Drážďanští Mistři pěvci norimberští

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Jediná skladatelova opera s veseloherním námětem, pokud nepočítáme jeho raný Zákaz lásky podle Shakespearovy hry Něco za něco, se nyní po dlouhých letech objevila v drážďanské Semperově opeře. A bylo načase, protože toto nejdelší skladatelovo dílo se na operních jevištích pro jeho náročnost zase tak často nehraje. Ani v Drážďanech, kde se od tamější premiéry Mistrů pěvců před 150 lety hrála tato opera dodnes více než pětsetkrát, to po přepočítání na mnoho představení ročně nevyjde. Poslední drážďanská inscenace, kterou jsem zde zhlédnul, měla premiéru před 13 lety v režii Clause Gutha a v hudebním nastudování tehdejšího šéfdirigenta Fabia Luisiho. Mohu ale říci, že ta současná je o dost lepší.
R. Wagner: Mistři pěvci norimberští – Semperoper Dresden 2020 (zdroj Sächsische Staatsoper)

Wagnerovi Mistři pěvci norimberští měli premiéru v Mnichově v červnu 1868 a už po půl roce, v lednu 1869, byli uvedeni v tehdejší Královské opeře v Drážďanech. Skladatelova cesta – dá se říci – k německému národnímu tématu je velmi zajímavá. Poprvé se s ním skladatel setkal jako šestnáctiletý, kdy žil s rodinou v Lipsku a viděl zde činohru Hans Sachs od Ludwiga Dernheisteina. Další podnět byl později v Drážďanech, kde zhlédnul v roce 1842 operu Alberta Lortzinga Hans Sachs. Tato postava jej velice zaujala.

Další inspirací byly pěvecké soutěže v německých městech. První se Wagner osobně zúčastnil na pěveckém koncertě více než tisícičlenného mužského sboru ve Frauenkirche v Drážďanech. Druhý den byla veselice a rozjaření účastníci též pluli na Labi v ozdobených lodích. Samozřejmě k zájmu o toto téma přispěl i Wagnerův pobyt v Norimberku, kde se příběh opery odehrává. Zajímavé je též to, že se próze opery věnoval již za svého léčebného pobytu v Mariánských Lázních, tedy ještě mimo Lohengrina, který tam částečně vznikal také.

R. Wagner: Mistři pěvci norimberští – Semperoper Dresden 2020 (zdroj Sächsische Staatsoper)

Nynější Mistři pěvci jsou v Drážďanech uváděni v koprodukci s loňským Velikonočním festivalem v Salcburku. Ten je již řadu let v podstatě v gesci drážďanského operního souboru a Staatskapelle Dresden v čele Christianem Thielemannem, která je rezidenčním orchestrem festivalu. Předtím to byla doména Berlínských filharmoniků. Vybrané operní tituly se tedy nejprve uvádějí v Salcburku a pak v Drážďanech. Dalším partnerem inscenace je Národní divadlo v Tokiu. Wagnerovo dílo inscenoval velmi srozumitelně a invenčně intendant opery v Norimberku Jens-Daniel Herzog (často pracuje i v činohře) se scénografem Mathiasem Neidhardtem, který vystudoval Drážďanech. Vkusné kostýmy, novodobé i středověké, vytvořila Sibylle Gädecke. Je to takto dohromady často spolupracující tým. V Semperově opeře třeba inscenovali před několika lety Lortzingova Pytláka, a to velmi poutavě a zábavně. Výtečná byla choreografie Ramsese Sigla, která dokázala dokonale rozpohybovat vše, co na jevišti bylo.

R. Wagner: Mistři pěvci norimberští – Semperoper Dresden 2020 (zdroj Sächsische Staatsoper)

Světla zhasínají, přichází hlavní hudební osobnost večera, šéf renomované drážďanské Staatskapelle, dirigent Christian Thielemann. První briskné tóny předehry s motivem pochodu mistrů pěvců a města Norimberka se nesou do posledního místa zaplněným krásným velkým sálem. Otevírá se opona a k velikému překvapení vidíme další, zmenšenou kopii nádherně zdobeného portálu Semperovy opery se dvěma stejnými proscéniovými lóžemi a dvěma řadami identických červených divadelních křesel zaplněných diváky, povětšině tedy váženými cechovními mistry (okamžitě mi to připomnělo inscenaci Wagnerova Ringu na zdejším jevišti, kde byla velmi podobná sedadla, jen obrácená směrem k divákovi), a druhým, samozřejmě menším jevištěm. Na tom se po rozhrnutí další menší opony objevuje dekorace interiéru kostela sv. Kateřiny v Norimberku, kde se koná mše svatá. Mladý francký rytíř Walther von Stolzing, poslední svého rodu, který prodal svůj hrad a chce se usadit jako měšťan ve zdejším městě, zálibně pozoruje zbožně se modlící Evu, dceru zlatníka Pognera, kterou doprovází její společnice Magdalena.

Po skončení obřadu se s dívkou, které též není lhostejný, krátce schází. Dozvídá se, že její otec, vážený zlatník Vít Pogner, ji chce provdat za toho, kdo vyhraje v nastávající mistrovské pěvecké soutěži. Stolzing, poučený o regulích pěveckého klání od učedníka Davida, jinak nápadníka Magdaleny, se rozhodne přihlásit jako pěvecký kandidát. Ve výběrovém kole zazpívá Walther svoji píseň na malém divadelním jevišti porotní komisi složené z dvanácti mistrů, jejichž barevné fotografické portréty visí nad jevištěm. Vše se děje za přísné kontroly merkýře, městského písaře Sixta Beckmessera, který tuší ve Waltheru Stolzingovi velkého potencionálního soka. Zaznamenává proto na tabulku každou pěvcovu chybu (dle regulí jich nesmí být více než pět).

R. Wagner: Mistři pěvci norimberští – Semperoper Dresden 2020 (zdroj Sächsische Staatsoper)

Zde bych vložil vsuvku ohledně dění na malém jevišti po Stolzingově zkušební písni. Objeví se zde mimo rozpohybovaný sbor učedníků též tři tlustí okřídlení andílkové s velkými ženskými prsy, vypadající opravdu spíše jako příslušnice ženského pohlaví. Tomu jsem bohužel nerozuměl. Náš nový zpěvák ovšem před konzervativními mistry-soudci neuspěje. Na otázku pekařského mistra Kothnera, kde se rytíř učil básnickému a pěveckému umění, odpovídá, že od Walthera von Vogelweide a ptáků; sklidí od většiny porotců výsměch. Zastává se jej jen Pogner, který se s ním poznal již dříve, ale hlavně básník a ševcovský mistr Hans Sachs (jediná autentická historická postava děje), který porozuměl – sice proti norimberské pěvecké a básnické tabulatuře – avantgardnímu, ale hlubokému a poetickému významu rytířovy písně. Nebudu se již dále zabývat obsahem děje a vrátím se ke koncepci inscenátorů. Ti vyložili dílo tak, že se vlastně odehrává na divadle, kde se připravuje ono pěvecké soutěžení a děj kolem něho. Hlavním intendantem a režisérem je právě ústřední postava opery Hans Sachs.

R. Wagner: Mistři pěvci norimberští – Semperoper Dresden 2020 (zdroj Sächsische Staatsoper)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na