Radim Dolanský: Ke spojení ND a SOP nejspíš dojde

  1. 1
  2. 2

Přestože do začátku večerního představení scházejí celé dvě hodiny, před vchodem do provozní budovy pražské Státní opery postávají nezvykle vzrušeně debatující hloučky lidí. Ano, dnes odpoledne odvolali dočasného ředitele Státní opery Praha, který usiloval o zachování samostatnosti druhého operního domu v metropoli. Co bude dál? Tuhle otázku zaslechnu v různých obměnách několikrát, než projdu až do třetího patra, do velké zasedačky. I tam je docela dost lidí, také očividně rozrušených. To už ale ze židle vstává a přichází Radim Dolanský. V tuto chvíli už odvolaný první muž Státní opery Praha. Pověření k jejímu řízení měl v ruce jen něco málo přes dva měsíce.

 

Jak v se v tuhle chvíli cítíte?

Je mi smutno. Nikoli z toho faktu, že jsem odvolaný, ale z toho, jaký způsob pan ministr zvolil.

Co vám vadilo? Vy jste byl na ministerstvu už včera, že?

Ano, včera jsem ale s panem ministrem nemluvil, jen s panem náměstkem Zdráhalem. Ten mě požádal o předání rozpočtu Státní opery na sezonu 2011-2012 a také dalších materiálů. Z toho jednání ale vůbec nebylo znát, že by k tomu mému odvolání mělo dnes dojít.

Vážně jste ještě včera neměl vůbec žádné tušení, že to takto dopadne?

Víte, já své názory neskrývám. Možná i proto to jsem to tušení měl už delší dobu.

Na základě čeho? Byla to jen intuice? Nebo jste měl nějaké indicie?

Já souhlasím s názorem ministerstva – jak pana ministra, tak i pana Zdráhala , že je něco potřeba s operou v Praze dělat, něco změnit. Souhlasím s tím, že má dojít ke zvýšení kvality obou souborů, že má dojít k zefektivnění provozu. Bohužel se ale neshodneme na způsobu, jakým se to má provést. Já jsem předložil nějaký názor, ovšem ten pan ministr nepřijal, diskuzi nepřipouští… Co více mohu dělat?

Řekl vám ministr hlavní důvody, proč ten váš návrh nepřijímá?

K návrhu samotnému mně jen řekl, že se mnou nesouhlasí… O ničem z toho jsme se nebavili.

Jak vůbec hodnotíte přístup ministerstva k řešení celé té situace?

Je to hlavně o špatné komunikaci. O různých protichůdných vyjádřeních pana náměstka Zdráhala v médiích… Vlastně nevíme, co se v tuto chvíli za takzvanou reformou opery v Praze schovává, nikdo tomu už nerozumí… Nevíme, o co jde. Ministerstvo by mělo své záměry už konečně vysvětlit. Já si myslím, že ty už dávno měly být provedeny příslušné analýzy. Dělat něco za pochodu, to je šílené… Jedna z variant byla, že nový operní a baletní soubor v Praze vznikne už k 30.červnu tohoto roku. Tohle jsem se dozvěděl někdy před měsícem… To je neuvěřitelná představa, to přece nejde… To musí potvrdit každý člověk z praxe.


Vaši vizi budoucnosti Státní opery, kterou jste předkládal ministerstvu, jste zveřejnil, pan ředitel Národního divadla Černý tu svou ale jen předal a neřekl o ní zatím skoro nic. Víte něco víc?


Ty práce jsme odevzdávali na ministerstvu současně 15.února. Já s jeho představami sloučení Státní opery s Národním divadlem pod jeho hlavičku Národního divadla nesouhlasím. A hlavní důvod? Sloučením se provoz opery v Praze nezefektivní. Naopak bude mnohem nákladnější a nedojde ani k požadovanému zvýšení kvality, to v žádném případě. Nemůže se zvýšit kvalita nějakými rekonkurzy, vznikem nového souboru, kvalitu můžete zvednout jen prací s kvalitními inscenátory, dirigenty… To je způsob, který já nabízím.

Kdyby vznikl jen jeden soubor s jedním orchestrem a sborem, který by hrál méně představení, než teď obě divadla, myslíte, že ani v takovém případě by se neušetřilo? Třeba právě něco takového ministerstvo chce…

Určitě by se neušetřilo. Navíc by se snížila nabídka opery a baletu v Praze – už to by byl špatný krok. A pokud by se hrálo méně opery v Praze, ušetříme možná nějaké mzdové náklady na orchestr a sbor. Ale ruku v ruce s tím jsou ušlé tržby. Víc právě o tom píšu v mé vizi: Kdybyste například snížil počet členů orchestru o 50, budete muset hrát zhruba o 15 představení ročně méně a dostáváme se do ztráty za ušlé tržby nějakých patnáct, šestnáct miliónů.

Velmi dobře ale víte, že Státní opera nemá peníze na nové premiéry….

Navrhuji využít naší pětačtyřicetiprocentní soběstačnost, kterou pokryjeme náklady na provoz divadla. Pokud by ministerstvo pokrylo naše mzdové náklady, zbývá vyřešit problém financování nových premiér. Před pár dny jsem oslovil primátora Prahy, pana doktora Svobodu, s žádostí o pomoc. Jsem mu vděčný, je nakloněný samostatné existenci SOP, přislíbil finanční pomoc, město by se již od roku 2012 podílelo na financování premiér Státní opery, hovořili jsme o konkrétní částce i o způsobu spolufinancování.

Myslíte, že se v minulosti udělaly při vedení Státní opery nějaké chyby?

Nechci kritizovat své předchůdce. Je tu nějaký stav, který jsem převzal a z něhož jsem se snažil najít východisko. Ten můj návrh na řešení ale nebyl vyslyšen a to mě mrzí.


Vy jste dnes mluvil také s poslanci – ty jste oslovil sám?

Oslovil jsem společně se zaměstnanci Národního divadla podvýbor pro kulturu Poslanecké sněmovny. Pánové a dámy poslanci mě dnes navštívili v kanceláři, měli jsme skoro tříhodinový rozhovor, kde jsem je informoval o mé práci, kterou jsem předal na ministerstvo, o stavu věcí. Na konci při odchodu mně a hlavně samostatnosti Státní opery Praha vyjádřili plnou podporu.

Už je jasné, kdo vás tu vystřídá, byť jako dočasný šéf Státní opery – pan Ondřej Černý, současný ředitel Národního divadla. Co si myslíte, že se bude dít dál?

Bude se usilovně pracovat na spojení obou operních domů…Aspoň všechno tomu nasvědčuje. I výběr pana ředitele Černého…

Myslíte, že to spojení bude úspěšně dokonáno?

Je tu vůle ministerstva… Obávám se, že se to skutečně stane.

Jaká je tady nálada mezi lidmi tady v divadle? Dnes, po vašem odvolání?

Myslím, že naprosto všichni zaměstnanci Státní opery pochopili moje snažení. To, o co mně šlo. V tuto chvíli myslím, že všichni se postavili za mě. Jsem jim za to vděčný. Odcházím sice z postu pověřeného ředitele Státní opery, ale všem těm lidem se i v budoucnu budu moci zpříma podívat do očí…

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
60 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments