Dolanský odvolán, vedením Státní opery pověřen Černý
Po pondělních protestech před budovou ministerstva kultury, organizovaných zaměstnanci pražské Státní opery, se rozhodl ministr kultury Jiří Besser k radiálnímu kroku. Radima Dolanského, pověřeného vedením druhého pražského operního domu, odvolal z funkce, protože “nedokázal splnit základní úkoly nutné pro chod státní instituce,” jak stojí v oficiálním prohlášení ministerstva.
“Pan Dolanský mi 20. prosince loňského roku, když přijímal pověření řídit Státní operu Praha, něco slíbil. Měl odpovědně a ve spolupráci se zřizovatelem připravit návrh transformace Státní opery a Národního divadla. To, co za dva a půl měsíce předvedl je tristní, a určovat, jestli mám nebo nemám odvolat svého náměstka Radka Zdráhala, to je vyloženě neslušné,” uvedl ministr ministr kultury Besser na internetových stránkách ministerstva.
Dolanský označil náměstka ministra Radka Zdráhala za nekompetentního. Přitom právě na Zdráhalův návrh byl Dolanský pověřen řízením Státní opery. V rozhovoru na stránkách ministerstva náměstek píše, že s úvahami o reformě opery i případného dalšího směřování institutce byl Dolanský seznámen a souhlasil s nimi. Pak se ale, podle Zdráhalových slov, stal “přes noc z pověřeného ředitele něco jako odborový předák”. Mimo jiné místo požadované analýzy případného sloučení Státní opery a Národního divadla, dvou příspěvkových organizací ministerstva kultury, odevzdal koncepci, která nadále počítá se samostatností SOP, uvádí příklad náměstek.
“Myslím si, že pan ministr nemá důvod být nespokojený s mojí prací,” odmítá kritiku Dolanský. Připustil, že on i ministr mají jiný názor na reformu operní scény v Praze. “Nikdo ze Státní opery není proti zlepšení současného stavu, přišel jsem s návrhy jak toho docílit a očekával jsem diskusi,” dodal Dolanský.
Ministr Besser ve svém dnešní prohlášení dále uvedl: “Pan Dolanský byl pověřen řízením významné státní kulturní instituce. Zdůrazňuji pověřen! Nikoli jmenován. A takto pověřený úředník se místo plnění svých povinností od začátku věnuje výhradně tomu, že reprezentanty státu, kterými byl pověřen, naprosto zbytečně a hlavně bezdůvodně očerňuje. To zkrátka nejde!”, rozčílil se Besser a dočasným vedením Státní opery pověřil současného ředitele Národního divadla Ondřeje Černého.
Ondřej Černý považuje za svůj prvořadý úkol uklidnění situace ve Státní opeře. “Dokázal jsem určitá nedorozumění vysvětlit zaměstnancům Národního divadla a věřím, že to dokáži i v případě Státní opery Praha. Kdo se jen trochu o chod těchto dvou institucí zajímá, musí vědět, že určité změny jsou prostě nutné,” cituje ministerstvo kultury Ondřeje Černého.
Vysvětlení od ministra chtějí požadovat poslanci. Dolanský byl odvolán pár desítek minut poté, co svůj projekt představil poslancům podvýboru pro kulturu. “Pan Dolanský byl u nás na podvýboru, protože jsme ho pozvali, aby nám odprezentoval svoji vizi. Ve třináct hodin byl hned pozván na kobereček k ministrovi a odvolán. Nevím, jestli to bral ministr jako nějakou rebelii. Nálada v podvýboru je nakloněná tomu neslučovat obě instituce,” uvedla poslankyně Kateřina Klasnová.
Aktualizováno (též o stanovisko Státní opery a stanovisko baletního souboru Státní opery):
Podle informací Opery Plus chtějí zaměstnanci Státní opery Praha před začátkem dnešního večerního představení Rigoletta přečíst své prohlášení. Petici proti odvolání Radima Dolanského odboráři připravují, k dispozici má být během příštích dnů.
Dokument:
Reakce Státní opery Praha na vyjádření ministra kultury MUDr. Jiřího Bessera
Radim Dolanský nastoupil do funkce pověřeného ředitele SOP v situaci, kdy Státní opera Praha měla dluh 18 miliónů korun. Minulé vedení (od 1. 7. do 20. 12. 2010) vneslo do SOP naprostou dezorganizaci a veškerou svou práci soustředilo do vymýšlení strategických vizí a plánování nových premiér s finančně náročnými zahraničními týmy.
Po nástupu Radima Dolanského se situace radikálně změnila k lepšímu – dluh se zmenšil o téměř 5 miliónů korun a především SOP začala opět normálně fungovat.
Radim Dolanský nejen, že bez problémů řešil běžné provozní každodenní záležitosti, naplánoval sezonu 2011/ 2012, ale jednal také s významnými mezinárodními firmami, smlouva s jednou je těsně před podpisem, jednání s druhou úspěšně pokračují.
S primátorem hl. m. Prahy MUDr. Bohuslavem Svobodou se domluvil na budoucím možném spolufinancování SOP a Magistrát přislíbil uhradit náklady na jednu až dvě premiéry v roce 2012.
Ke spolupráci se Státní operou Praha získal mezinárodně proslulé osobnosti, dirigenty Jana Lathama-Koeniga a Gerda Albrechta a ředitelku Královské opery Covent Garden v Londýně, paní Elaine Padmore.
20. prosince 2010 pan ministr kultury MUDr. Jiří Besser pověřil Radima Dolanského tímto úkolem: převzít provoz SOP a maximálně snížit náklady na její provoz. Tento úkol Radim Dolanský splnil beze zbytku, aniž se to dotklo umělecké kvality souboru.
Dokument:
Stanovisko zaměstnanců baletního souboru Státní opery Praha k případným organizačním změnám v baletu SOP a ND a jejich možnému sloučení do jednoho celku
My, zaměstnanci baletního souboru SOP, v souvislosti se získanými informacemi o případných připravovaných změnách ve struktuře baletního souboru Státní opery Praha, chceme vyjádřit svoje následující stanovisko k její případné realizaci, s vědomím, že nám nenáleží kompetence o ní rozhodovat.
Včerejším rozhodnutí Ministra kultury ČR MUDr. Jiřího Bessera odvolat Radima Dolanského z pozice ředitele pověřeného řízením SOP a dosadit Ondřeje Černého na tuto funkci nás velice překvapilo a rozhořčilo. Tímto krokem jsme velmi znepokojeni a nutí nás k obavám i vážnému zamyšlení nad osudem i stavem budoucí existence baletu SOP jako samostatného celku, který je mj. v Praze jediným souborem profilujícím se jako balet s klasickým repertoárem a tím napomáhajícím udržet historicky dané hodnoty.
K výše uvedenému názoru nás vede několik posledních prohlášení i vyjádření nového ředitele SOP Ondřeje Černého o možném spojení baletu SOP a ND:
Ondřej Černý například v Národním divadle na tiskové konferenci dne 17. 2. 2011 mj. pronesl:
„Řeknu k tomu jednu věc – myslím, že nejen za sebe, ale i za své kolegy. Považuji za neudržitelnou situaci současného stavu v otázkách baletu. To řeknu zcela upřímně. ND trpí a teď to možná přeženu – trpí určitou frustrací od okamžiku, kdy pan ředitel Vocelka zřídil baletní soubor v SOP. To je problém, o kterém jsem přesvědčen, že je třeba řešit. A kvůli tomu nemusíme slučovat ND se Státní operou. To je asi tak všechno.“
Dalším krokem, který nás vede k tomuto prohlášení a utvrzení v tom, že se jedná za našimi zády o tomto spojení, je nedávná zatajovaná návštěva Petra Zusky (současného šéfa baletu ND) v prostorách naší budovy, sálů a šaten baletu SOP, jeviště a jeho technického zázemí. Počítá snad Petr Zuska s budoucím šéfováním nově vzniklého “jediného“ baletu? Proč už se podnikají takovéto návštěvy, když ministerstvo zcela jasně v té době deklarovalo, že spojení souborů v nejbližším čase neplánuje? Proč se Petr Zuska z ND podílí na výběru nové podlahy pro jeviště SOP, když před nedávnem MK ČR jasně ustanovilo novou šéfku baletu SOP Hanu Vláčilovou?
Ze všech těchto otázek i dalších indicií jen můžeme tušit, že se chystají velké změny ve struktuře baletu SOP a ND spočívající v jeho sloučení, a navíc je o nich ministerstvem kultury zřejmě předem rozhodnuto, jen se o nich nemluví a neuvádí nic konkrétnějšího, a zřejmě neplatí opakovaná prohlášení MK ČR včetně pana ministra o tom, že rozhodnuto není a že se nebrání diskusi. Rovněž se naskýtá i otázka, zda pan Dolanský, kterého pan ministr Besser pověřil vedením SOP, byl opravdu tak neschopný nebo chtěl jen smysluplně a objektivně argumentovat proti předem rozhodnutému. Neselhal ve své funkci právě pan Besser, když ho do této funkce dosadil, i když věděl, co bude následovat?
Jsme toho názoru, že lze stále uvažovat o zachování obou baletních souborů, a to jak v SOP, tak v ND (v SOP vyprofilovaného klasicky, v ND s modernějším zaměřením), obzvlášť když oba balety plní hlediště obecenstvem v maximální možné míře. Znepokojuje nás, že opakovaně realizované personálních změny v poměrně krátkém časovém úseku ohrožují stabilizaci situace v baletním souboru Státní opery Praha, především v jeho uměleckém projevu. Jeví se nám jako nešťastné provedení změny v osobě ředitele SOP Radima Dolanského, jehož dosavadní činnost se dá považovat, dle našeho názoru, za velice pozitivně hodnocenou. Přední sólisté souboru po odvolání Radima Dolanského zvažují ukončení svého působení ve Státní opeře Praha.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]