Do Prahy míří Antonio Pappano

Hudební ředitel londýnské Královské opery a římského Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia se poprvé představí na Pražském jaru 

O+

Sir Antonio Pappano je anglický Ital, italský Brit. Šlechtický titul mu udělila královna Alžběta II. při novoročním ceremoniálu v roce 2012, z rukou italského prezidenta Giorgia Napolitana převzal nejvyšší italské vyznamenání Cavaliere di Gran Croce a britská společnost Incorporated Society of Musicians tvořená muzikanty, kterým patří hudební Parnas, jej loni vybrala mezi své laureáty.

Sir Pappano je hudební ředitel a šéf orchestru londýnské opery Royal Opera House Covent Garden od roku 2002, kontrakt má do roku 2017. Pokud vám bude jeho tvář povědomá, nemýlíte se. Je svérázným zastáncem klasické hudby v pořadech BBC a italské televize, možná jste jej zachytili v kině jako komentátora Verdiho Nabucca v přenosu z Covent Garden.Sir Antonio Pappano je hudebník podma­nivý, to slyšíme v jeho plnokrevně muzikant­ských nahrávkách, mnoho nejpopulárněj­ších operních titulů s nejpopulárnějšími pěvci patří k základnímu fondu milovníků oper a do kategorie nahrávek s mnohými oceněními. Angažuje a diriguje nejlepší zpěváky světa, důvěrně jim rozumí. Ke zpěvu byl přitažen od dětství. Chlapec z chudinské čtvrti Londýna, prvorozený syn emigrant­ských rodičů z Itálie, byl svým otcem, jenž měl pěvecké ambice a zpěv vystudoval v Miláně, už od svých deseti let zapojen do otcova programu vokální výuky a doprová­zel otcovy žáky na klavír.

Sir Pappano nemá absolventské vysvědčení z konzervatoře či akademie, v Americe ve městě Bridgeport v Connecticutu, kam se v roce 1973 s rodiči přestěhoval, měl soukromé učitele. Byli to Italové, znalci oboru: k Normě Verrilli chodil na klavír, skladatel Arnold Franchetti mu dával hodiny kompozice a dirigent Gustav Meier, pověstný svým pedagogickým umem, ho učil dirigovat.Tony nechtěl být dirigentem, měl rád pia­no, korepetoval, hrával i v barech. Profesní kariéru začal v jedenadvaceti jako korepe­titor v New York City Opera, pak v Chicagu, ve Frankfurtu, posléze jej objevil Daniel Barenboim pro Bayreuth. Přerod v dirigen­ta? Rozhodl dirigentský záskok v Bohémě, v opeře v Oslo v roce 1987. „Tam jsem obje­vil své předurčení, své italské DNA, pochopil jsem, jak velmi mne v hudbě přitahuje také divadelní emoce a drama.“ 

Italské geny za­pracovaly i v dalším rozhodnutí: v roce 2004 dirigoval prvně Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia v Římě a od prvního taktu mezi ním a orchestrem vzniklo souznění. Sir Antonio Pappano šéfuje Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia už deset let, vede jej k nejvyšším metám, koncertům, nahrávkám, zmínit musíme i objednávky a realizace soudobých skladeb. Rozkročen mezi Londýnem a Římem ví, že hudba je poslání – „posedlost, láska, vášeň, život a naše dítě“ dodává i za svou ženu Pamelu Bullock, klavíristku a učitelku zpěvu.Je to téměř k nevíře, ale Sir Antonio Pappano a stejně tak i Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia se českému publiku na koncertě Pražského jara 28. května představí vůbec poprvé. Zazní předehra k Verdiho opeře Síla osudu, Čajkovského Rokokové variace, kde se sólového partu zhostí violoncellista Jan Vogler, a na závěr uslyšíme Sibeliovu Symfonii číslo 2, kterou autor komponoval v letech 1901–1902, zčásti za svého pobytu v Itálii, jejíž názvuky je v ní možné slyšet.

Pražské jaro 2015
Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia
Dirigent: Antonio Pappano
Jan Vogler (violoncello)
28. května 2015 Smetanova síň Obecního domu Praha

program:
Giuseppe Verdi: Síla osudu – předehra k opeře
Petr Iljič Čajkovskij: Variace na rokokové téma A dur op. 33
Jean Sibelius: Symfonie č. 2 D dur op. 43 

www.festival.cz

Foto Riccardo Musacchio & Flavio Iannello EMI – Classics

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat