Opera 2011: Ústecké Hoffmannovy povídky

  1. 1
  2. 2

Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem se rozhodlo na festival Opera 2011 přivézt svou starší inscenaci Offenbachovy opery Hoffmanovy povídky. Ta měla premiéru v roce 2008 a mohla tedy zaznít na festivalu již před dvěma lety. Podle mého názoru nešlo o nejlepší volbu, neboť „Hoffmannky“ může pražské publikum porovnávat s novou inscenací Národního divadla (připomenout si ji můžete zde i zde) a – především – ústecké divadlo má nově v repertoáru u nás takřka neznámou Lakmé, jejíž inscenační podobu i výkony účinkujících považuji za mnohem lepší (o premiéře Lakmé jsem psal zde).


První věcí, která mne v divadle zaujala, bylo malé obsazení orchestru a připomnělo mi, že publikum v 19. století muselo mít z tehdy provozovaných oper podobný (nebo ještě řidší) zvukový zážitek, Bedřich Smetana si například ve svých referátech opakovaně stěžuje na nedostatečný počet hudebníků v Prozatímním divadle. Směřuji ale k jinému konstatování: Právě festival Opera 2011 dokazuje, že i v prostorově malých divadlech se dají hrát opery náročnější na provozovací aparát. Opakuji, že v budově Stavovského divadla se dávala díla velké francouzské opery nebo Richarda Wagnera. Prostor divadla asi ani tehdy nepovažovali za nejlepší, ale absence bočního jeviště neznamenala, že by takové opery přestali hrát. Úskalí budovy se dají brát i jako výzva. Tolik mé vyjádření k názoru, že některá divadla nejsou vhodná k provozování opery.


Miriam Němcová i z menšího orchestru dokázala dostat pěkný zvuk, některé plochy však opravdu nemohly zapůsobit s plným účinkem – zejména v „pražské“ verzi Hoffmanek je několik míst, kdy Vás masa zvuku doslova přiková do sedadel. Bylo zřejmé, že partituru s orchestrem studovala do detailů, patrná byla snaha o častá dynamická odlišení, kterou ale orchestr ne vždy vyplnil. I při vědomí hráčských chyb a určité zvukové monotónnosti lze však výkon orchestru označit jako uspokojivý. Horší to bylo se sborem, kdy o něco málo víc než dvacet lidí některé scény prostě „neutáhne“. Navíc si pánský sbor v Lutherově (zdařilý výkon Petra Matuszka) sklepě snad opravdu přihnul a zapomněl, co a kdy má zpívat. Ještě v Prologu se představil Tomáš Brázda (Nathanaël), o jehož výkonu by bylo lépe pomlčet, něco takového jsem neslyšel ani nepamatuji a omlouvám se všem, o kterých jsem si myslel nebo dokonce řekl či napsal, že zpívají falešně. Se zvědavostí jsem čekal na výkon WeiLong Taa, o němž se mnoho mluvilo a jehož životopis zdobí např. vystoupení v La Scale před dvěma lety. Jisté je, že tam musel předvést zcela jiný výkon než včera ve Stavovském, jinak by ho milánské publikum pravděpodobně vybučelo. Některá místa jeho partu se mu podařilo zazpívat pěkně, celou dobu ale zpíval „na doraz“ a mám dojem, že si od té doby poškodil hlas. S obavami hledím k dnešnímu večeru, kdy má zpívat titulní part Verdiho Otella (!!!). Mnohem více se mi líbil Nikolaj Někrasov (čtyřrole Lindorf, Coppélius, Miracle, Dappertutto), který dokázal do svých postav vtělit dostatečně temnou sílu. V tradiční verzi, jež se v Ústí hraje, je role Nicklausse a Múzy dosti okleštěna, ale i tak ve dvou větších místech, které jí zbyly, dokázala Barbora Kadlčíková dokonale přesvědčit o svých kvalitách. Anna Klamo ztělesnila Olympii jako velkou mrkací pannu, pěvecky roli i přes některé malé nedostatky zvládla obdivuhodně. Yvettu Tannerbergerovou (Antonia) jsem měl kdysi možnost slýchat poměrně často a s potěšením, po včerejším představení se obávám, že její kdysi krásný hlas je v troskách. Valeria Vaygant (Giulietta) a Lenka Schützová (Kurtizána místo Nicklausse v barkarole) se dobře doplňovaly a poslouchaly, stejně jako Věra Páchová (Hlas matky), je-li to u ní možné kvůli amplifikaci posoudit. Jaroslav Kovacs uspěl jako Spalanzani, Serguei Nikitine jako Antoniin otec Crespel, čtyřjediný Pavel Machlát celkem také. Jako zjevení působil ve třetím jednání baryton Martina Matouška, bohužel role Schlémila je opravdu maličká. I když zpívá např. Figara ve Figarově svatbě, doufám, že jej konečně budeme moci slyšet ve více exponovanějších rolích dříve, než nastane čas pro Giorgio Germonta.


Ihned po vytažení opony jsem byl příjemně naladěn jednoduchou a čistou scénou Vladimíra Soukenky, kterou tvořily de facto pouze stěny z otočných panelů, kterými se dalo vcházet na scénu nebo jež v prvním patře odhalovaly projekci určující prostředí daného aktu (mechanismus ozubených kol, noty, Benátky). Jednotícím motivem představení se stalo klavírní křídlo, které se proměňovalo v barový pult i v hladinu benátského kanálu, v bedně na klavír byla přivezena Olympia, tvar křídla měla také postel v Giuliettině hampejzu (kdy i část sboristek sekundovala v negližé třem hodně ordinérním prostitutkám). Kostýmy (Mlada Šerých) odkazovaly snad do první poloviny dvacátého století. Bohužel režisér Tomáš Šimerda prázdný prostor nezaplnil hereckou akcí, postavy většinou postávaly u baru, na rampě, u portálu, přišly, odešly… Od počátku se šířící nudu přerušovala kromě několika málo osvědčených míst (bláznění Olympie, barkarola) jen místa, kdy jsem se mohl plně oddat dobře podané hudbě (většina Někrasovových míst, Niklaussův zpěv o Olympii, Olympiina árie, duet Miracla a Crespela, duet Hoffmanna a Giullietty, apoteóza) nebo naopak trnul, jestli mne nešálí uši a zda se neozve bučení. I po nepříliš vydařeném představení považuji za vhodné zatleskat a ocenit tak snahu účinkujících, ale při nekonečném a hlasitém potlesku jsem si kladl otázku, zda se jedná jen o podporu „oblasti“, nebo zda nároky publika jsou již skutečně tak nízké, anebo moje příliš vysoké.


Festival hudebního divadla Opera 2011
Jacques Offenbach:
Hoffmannovy povídky
Dirigentka: Miriam Němcová
Režie: Tomáš Šimerda
Scéna: Vladimír Soukenka
Kostýmy: Mlada Šerých
Sbormistr: Josef Kučera
Sbor a orchestr Severočeského divadla opery a baletu Ústí nad Labem
Premiéra 10.října 2010 v Ústí nad Labem
Psáno z festivalové reprízy 2.března 2011 ve Stavovském divadle v Praze

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Offenbach: Hoffmannovy povídky (SDOB Ústí n.L.)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


17
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
17 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Musím přiznat, že velkým zklamáním byl pro mne dosud neznámý tenorista WeiLong Tao. V době ústecké premiéry na něj byla slyšet samá chvála, ovšem včera to hned v prním jednání chvílemi vypadalo, že představení nedozpívá. A to hned dnes má Otella s budějovickým souborem – pak se nelze ničemu divit. Y.Tannenbergovou znám z dřívějška v její nesrovnatelně lepší formě, naopak vynikající byli včera B.Kadlčíková jako Niklas a také N.Někrasov v ďábelské čtyřroli – zpěváci, na kterých se dá stavět repertoár. Režijně bych si ale dokázal příběh na řadě míst představit daleko živěji rozehraný – třeba první jednání bylo hodně nudné.… Číst vice »

ytaner

Zajímavé je, jak odlišné je dnešní čtení recenze od včerejší reality v divadle. Diskuse v dlouhé frontě u šatny se nesla ve znamení chvály a nadšení. Ale co člověk, to názor. Já si myslím, že opera je hlavně o emocích. A těmi jsou, podle mě, ústecké "Hoffmannky" nabité. Ano, WeiLong Tao trochu bojoval s indispozicí. Ale to se prostě občas stane. Řekla bych však, že zazpíval dobře a hlavně – z jeho Hoffmanna jde obrovský vnitřní prožitek. On Haoffmanna nehraje – on v tu chvíli Hoffmann je! A to je zřejmě příčina zmiňovaného nekonečného a hlasitého potlesku a nadšení publika.… Číst vice »

Anonymous

Přiznám se, že moje dojmy z představení jsou zcela odlišné.
Obávám se, že pan Šimáček zpěvu naprosto nerozumí.
Jinak by těžko mohl kritizovat výkon čínského tenoristy a chválit M.Matouška ..
A špatná a nudná režie?To si snad dělá legraci…

Anonymous

Já se zase obávám předchozí anonymní, že věci nerozumíte Vy:-) Ale vážně, narozdíl od Vás bez urážek: I já byla rozčarována z výkonu představitele Hoffmanna i z režie. Jednoznačně alespoň z mého pohledu zatím nejhorší večer z festivalu. Evča
PS: Nemá podobný názor jako já i první komentující? Kde berete jistotu, že zrovna Vy máte pravdu?

Anonymous

Pan Šimáček se mýlí. Ústecké představení bylo skvělé, výkon WeiLonga Taa pěvecky i herecky famózní. To je fakt.

Anonymous

Pan Šimáček se nemýlí. Výkon tenoristy byl zcela šílený a prakticky veřejně neprovozovatelný a Otello byl ještě horší. Jan

Anonymous

Ať byl výkon tenoristy jakýkoliv, dlouhé a bouřlivé ovace byly včery i předvčerem. A o to jde v divadle přeci především. Navíc se mnou budou asi všichni souhlasit, že úspěch v těchto dvou operách stojí a padá právě s titulními rolemi.
Raymond Gubbay kdysi řekl: Nikdy nepodceňujte své publikum. Hlasitě uvažovat o tom, že má publikum festivalu Opera nastaveno měřítka kvality příliš nízko, je od pana Šimáčka poněkud snobské. A ještě jedna poznámka do diskuze: který z českých tenorů by to zazpíval? Proč oblastní divadla neangažují do takto významných rolí raději české pěvce? Proč se nechají tolik infiltrovat východním živlem?

Anonymous

Nedá mi to a také musím přidat svůj názor: Výkon tenoristy v Offenbachovi byl děsivý – aspoň v mých uších. Něco takového jsem už dlouho nezažil a ani se mi nechtělo věřit při čtení jeho CV, že ještě před dvěma lety zpíval v La Scale Kalafa. Pokud je ale pravda, co tu někdo na jiném místě napsal, totiž že zpíval 2x Otella a 2x Hoffmanna v 5 dnech, pak se nejde divit tomu, že takhle neslavně skončil. A ještě na téma laťka publika při festivalu a snobové: Mně osobně jsou snobové protivní a sám jím rozhodně nejsem. Ale že hodně… Číst vice »

Anonymous

Dotaz na "9.15":
A kde se dá zjistit, jaké jsou objektivní parametry "kvalitní opery"? Myslíte, že v hledišti sedělo "skromné publikum z oblasti"?
V jednom z příspěvků se píše o tom, že perfektní výkony si můžeme poslechnout z nahrávek – do divadla opravdu chodíme I!!! kvůli něčemu jinému. Když se podaří obé skloubit, je to ideál. Ale i když se vloudí chybka, důležitý je celkový dojem. A podle reakcí – ani indispozice neubrala WeiLongu Tao na charizmatičnosti. A ústecké Hoffmannovy povídky prostě zabodovaly.

Anonymous

Středeční festivalové ¨Hoffmannky¨ byly úžasné. Reakce návštěvníků i zástupců naší odborné veřejnosti z přestávek i po představení jsou důkazem toho, že Ústí po hudební i režijní stránce (a zvláště pak pan Tao) předvedlo vysoce profesionální výkon. Zvuková plasticita v provedení ústeckého orchestru pod vedením Miriam Němcové, byla brilantní. Mimochodem partituru Hoffmannových povídek pan „recenzent“ evidentně nikdy neviděl, jinak by jistě nepostrádal jakési zvukové plochy s plným účinem, které by jej měli přikovávat do sedadla. Je to absurdní z toho důvodu, že partitura Offenbacha, jako tvůrce hlavně operety a představitele francouzské hudby, se vyznačuje naopak nádhernou průzračností a subtilností orchestrace, ne… Číst vice »

Anonymous

Ústecké Hoffmannky jsou hodně proškrtané, možná ta místa, co panu Šimáčkovi chyběla v ústecké verzi prostě nejsou. Mně osobně přišel zvuk orchestru hutný tak akorát, paní Němcová odvedla skvělou práci. Weilonga Tao už jsem slyšel v lepší formě (za ústeckého Hoffmanna má Thálii), otázka ale je, jak už někdo naznačil výše, kdo by to v Čechách zazpíval lépe.

Anonymous

Přátelé, jsem z menšího města na východě Čech, odkud do opery máme hodně daleko. I tak ale musím konstatovat, že při mé středeční návštěvě Prahy jsem byla z toho, co tenor v hlavní roli předváděl, hodně zklamaná. To jste si vážně seděli na uších? Ještě že tu nejsem se svým názorem osamocená, jinak bych měla pocit, že jsem snad přišla o zdravý rozum. Vlasta

Anonymous

Nechápu, jak WeiLong Taa může někdo za to jak se v Praze "předvedl" ještě chválit. Hrůza! V Otellovi ještě větší.

Anonymous

Čtu zde velice odlišné názory na jedno a totéž představení, nesouhlasím už se základní kritikou pana Šimáčka (a to se mi stává často, pokud vidíme stejné představení). Hoffmannovy povídky z Ústí mi byly milejší než v ND, kde ve snaze po originalitě hráli nemožně nudnou verzi (navíc si s ní pan Havelka nevěděl rady a tak jsem se po premiéře ptal, proč všechny ty otevřené škrty). Verze ústecké opery je desetiletími prověřená a fungující. Já jsem se ani při Šimerdově režii nenudil, naopak jsem si říkal, že vše podstatné tam je. Jistě by scéna mohla být výpravnější a někteří sólisté… Číst vice »

Anonymous

Nemůžu si pomoct, ale napsat, že Martin Matoušek působil "jako zjevení", může jen jeho skalní fanda. Nic proti MM, znám ho i z jiných rolí a docela se mi líbí, ale Schlemiel je taková čudla, že by tam vůbec nijak nezapůsobil ani Placido Domingo.
Ronnie

Anonymous

Krásné představení: orchestr hrál parádně, srozumitelná režie a co je podstatné – skvělé obsazení! V obsazení ostatně pan Šimerda nikdy nedělá chyby. Na rozdíl od praxe v jiných divadlech u nás, kde bohužel často "šáhnou vedle" , viz. ostravská inscenace Werthera, kterou obsazoval tamní šéf opery Jindra. Na to, kterou funkci tam p. Jindra zastává, to tedy moc "v uchu" teda nemá, což by měl být stavební kámen při výběru vhodného šéfa opery.
BV

Anonymous

Prosím, proč tady řešíte ostravskou operu, když se tu probírají středeční Hoffmannovy povídky na pražském operním festivalu? Mimochodem Werther byl vynikající, jedna Pražačka děkuje za krásný zážitek. Ústecké H. – vše stojí a padá s výkonem Hoffmanna, který takřka nesleze ze scény- a pan Tao je mimo formu, takže bohužel.A když už tu předchozí porovnávali, tak podle mne pražská incenace Hoffmannových povídek patří mezi ty povedené, s vyrovnanými výkony, viděla jsem všechna obsazení a byla jsem spokojená. I s režií pana Havelky, je podnětná, člověk může poslouchat krásnou hudbu, pěvecké výkony a zrak přitom prodlévá na hezkých obrazech scény. A… Číst vice »