DOT504 uvedli premiéru své inscenace o touze po násilí
Premiéru nového představení s názvem Collective Loss of Memory uvedl v divadle Ponec taneční soubor DOT504. Připravili ji choreografové Jozef Fruček a Linda Kapetaneaová, kteří pro skupinu již dříve vytvořili inscenace, jež sklidily mezinárodní ohlas. Collective Loss of Memory se zabývá lidskou touhou po násilí a zabíjení. Premiéra byla součástí festivalu 4+4 dny v pohybu, inscenace se bude hrát ještě v sobotu.
Jozef Fruček a Linda Kapetaneaová se ve svých dílech opakovaně vrací k archetypálním tématům, z nichž k nejčastěji ztvárňovaným patří zejména podoby a podobenství zla a dobra. Díky dlouholetému angažmá obou tvůrců u předního vlámského souboru Ultima Vez jsou jejich choreografie stavěny dynamickým tempem a oplývají nebývalými fyzickými výkony interpretů.
„Ponoříme se do nesmírně silného sociálního jevu, kterým je jedno z největších potěšení lidstva – zabíjet a účastnit se násilí. Toto téma každodenní zkušenosti budeme zkoumat prostřednictvím dějin umění, zejména prostřednictvím jeho výskytu ve výtvarném umění a kulturní kritice,” říkají choreografové k nové inscenaci.
Představení se dotýkají mnoha druhů násilí včetně etnického nebo sexuálního. Slibovanou provokaci může v inscenaci plnit umělý penis, prezentovaný v krátké mluvené scénce jako umělecké dílo. I taková prezentace ale může pro ty, kdo nemají sexualitu a tělesnost na prvním místě v životě, působit jako násilí.
Přípravě nové inscenace předcházel velký mezinárodní konkurz, nebývalý na tuzemské poměry. Přihlásilo se do něj pět stovek tanečníků a stovka se jich pak v Praze zúčastnila konkurzu s choreografy, z něhož vzešlo pět účastníků představení – jsou z Izraele (Tom Weksler), Belgie (Nathan Jardin), Finska (Joana Kaakinen), Švédska (Knut Vikström Precht) a Slovenska (Daniel Raček).
Tandem Jozef Fruček a Linda Kapetaneaová je známý též jak skupina RootLessRoot Company. „Dá se říct, že Jozef s Lindou během tvorby předchozích dvou inscenací vtiskli souboru DOT504 tvář,” říká umělecká ředitelka souboru Lenka Ottová. Inscenace Holdin’Fast a 100 Wounded Tears sklidily ohlas u diváků i kritiků a získaly mimo jiné ocenění na festivalu v Edinburghu.
Foto DOT504
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]