Do Prahy míří Juan Diego Flórez. Tentokrát s francouzským programem

Už v pondělí, prakticky jen několik hodin před Štědrým dnem, uzavře Juan Diego Flórez své evropské turné, jehož repertoár vychází z jeho posledního alba L’Amour (Decca 2014). Jednačtyřicetiletý peruánský tenorista zavede i pražské publikum do operní Francie devatenáctého století. Milovníci opery měli v tehdejší Paříži široké možnosti, kam zajít na své oblíbené hity či na žhavé novinky. Na grand opéra neboli velkou operu Meyerbeera, Aubera či Halévyho se chodilo do Opéra de Paris. Zde měla 2. prosince 1840 premiéru také Favoritka  Gaetana Donizettiho. Roli Fernanda zpíval nejslavnější dramatický tenorista té doby Gilbert-Louis Duprez. Také další pařížské divadlo, Théâtre-Italien, jež se specializovalo na italskou operu, se pyšnilo znamenitými pěvci, nicméně hlavním magnetem pro pařížské publikum třicátých a čtyřicátých let byl právě Duprez v Pařížské opeře. V Opéra Comique byly uváděny zábavné opery s mluvenými dialogy, opery Boieldieua, Adolpha Adama (například premiéra Toreadora 18. května 1849) či Aubera. Théâtre-Lyrique otevřel jeho ředitel Léon Carvalho čerstvým novinkám; zde měly premiéru první verze Fausta a Romea a Julie Charlese Gounoda, Kráska z Perthu Georgese Bizeta, Trójané Hectora Berlioze či Manon a francouzská verze Werthera Julese Masseneta. Posledně jmenovaný autor zcela ovládl v poslední čtvrtině devatenáctého století  francouzské jeviště, žádný operní skladatel ve Francii se s jeho popularitou nemohl měřit. V Opéra Comique měla 3. března 1875 ne příliš úspěšnou premiéru Bizetova Carmen, dnes – po Verdiho La traviatě – nejhranější operní titul. Dne 14. dubna 1883 zde slavila velký úspěch Lakmé Léa Delibese. O hudbu Jacquese Offenbacha neměla Opéra Comique zájem, a tak si Offenbach otevřel vlastní Théâtre des Bouffes-Parisiens a pustil se do skládání operet. Populární Krásná Helena se vydala do světa z jiného pařížského divadla, Théâtre des Variétés.

Všechny jmenované skladatele charakterizuje melodičnost, elegance a duchaplnost, příznačná ostatně pro celou francouzskou kulturu. Jejich známým i méně známým áriím budeme dnes naslouchat. Program doplní předehry, baletní hudba z Berliozových Trójanů a také taneční Farandole, efektní závěr Bizetovy druhé orchestrální suity Arlézanka. 

Juan Diego Flórez – 2014 Tour L’Amour
Dirigent: Christopher Franklin
Juan Diego Flórez (tenor)
PKF – Prague Philharmonia
22. prosince 2014 Smetanova síň Obecní dům Praha

program:
Adolphe Adam:
Předehra (Overture)
Toreador aneb Dokonalý souzvuk (Le toréador, ou L’accord parfait)

Léo Delibes:
Prendre le dessin d’un bijou (Gérald)
Lakmé, 1. dějství

Georges Bizet:
– Předehra (Overture)
Carmen
– À la voix d’un amant fidèle (Henry Smith)
Kráska z Perthu, 2. dějství (La jolie fille de Perth)
– Farandole
Orchestrální suita č. 2 Arlézanka, 4. část (Orchestral suite No. 2 L’Arlésienne)

Jules Massenet:
– Ô nature, plaine de grâce (Werther)
Werther, 1. dějství
– Porquoi me réveiller? (Werther)
Werther, 3. dějství

=přestávka=

Gaetano Donizetti:
– Un ange, une femme inconnue (Fernand)
Favoritka, 1. dějství (La Favorite)
– Předehra (Overture)
Favoritka (La favorite)

Hector Berlioz:
– O blonde Cérès (Iopas)
Trójané, 4. dějství (Les Troyens)
– Baletní hudba (Ballet music)
Trójané, 2. dějství (Les Troyens)

Charles Gounod:
L’amour! L’amour!… Ah! Lève-toi, soleil! (Roméo)
Romeo a Julie, 2. dějství (Roméo et Juliette)

Jacques Offenbach:
Au mont Ida (Pâris)
Krásná Helena, 1. dějství (La belle Hélène)

Foto © Juan Diego Florez 2014

Související články


Napsat komentář