Divadlo Continuo je na cestě přes 30 let

Divadlo Continuo je nejen divadlem, naplňuje představy o tvůrčí laboratoři, divadelně-antropologickém výzkumu. Svůj komunitní charakter, jenž však svým věhlasem dávno přesáhl hranice kraje i republiky, opečovávají pozemské slávě navzdory. Soubor, původně inklinující k loutkovému divadlu, založili Pavel Štourač, Helena Halasová (později Štouračová), Dominik Tesař. Později se přidali Jan Brůček a Szilárd Boráros. Svůj úmysl odejít z Prahy zrealizovali již během posledního ročníku studia na Katedře alternativního divadla pražské Akademii múzických umění. V jejich činech se odrazila zkušenost získaná na stáži v divadle Děrevo v tehdejším Leningradu, myšlenky Eugenia Barby a činnost jeho divadla Odin Teatret a do třetice neodmyslitelně patří dlouholetá podporovatelka a spolupracovnice, teatroložka a dramaturgyně Jana Pilátová, znalkyně polského divadelního experimentátora Jerzy Grotowského.

V době pražských studií zkoušeli v divadle Rampa, později v chuchelském chátrajícím kostele. Vytvořili inscenace Šest setkání, Dojmy z této ulice. Svou cestu ale nasměrovali do Jižních Čech, kde nejprve na přechodnou dobu našli azyl v budově městského divadla v Třeboni. Vzniklo zde představení inspirované barokním lidovým divadlem Theatrum Passionale. Odtud umělečtí dobrodruzi pokračovali do Vodňan, v tamějším kulturním domě vytvořili další ze svých legend, inscenaci Mrakavy. Začali se věnovat pouličním formám, oživovali prostranství živou hudbou, objekty, tancem a komickými či kejklířskými výstupy. Continuo nakonec našlo v roce 1995 domov v jihočeských Malovicích na tehdy polorozpadlé zemědělské usedlosti.
-
Z archivu Divadla Continuo – Eloio (foto Josef Ptáček) -
Z archivu Divadla Continuo – Finis Terre (foto archiv Divadla Continuo) -
Z archivu Divadla Continuo – Legenda o princi Filipovi (foto archiv DC) -
Z archivu Divadla Continuo – Kratochvílení (foto Josef Ptáček) -
Z archivu Divadla Continuo – Jizvy v kameni, zákulisí (foto Viktor Kronbauer) -
Z archivu Divadla Continuo – Jizvy v kameni (foto Viktor Kronbauer) -
Švestkový dvůr (foto archiv Divadla Continuo)
Švestkový dvůr se stal postupně budovanou základnou pro projekty výtvarného a fyzického divadla, site-specific nebo přesněji site-related projekty, uměleckou pedagogiku i mezioborový výzkum. A otevřenost komunity zajišťuje jak zázemí pro stabilní spolupracovníky nejrůznějších národností a zkušeností, tak cirkulaci zájemců z českých i zahraničních škol. Pohledem optiky post-sametového rozvoje je Continuo jedním z mála „projektů“, který opravdu dostál svých předsevzetí a doslova svůj život těsně provázal se světem divadla. To, co se některým vizionářům podařilo udržet rok, dva, Continuo dokázalo rozvíjet dekády. Zásadní a již neodmyslitelnou součástí jejich činnosti jsou letní mezinárodní projekty vztahující se ke konkrétnímu místu, které naplňují ideu kreativního mezinárodního síťování především mladých performerů z celé Evropy, potažmo světa. Začínali s nimi v roce 1997 na zámku Kratochvíle, kam prvních deset let situovali multižánrové performance (včetně zapojení novocirkusových projektů, umělců a disciplín). Pak svou pozornost přesunuli k prostorám a prostředím v okolí Švestkového dvora a v rozmezí Jihočeského kraje.

Síla Continua tkví v bohaté nejednoznačnosti a terminologické neuchopitelnosti, to jen potvrzuje hloubavé hledačství a nepřilnavost k jedné formě či vyzkoušené metodě. Vytvářejí syntetické umění sdružující tělo jako nástroj, a současně osobnosti jako osobité světy fantazie. Zásadní je řeč těla ve všech svých možnostech od tance po akrobacii či nehybnost, hudba, funkční věcná scéna a výtvarnost, překvapivě rozvíjené linie tématu. Nebojí se rurální poetiky, surreální temnoty, magie a fragmentarizace, ani silně sociopoliticky angažovaných divadelních projevů, jakéhokoli hmatatelného i efemérního materiálu.

Výjimečnost pražské přehlídky zajistili význační hosté, již měli na formování Continua v průběhu jeho existence vliv, anebo významně souvisejí s některou z jeho inscenací. Festival svou návštěvou poctila členka souboru Odin Teatret, umělkyně Roberta Carreri. Zúčastnil se také Jaroslav Gorbaněvský, syn protestující Natálie Gorbaněvské a autorky knihy Poledne, která se v Moskvě na Rudém náměstí roce 1968 na pár minut připojila k protestu proti Sovětské okupaci Československa. Právě stejnojmennou inscenaci považuji za jeden z jejich současných pilířů. Dokumentárně fyzické představení nabízí symbolické obrazy, obzvlášť akcentující krutost totalitního zlořádu. Metaforou ojíněné praktiky výslechů i psychiatrického věznění naznačují pozvolný rozklad lidské vůle a oduševnělosti. Pár minut svobodného odporu Gorbaněvské a několika souputníků se změnilo v roky utrpení, ale současně ve věčný manifest za lidská práva. Poledne naštěstí neupadá do mlhavé melancholie emocí, jde věcně po činech a rozhodnutích.
-
Divadlo Continuo – Hic Sunt Dracones (foto z festivalu v Divadle Archa Michal Hančovský) -
Divadlo Continuo – Hic Sunt Dracones (foto z festivalu v Divadle Archa Michal Hančovský) -
Divadlo Continuo – Poledne (foto Karel Fořt) -
Divadlo Continuo – Poledne (foto Karel Fořt) -
Divadlo Continuo – Please Leave a Message (foto z festivalu v divadle X10 Michal Hančovský)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]