Dvořákova Praha do třetice

Asi jste si všimli, že Prahu zaplavil značný počet citylightů, kterým dominuje ženská či mužská tvář. Po bližším ohledání zjistíte, že se jedná o umělkyně, resp. umělce, které brzy uvidíme v hlavním městě. Právě dnes totiž začíná třetí ročník mezinárodního festivalu klasické hudby Dvořákova Praha. Jako v předchozích letech slibuje festival i jména nejslavnější, podívejme se na některá:

Úvodní večer bude patřit Birmingham Symphony Orchestra. Pod vedením svého mladého hudebního ředitele Andrise Nelsonse orchestr zahraje mimo jiné Dvořákovu Novosvětskou a Beethovenův Pátý klavírní koncert s uznávaným Paulem Lewisem. Následujícího dne vystoupí Budapest Festival Orchestra s vynikajícím dirigentem Ivánem Fischerem. Na programu je Dvořák a Schumann.

 

Iván Fischer

Ti, co milují zvuk klavíru, by si neměli nechat ujít vystoupení Marie Joao Pires 22. srpna. Portugalská klavíristka patří k nejuznávanějším hráčkám na tento nástroj, od sedmdesátých let se věnuje i vědecké práci: zkoumá vliv umění na život, společnost a vzdělání a zabývala se implementací nových pedagogických metod. Pires nejen pořádá pravidelné tvůrčí dílny pro mladé umělce, ale před pěti lety založila také taneční, hudební a experimentální skupinu Art Impressions. V Praze zahraje s Pavlem Gomziakovem (violoncello) skladby Chopinovy a Lisztovy. Sólový klavírní recitál bude mít na festivalu také Piotr Anderszewski (24. srpna, program: Schumann a Bach).

 

Marie Joao Pires

Od počátku patřila do dramaturgie festivalu také komorní hudba. Letos opět v Praze přivítáme skvělý Hagen Quartet (23. srpna, Šostakovič, Dvořák, Grieg), Českou republiku bude zastupovat Pavel Haas Quartet . Od svého založení v roce 2005 sklízí soubor úspěchy nejen u nás a v Evropě, ale i ve světě: koncertoval ve vídeňském a berlínském Konzerthausu i v newyorské Carnegie Hall. Na festivalu zahraje skladby Brittena, Dvořáka a terezínského Pavla Haase, jehož jméno nese.
Podobně mladý je Quatuor Ebène, který si ve světě získává pověst dynamického tělesa, které se nebojí na jednom koncertu zahrát skladby Haydna a Debussyho a po přestávce hudbu z filmu Pulp Fiction. Mladí hudebníci často kombinují žánry a netají se svou láskou k jazzu. Jazzové hudbě a Word music bude patřit jejich příští album, v Praze však zahrají repertoár klasický (Haydn, Beethoven, Schubert).

Pavel Haas Quartet

Čtenářky a čtenáři našeho webu pravděpodobně nejvíce čekají na pěvecké recitály. 25. srpna zazpívá Mozartovy árie mladá Kateřina Kněžíková, která v současné době doslova okouzluje pražské publikum jako Zuzanka, Papagena či Serpetta (La finta giardiniera), Esmeralda nebo Almirena v Luksově nastudování Haendelova Rinalda. Program doplní předehry a symfonie stejného autora v podání Cameraty Salzburg pod vedením Enrique Mazzoly.

Netrpělivě je očekáván recitál světoznámého barytonisty Dmitri Hvorostovského 27. srpna. Neuslyšíme však operní árie, ale písně Čajkovského, Medtnera a Rachmaninova. Myslím, že nebudeme litovat již proto, že od českých interpretů se jich nedočkáme.

 

Dmitri Hvorostovsky

Zpátky k orchestrálním koncertům. Dramaturgie festivalu je poměrně konzervativní a v zásadě se omezuje na několik skladatelů. Vítaným zpestřením proto bude koncert Pražské komorní filharmonie, kde kromě Beethovena zazní i Honegger a Stravinskij. Bruchův Koncert pro housle a orchestr č. 1 přijede zahrát nastupující hvězda Nicola Benedetti, dirigovat bude Jakub Hrůša.

Nicola Benedetti

Dále se představí Royal Flemish Philharmonic, Symfonický orchestr Českého rozhlasu a Čechá filharmonie. Ta bude opět hostit Johna Eliota Gardinera, který tentokrát provede skladby Dvořákovy a Janáčkovy. Griegův Koncert pro klavír zahraje Lars Vogt, jeden z nejúspěšnějších klavíristů své generace.

K nejžádanějším koncertům budou určitě patřit tři poslední: 2.9. bude Daniele Gatti dirigovat Wagnerovu Siegfried Idyll a Mahlerovu Pátou s Orchestre National de France, 3. 9. Přijede Dresdner Philharmonie a Rafael Frühbeck de Burgos a následujícícho dne Česká filharmonie festival uzavře. Nenechte si tento večer ujít již kvůli charismatickému Cédricu Tiberghienovi, jenž zahraje Chopinův Koncert pro klavír a orchestr č. 2 f moll.

Cédric Tiberghien (foto E.Manas)

Obsáhlé informace o účinkujících, programu a nákupu vstupenek získáte na internetových stránkách festivalu.

www.dvorakovapraha.cz

 

Související články


Reakcí (5) “Dvořákova Praha do třetice

  1. Maria João Pires je genialni klaviristka. Slysel jsem jeji interpretaci Mozarta. Mam 2 soubory cd: Schubert: Le Voyage magnifique a Chopin: The Nocturnes. Malokdo se ji vyrovna, nenechte si ji ujit. Ma 66 let, jak dlouho jeste bude schopna dobre hrat? Doufam, ze co nejdele.

    Hvorostovsky, that's another story. Na ty jeho pisne (pravdepodobne stejny program, s nimz objizdi svet)jsem se vydal pred par lety v doma v Montrealu a pri nejblizsi mozne prilezitosti jsem odesel. Nebylo to pro me. To ovsem vubec neznamena, ze ostatnim se to nebude libit.

    VT

  2. Tenhle fesťák se stává prestižním, zejména co do kvality zvaných hostů.

    S VT souhlasím v tom, že Hvorostovskij nemusí být po chuti každému. Já z něj také nejsem odvázaný. Ale známá ho miluje. Nehledí ani tak na hlas, spíše na charisma a nespí vždycky, když, jak sama řík: Zahlédne na plakátu jeho sexy prošedivělé vlasy". Inu fanynky :-):-):-)

  3. Leonora3:
    Pred par dnami som sa vratila z Verony, kde Hvorostovskij spieval Lunu v Trubadurovi. Zaspieval ho krasne, velmi kultivovane (napadlo nas zrovnanie s D.Fischer-Dieskauem a viete si jeho hlas predstavit v Arene v auditoriu pre 15.000 ludi?). Ale veronska arena potrebuje aj nieco ine. Hlas priebojny jak trubky-aidovky a presne to dali svojim roliam Marcello Alvarez ako Manrico a Sondra Radvanosky ako
    Leonora. Pred par mesiacmi som Hvorostovskeho videla ako Rigoletta vo Viedni, a ani tu ma nenadchol. I vtedy sme si povedali, ze Hvorostovkij by mal spievat Onegina, Jeleckeho (zaznamy na Met-Player) a piesne, predovsetkym ruske. Ako Onegin a Jeleckij bol nedostizny
    (mozem porovnat s Hampsonom, ktoreho som ako Onegina videla v Met). Bez diskusie, je velmi charizmaticky a fesak(jeden americky casopis ho zaradil medzi najkrajsich muzov sveta v jednom siku s B. Pittom a Orlandom Bloom), zvlast ked ako Luna pricvalal na koni stejnej barvy ako jeho vlastna hriva!
    Ale spat k hudbe: myslim, ze piesne a avizovany repertoir v Prahe je ten pravy pre Hvorostovskeho. Byt v Prahe, tak by som si tu prilezitost nenechala ujst! Ovsem, svetova kariera sa na tom robit neda.

Napsat komentář