Dvořákova Rusalka poprvé v Koreji
Od našeho spolupracovníka ze Soulu
Pro evropského milovníka opery bude asi těžké pochopit, jakým způsobem vznikala v Jižní Koreji produkce Rusalky. Korejská národní opera, která premiéru provedla, se totiž skládá v podstatě jenom z vedení a hrstky sólových zpěváků. Organizace postrádá orchestr i sbor a samotné prostory divadla si musí na svá představení pronajímat. I přes všechna tato omezení Korejská národní opera během jedné sezony odehraje několik různorodých produkcí. V tomto roce to vedle Verdiho La traviaty byl třeba Wagnerův Bludný Holanďan nebo Bizetovi Lovci perel.
Pár měsíců před premiérou Rusalky začaly putovat hudebními kuloáry neblahé zprávy o stavu přípravy. Původní záměr zaměstnat jako režiséra zkušeného cizince prý padl po neúspěšném vyjednávání o podmínkách, a na režii se tak vrhl samotný ředitel Korejské národní opery Hak Min Kim. Tuto situaci začal řešit i korejský tisk, když se zjistilo, že ředitel dosadil do funkce hlavní dramaturgyně svou vlastní ženu, která neměla vůbec žádné zkušenosti z oblasti opery.
Problémy prý také nastaly v přípravě zpěváků na náročný český jazyk, ve kterém se opera studovala, přitom do korejštiny se překládalo převážně z anglického libreta. Také ohledně orchestru, který měl doprovázet Rusalku, panovaly pochybnosti. Přestože Korejská národní opera spolupracovala v minulosti s kvalitními symfonickými tělesy, tentokrát si vybrala v podstatě neznámý Korea Coop Orchestra.
Zatížen všemi těmito informacemi jsem zavítal na derniéru Rusalky, která se kvůli vysokým finančním nákladům i logistice konala pouhé čtyři dny po premiéře. Na oponu byl projektorem nasvícen obraz Mořská víla Johna Williama Waterhouse, který nasvědčoval tomu, že se režisér i dramaturgyně rozhodli jít klasickou cestou.
Toto očekávání se plnilo i po otevření opony, kde se Rusalka, Vodník i Ježibaba pohybovali u poměrně tradičně vypadajícího jezera. Celá iluze zmizela, když se na jevišti objevil Princ, vyobrazen přibližně jako Bělogvardějec s puškou v ruce, doprovázený bojovým komandem korejských vojáků, kteří zrovna odběhli od bránění demilitarizované zóny. Tento podivný mix moderního a klasického pojetí procházel celou operou a kulminoval v druhém dějství sexuální orgií na Princově zámku. Tato scéna byla pro místní při přípravě prý natolik šokující, že ji nakonec musel režisér zmírnit, aby na představení mohli přijít i nezletilí.
I přes všechny jiné podivnosti ve scénáři a režii se ale nakonec Rusalka celkově povedla. Za vydatné pomoci zpěvačky a instruktorky výslovnosti Leony Peleškové, která jinak dlouhodobě pracuje v Itálii, se po dvou měsících práce povedlo většině zpěváků celkem dobře zvládnout jak výslovnost, tak emoce s textem spojené. Ve všech rolích se objevili jen korejští zpěváci, i druhé obsazení, které jsem na derniéře viděl, podalo slušný výkon. V posledním desetiletí se korejským zpěvákům podařilo hodně prorazit ve světě. Ale ne všechny talenty se po úspěších na světových pódiích a v soutěžích vracejí domů, a tak byli někteří zpěváci v druhém obsazení – na základě korejských recenzí – výrazně slabší než jejich kolegové z premiéry.
Největším překvapením byl ale nakonec orchestr, který ač vypadal skoro jako soubor mládežnický, podal vydařený výkon. Zmínit je třeba melodický projev hráčky na anglický roh i harfenici, která doprovod árií zvládla opravdu bravurně.
Rusalka, jako první česká opera prezentovaná v Koreji, zaujala jak tisk, tak obecenstvo a těšila se vysoké návštěvnosti. Pro místní milovníky opery je to určitě dobrá zpráva a zbývá jen doufat, že se v Koreji dostane i na opery Janáčkovy či Prodanou nevěstu.
Antonín Dvořák:
Rusalka
Dirigent: Chiyong Chung
Režisér: Hak Min Kim
Scéna: Dongwoo Park
Kostýmy: Moonsou Jo
Světelný design: Yunyoung Koo
Choreograf: Yonggeol Kim
Korea Coop Orchestra
Grande Opera Chorus
Premiéra 28. dubna 2016 Seoul Arts Center
(psáno z derniéry 1. 5. 2016)
Rusalka – Yunah Lee / Sunyoung Seo
Princ – DongWon Kim / Jaeheui Kwon
Vodík – Junhyuk Park / Hye-Soo Sonn
Ježibaba – Sooyoung Kim
1. lesní žínka – Soonyoung Kim / Hyunjung Yoon
2. lesní žínka – Jungeun Lee / Soojoo Lim
3. lesní žínka – Gaehwa Yang / Minji Kim
Kuchtík – Jungyeon Kim / Sharon Kim
Cizí Kněžna – Joo-Hee Jung / Eunhee Lee
Hajný – Kyeonghwan Min / Jaeil Kim
Lovec – Inhui Kim
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]