Don Giovanni bude v pojetí pařížské Opery sexuální predátor

Nikoli jako romantického hrdinu, ale jako sexuálního predátora představí pařížská Opera ústřední postavu Dona Giovanniho. Pojetí slavného Mozartova díla, které mělo v roce 1787 premiéru v Praze pod titulem Potrestaný prostopášník aneb Don Giovanni, se tak přizpůsobí éře boje proti sexuálnímu obtěžování.
Verze Dona Giovanniho uváděná ve Vídni – Nathan Gunn (Don Giovanni), Jane Archibald (Donna Anna) – Theater an der Wien 2016 (foto © Werner Kmetitsch)

Opera je příběhem šlechtice, který se pokusí znásilnit ženu, zabije jejího otce, jinou ženu chce odloudit jejímu snoubenci a opustí tu, která jej opravdu miluje, shrnula děj opery agentura AFP. Belgický režisér Ivo Van Hove kus přizpůsobil současnosti. „Je to moderní interpretace, ne návrat do 19. století,“ řekl. Připomněl, že v předminulém století, které bylo stoletím romantismu, byly snahy udělat z dona Giovanniho romantického hrdinu. I proto se opera začala nazývat pouze Don Giovanni. Ani Mozart podle něj ale postavu dona Giovanniho takto nezamýšlel.

Dona Giovanniho považuje režisér za operu o zneužívání moci. Hlavní aktér je podle něj predátor, který využívá svou moc, a to jak sexuální, tak emocionální nebo společenskou. „Je to monstrum, které lidi zbožňují, protože rádi chodí do divadla, aby viděli monstra,“ říká Van Hove s nadsázkou.

Opera bude na programu od 8. června do 13. července. Nové uvedení nahrazuje dřívější produkci rakouského režiséra Michaela Hanekeho, jenž Dona Giovanniho situoval do kanceláří moderní pařížské mrakodrapové čtvrti La Défense.

 

 

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vandal

Don Giovanni z Paříže je sexuálním predátorem. Překvapeni? Možná by byli překvapeni čtenáři Blesku. Upozorňovat na takovou věc na těchto stránkách mi přijde zbytečné. Režie: Ivo Van Hove Ještě více byste byli překvapení režií představení. Potvrzuje, že je nutno se vyhýbat belgickým režiím. Představení působí snahou být jiné za každou cenu. Giovanniho predátorství se zřejmě nejvíce projeví, když nabízí “proteccione” Zerlině a Masettovi, kteří souloží před zraky fandících svatebčanů. (Mimochodem potřásli jste si někdy při seznamování rukou se souložícím chlapem?) Závěrečná scéna se vůbec nepodařila. Zcela jistě není nutno, aby Giovanni po Leporelovi házel u večeře špagety, Leporelo strkal do… Číst vice »