův Dvojkoncert s Lisou Batiashvili a Gautierem Capuçonem. A nové nahrávací plány máme také se Supraphonem.

 

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na