Týden s hudbou (158)

kalendářCo přinese tento týden
Zahraničí

Opera Státního divadla Košice připravila na pátek 13. května premiéru dvou jednoaktových oper. První romantickou operu Mozart a Salieri od Nikolaje Andrejeviče Rimského-Korsakova a druhou současnou, autorskou – Bohom milovaný, od mladého slovenského skladatele Mariána Lejavy, obě v režii Michala Spišáka. Díla spojuje osobnost Wolfganga Amadea Mozarta. Bohom milovaný navazuje na příběh Rimského-Korsakova a zachycuje poslední hodiny Mozartova života v pěti scénách inspirovaných zachovanou Mozartovou korespondencí. Je pokusem o rekonstrukci událostí Mozartovy smrti. V roli Wolfganga Amadea Mozarta se v obou operách představí Jozef Gráf (alternuje Maksym Kutsenko), v roli Salieriho Michal Onufer (alternuje Ivan Zvarík).

Marián Lejava (zdroj sdke.sk)
Marián Lejava (zdroj sdke.sk)

 

Praha
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze pořádá ve spolupráci s Římskokatolickou farností u kostela Matky Boží před Týnem koncert k výročí konce druhé světové války. Koná se v úterý 10. května 2016 v chrámu Matky Boží před Týnem v Praze a jeho program je složený z Requiem Wolfganga Amadea Mozarta a Te Deum Antonína Dvořáka. Sólisty Naděždu Chrobákovou, Kláru Balášovou, Václava Cikánka a Jana Morávka doprovodí Collegium paedagogicum, smíšený pěvecký sbor Notre Dame, Piccolo coro a Piccola orchestra, diriguje Marek Valášek.

Dagmar Pecková vystoupí společně s PKF – Praque Philharmonia v úterý 10. května ve Dvořákově síni Rudolfina, v pořadu nazvaném Dáma v pánské společnosti. Dirigentem bude Petr Altrichter, nahradí Matthiase Pintschera, který z důvodu vážného onemocnění nevystoupí. Na programu jsou skladby Maurice Ravela Má matka husa (suita z baletu), Richarda Wagnera Wesendonck Lieder, WWV 91 (pět písní na slova Mathildy Wesendonck pro střední hlas), Ludwiga van Beethovena Symfonie číslo 8 F dur, op. 93.

Dagmar Pecková (foto Ilona Sochorova)
Dagmar Pecková (foto Ilona Sochorova)

V úterý 10. května v kostele sv. Šimona a Judy v Praze zazní Stabat Mater Antonína Dvořáka v podání souboru Musica Florea. Představí stejný program jako o den dříve v Brně, a to v původním romantickém zvuku. Vystoupí Collegium Musicum a hostující sólisté Lucia Knoteková, Sylva Čmugrová, Jaroslav Březina a Jaromír Nosek.

Ensemble Opera Diversa uvede v Divadle na Zábradlí v úterý 10. května operní frašku Miloše Štědroně o Velké francouzské revoluci (podle Ludvíka Kundery) s názvem Chameleon aneb Joseph Fouché. Režie se ujal Tomáš Studený, diriguje Gabriela Tardonová; v hlavních rolích se představí Aleš Janiga, David Vonšík, Aleš Procházka, Jiří Miroslav Procházka, Michal Marhold, Michael Robotka, Kristýna Vylíčilová a Michaela Baladová.

Chameleon aneb Joseph Fouché (zdroj operadiversa.cz)
Chameleon aneb Joseph Fouché (zdroj operadiversa.cz)

Šestnáctý ročník Barokních podvečerů představuje Bachovo dílo ve spojení s hudbou skladatelových italských, německých a českých protějšků. Jarní řada koncertů nabízí ve středu 11. května v Refektáři kláštera dominikánů v Praze sonáty Johanna Sebastiana Bacha pro tři královské nástroje. Účinkují Jana Semerádová (flauto traverso), Lucile Boulanger (viola da gamba) a Erich Traxler (cembalo). Uvede tyto skladby Johanna Sebastiana Bacha: Sonata e moll BWV 1034, Sonata D dur BWV 1028, Toccata D dur BWV 912, Sonata h moll BWV 1030 a Triosonata G dur BWV 1027.

Collegium Marianum v Refektáři kláštera dominikánů, 2014 (foto © Petra Hajská)
Collegium Marianum v refektáři kláštera dominikánů, 2014 (foto © Petra Hajská)

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s dirigentem Petrem Altrichterem přispěje ve středu 11. května k poctě Karlu IV. open air koncertem, který bude sestaven ze symfonického repertoáru. Jednotlivá čísla ilustrují významná životní údobí ze života Karla IV., zvonění týnských zvonů a fanfáry symbolizují narození budoucího římského císaře v Domě U Kamenného zvonu. Karlovu výchovu na francouzském královském dvoře připomíná předehra Římský karneval Hectora Berlioze, první politické a válečné zkušenosti v Itálii reflektuje symfonická báseň Římské pinie Ottorina Respighiho. Zazní i předehra k opeře Richarda Wagnera Mistři pěvci norimberští. Vyšehrad Bedřicha Smetany upomene na Karlovu příkladnou správu Českého království a zvelebení mnoha evropských měst. Slavnostní koncert zakončí suita z hudby k českému filmovému muzikálu Noc na Karlštejně.

Zahajovací koncert sedmdesátého prvního ročníku Pražského jara uslyší lidé ve čtvrtek 12. května nejen v pražském Obecním domě, ale také v parku Kampa a v kinech. Smetanovu Mou vlast s Českou filharmonií nastudoval estonský dirigent Paavo Järvi. Samotný koncert tu bude promítán na obrazovkách pod širým nebem. Zahajovací koncert bude v přímém přenosu promítán i v sedmi kinech napříč Českou republikou, konkrétně v Hradci Králové, Havířově, Jablonci nad Nisou, Kopřivnici, Náchodě, Velkých Přílepech a Zlíně a také ve slovenském Liptovském Mikuláši, podrobněji vás informujeme zde.

Paavo Järvi (zdroj festival.cz)
Paavo Järvi (zdroj festival.cz)

Národní divadlo se zúčastní dražby restaurační budovy divadla, kterou vlastní společnost Themos. Dražba se bude konat ve čtvrtek 12. května s vyvolávací cenou 87 milionů korun. O dražbě dlouhodobě nevyužívané budovy rozhodl insolvenční správce. Odhadní cena budovy, která vznikla spolu s Novou scénou v osmdesátých letech, je podle dražební vyhlášky 124 milionů korun, více se dočtete zde.

 

Regiony
Ensemble Opera Diversa ve spolupráci s Národním divadlem Brno uvede v pondělí 9. května v divadle Reduta v Brně recitál basisty Richarda Nováka a klavíristky Alice Rajnohové. V pořadí druhý Novákův recitál v Mozartově sále brněnské Reduty je tentokrát takřka výhradně věnován německé písňové tvorbě. Program, sestavený samotným zpěvákem, představuje kombinaci Schumannovy sbírky Liederkreis, Mahlerových Písní potulného tovaryše, Wolfových písní na verše Eduarda Mörike a tří písní Richarda Strausse.

Richard Novák a Alice Rajnohová (zdroj Facebook)
Richard Novák a Alice Rajnohová (zdroj Facebook)

Soubor Musica Florea vystoupí v pondělí 9. května v Brně v kostele Jana Amose Komenského. Na programu je Stabat Mater Antonína Dvořáka v původním romantickém zvuku. Spolu s hudebníky se představí sbor Collegium Musicum a hostující sólisté: slovenská sopranistka Lucia Knoteková, dále Sylva Čmugrová, Jaroslav Březina (členové Opery Národního divadla) a Jaromír Nosek.

Pardubické hudební jaro 2016 pokračuje večerem nazvaným To nejlepší z baroka v pondělí 9. května v kostele sv. Vavřince ve Vysokém Mýtě. Představí Toccatu a fugu d moll Johanna Sebastiana Bacha a Čtvero ročních dob Antonia Vivaldiho v podání souboru Barocco sempre giovane, Pavla Šporcla (housle) a Pavla Svobody (varhany). V úterý 10. května festival pokračuje v Pardubickém pivovaru (v případě nepříznivého počasí v Sukově síni Domu hudby v Pardubicích) slavnostním závěrečným koncertem, na němž vystoupí Barbora Řeřichová (soprán), Jaroslav Patočka (basbaryton), Radek Holub (recitace), dále Festivalový mužský sbor, Komorní filharmonie Pardubice a dirigent Jan Kučera. Zazní skladby Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Jana Kučery a dalších.

Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram nabídne v úterý 10. května v Památníku Antonína Dvořáka ve Vysoké u Příbrami vystoupení Michaely Fukačové s violoncellovým recitálem. Ve čtvrtek 12. května v kostele svatého Jakuba v Příbrami zahraje kytarové kvarteto Guitar4mation.

Premiéru děl Epos o Gilgamešovi Bohuslava Martinů a Dido a Aeneas Henryho Purcella uvede v pátek 13. května Janáčkova opera Národního divadla Brno. Dirigovat bude Marek Ivanovič a Václav Luks, režie se ujme Jiří Heřman, vystoupí soubor Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Obě díla zpracovávají mýty, které se zabývají základními otázkami lidské existence, mezi ty první patří babylonský Epos o Gilgamešovi, považovaný za nejstarší slovesnou památku světové kultury. Právě tento příběh nelítostného vládce Uruku Gilgameše, jeho přátelství k přírodnímu muži Enkiduovi a jejich filosofický dialog o pozemském a posmrtném životě se stal inspirací k jednomu z vrcholných děl Bohuslava Martinů. Námět tragické lásky kartaginské královny Dido k trojskému hrdinovi Aeneovi, který vychází z Vergiliovy čtvrté knihy eposu Aeneis, se stal předlohou k více než stovce operních zpracování, v tomto případě skladatele anglického baroka Henryho Purcella.

Epos o Gilgamešovi / Dido a Aeneas - NdB 2016 (zdroj ndbrno.cz)
Epos o Gilgamešovi/Dido a Aeneas – NdB 2016 (zdroj ndbrno.cz)

Premiérové představení baletního souboru divadla F. X. Šaldy Jekyll & Hyde se odehraje v pátek 13. května v Malém divadle v Liberci. Scénáře, režie i choreografie se ujala Marika Hanousková, hudbu složil Petr Čermák, scénu a kostýmy navrhl Aleš Valášek. Klasický hororový příběh, který si klade základní otázku rozdvojenosti člověka, vznikl v roce 1866. Dílo Roberta Louise Stevensona představuje věhlasného doktora Jekylla, který vynalezl prostředek, jak se převtělit do svého skrytého, zlého já. Jeho druhé já – Mr. Hyde – tak páchá zločiny, dokonce i vraždu, „ochutnává“ ze všech neřestí a zakázaných slastí, tedy zhmotňuje vše, co bylo pro tehdejší společnost absolutním tabu.

 

kalendářZaznamenali jsme v minulém týdnu
Zahraničí
Anna Netrebko oznámila, že musí odstoupit z produkce Belliniho Normy, která byla naplánována na podzimní měsíce 2016 v londýnské Covent Garden. Svoje rozhodnutí zdůvodnila, že part se již nehodí pro její hlas, který „se vyvíjel jiným směrem“. Hudební ředitel Royal Opera Covent Garden Kasper Holten přijal její rozhodnutí s pochopením, ale samozřejmě byl velmi zklamán, jak poznamenal ve svém tiskovém prohlášení. V prohlášení, stejně jako dirigent Antonio Pappano (ten zprávu jen krátce komentoval vlastním prohlášením), věří v možnost další spolupráce se zpěvačkou na jiných projektech, blíže jsme informovali zde.

Od 2. května si návštěvníci Slovenského národního divadla mohou vybrat z rozšířené nabídky až šestnácti abonentních balíčků s různým žánrovým zaměřením. Novinkou je balíček nazvaný To, čo mám rád, který nabízí možnost sestavit si abonentku zcela podle svých preferencí. Držitelům abonentky jsou mimo finanční úspory nabídnuty další výhody, například garance stálého místa v hledišti, možnost navštívit první premiéry, ročenka na další sezonu zdarma.

Před zaplněným amfiteátrem v syrské Palmýře zahrál 5. května orchestr Mariinského divadla v Petrohradě pod vedením dirigenta Valerije Gergijeva. Koncert nazvaný Modlitba pro Palmýru přenášela ruská televize. Orchestr zahrál pod Gergijevovou taktovkou díla Johanna Sebastiana Bacha, Sergeje Prokofjeva a Rodiona Ščedrina.

Známý italský skladatel filmové hudby Ennio Morricone zrušil koncerty naplánované na následující týdny kvůli vážným potížím s páteří. Lékaři mu nařídili absolutní klid. K vystoupením by se měl vrátit koncem června. Jak informovala římská konzervatoř Svaté Cecílie, kterou Ennio Morricone absolvoval, neuskuteční se na její půdě žádný ze čtyř květnových koncertů. Zrušena jsou i představení v Paříži, koncerty naplánované na konec června v Británii a Belgii by už ale ohroženy být neměly.

Ennio Morricone (foto archiv)
Ennio Morricone (foto archiv)

Slovenský filharmonický sbor se znovu navrátil do vídeňské Staatsoper v Musorgského opeře Boris Godunov. V roli Borise Godunova se představil René Pape, který po devíti sezonách střídá v hlavní roli Ferruccia Furlanetta. Nová série aktuální produkce představení bude probíhat pod taktovkou slovinského dirigenta Marka Letonju. Podrobnější informace o účinkování Slovenského filharmonického sboru ve vídeňské Staatsoper jsme zveřejnili zde.

Od neděle 8. května se přestávají vyplácet tantiémy na skladbu Maurice Ravela Bolero. Autor složil Bolero roku 1928, premiéru mělo 22. listopadu téhož roku v pařížském operním domě Opéra Garnier. Orchestrální skladba, která po celou dobu graduje a přibírá jednotlivé nástroje, vznikla původně jako baletní hudba na objednávku tanečnice Idy Rubinsteinové, která se s Ravelem přátelila a také jej sponzorovala.

 

Praha
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v rámci abonentních cyklů ve Smetanově síni Obecního domu uctil básníka Williama Shakespeara. Program připomněl Shakespearova dramata Sen noci svatojánské, Richard III. a Romeo a Julie. Českou tvorbu reprezentoval Václav Trojan a Bedřich Smetana, světovou Felix MendelssohnBartholdy a Petr Iljič Čajkovskij. Sólistou koncertů byl nizozemský klavírista Ronald Brautigam, specialista na klasicistní a raně romantickou hudební literaturu. Ten doplnil program o další dílo Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, vzácně uváděný První klavírní koncert. Dirigoval Petr Altrichter.

Ronald Brautigam (foto Marco Borggreve)
Ronald Brautigam (foto Marco Borggreve)

V pražském kostele sv. Šimona a Judy se 5. května uskutečnil závěrečný koncert sborového cyklu osmdesáté první sezony Pražského filharmonického sboru. Pod vedením sbormistra Lukáše Vasilka zazněla tři díla Leoše Janáčka – Hradčanské písničky, Kantor Halfar, Potulný šílenec – a Requiem Zdeňka Lukáše. Jako sólisté vystoupili sopranistka Lucie Silkenová, altistka Marcela Melková, tenorista Martin Slavík, barytonista Jiří Brückler, flétnista Daniel Havel a harfenistka Kateřina Englichová.

V Národním divadle v Praze se 5. a 6. května odehrály premiéry opery Andrea Chénier italského skladatele Umberta Giordana. Inscenace z období Velké francouzské revoluce, která se řadí mezi vrcholy italského verismu, je dílem dirigenta a uměleckého ředitele Opery Národního divadla Petra Kofroně a režiséra Michala Dočekala. V hlavních rolích se představili Hector Sandoval a Rafael Alvarez (Andrea Chénier), Roman Janál a Svatopluk Sem (Carlo Gerárd) a Petra Šimková-Alvarez a Anda-Louise Bogza (Maddalena z Coigny). Giordanova opera Andrea Chénier byla uvedena v Národním divadle jako novinka v roce 1897, pouhý rok po světové premiéře v milánské Scale a tři měsíce po její premiéře v Hamburku, kterou řídil Gustav Mahler. Od té doby v Národním divadle nikdy nezazněla. Zde jsme přinesli recenzi z první a zde z druhé premiéry.

Umberto Giordano: Andrea Chénier - Svatopluk Sem (Carlo Gérard) - ND Praha 2016 (foto Patrik Borecký)
Umberto Giordano: Andrea Chénier – Svatopluk Sem (Carlo Gérard) – ND Praha 2016 (foto Patrik Borecký)

V prologu Pražského jara se v Rudolfinu představil korejský klavírista Seong-Jin Cho. Loňský vítěz Mezinárodní klavírní soutěže Fryderyka Chopina posluchačům nabídl díla Wolfganga Amadea Mozarta, Franze Schuberta a Fryderyka Chopina. Na úvod vystoupení Seong-Jin Cho zařadil Mozartovo Rondo a moll, které vzniklo ve Vídni v roce 1787 krátce po Mozartově návratu z Prahy. Následovala Schubertova Sonáta c moll, ve které hudební znalci poukazují na nepřeslechnutelný vliv Ludwiga van Beethovena. Ve druhé polovině koncertu zaznělo 24 Chopinových preludií, vznik těchto preludií ovlivnil Chopinův vztah s francouzskou spisovatelkou George Sandovou. Více o tomto koncertu se dočtete zde.

 

Regiony
V Olomouci zazpíval tenorista Ramón Vargas, árií z Mozartova Dona Giovanniho otevřel mexický tenorista letošní ročník mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Olomouc. Na zahajovacím koncertu jej doprovázela Moravská filharmonie pod vedením Leoše Svárovského. Pětapadesátiletý Ramón Vargas během své kariéry vystupoval jako sólista na všech předních světových operních pódiích. V Česku měl naposledy zpívat před dvěma lety při jednom z projektů k Roku české hudby, kvůli nemoci ale účast zrušil, bližší informace o jeho olomouckém vystoupení najdete zde.

Filharmonie Hradec Králové by se po více než deseti letech čekání měla dočkat nových mistrovských varhan. Radnice by chtěla v polovině letošního roku vypsat výběrové řízení na jejich dodavatele. V sále filharmonie by se nástroj zhruba za patnáct milionů korun měl poprvé rozeznít na podzim příštího roku. V minulosti pokus pořídit varhany pro filharmonii skončil podvodem a odsouzením varhanáře Vladimíra Grygara. Při shánění peněz na varhany se angažuje i operní pěvkyně Soňa Červená. Hotové již jsou komponenty za asi čtyři a půl milionu korun. Nové varhany budou podle projektu umístěné po obou stranách jevištních portálů, má je tvořit 3.481 píšťal. Budou disponovat čtyřiapadesáti znějícími rejstříky. Nejdelší píšťala má být dlouhá 5,6 metru, nejmenší bude měřit dva centimetry.

Vizualizace varhan Filharmonie Hradec Králové (zdroj varhany.fhk.cz)
Vizualizace varhan Filharmonie Hradec Králové (zdroj varhany.fhk.cz)

Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích usiluje o to, aby mohlo působit ve vhodnějším objektu. Budova divadla má podle jeho zástupců nedostatečnou kapacitu. Kvůli tomu všechny soubory nemohou účinkovat na jednom místě a využívají víc prostorů ve městě. Uvažuje se o výstavbě kulturního centra, vhodnou lokalitou by mohlo být současné parkoviště na Mariánském náměstí. Projekt však předpokládá náklady v řádu stovek milionů korun a město jej z vlastních prostředků financovat nemůže. Jihočeské divadlo připravuje na toto téma debatu s názvem Střed zájmu. K problematice možné výstavby nové budovy se na ní budou moci vyjádřit zástupci kulturní scény, magistrátu, architekti a urbanisté. Prostory nového objektu by mohla využívat i Jihočeská filharmonie, podrobněji k tématu píšeme zde.

Národní památkový ústav znovu připravuje žádost o evropskou dotaci na opravu zámku v Litomyšli, který je národní kulturní památkou a je zapsán na seznam UNESCO. Zatímco okolní zámecké návrší radnice v Litomyšli v předchozích letech nákladně opravila, samotný zámek na celkovou obnovu stále čeká. Náklady se v minulosti odhadovaly zhruba na sto milionů korun. Opravy by se měly týkat krovů a střech, plánuje se i restaurování sgrafitové fasády. V druhém podlaží zámku, kde je expozice klavírů, chtějí památkáři renovovat interiéry pro prezentaci sbírky kulis zámeckého divadla od Josefa Platze.

Barokní divadlo na zámku Litomyšl (zdroj litomysl.cz)
Barokní divadlo na zámku Litomyšl (zdroj litomysl.cz)

Brno hledá projektanta na stavbu Janáčkova kulturního centra. Úkolem projektanta bude dispoziční řešení budovy a samotný koncertní sál. Janáčkovo kulturní centrum vznikne na rohu Besední a Veselé ulice a nabídne dvanáct set padesát míst. Město chce zahájit stavbu sálu na konci příštího roku a požaduje, aby projektanti měli zkušenosti s projektováním koncertních sálů, ale i se stavbou velkých objektů a stavbami v památkových zónách. Více než sto členů Filharmonie Brno nyní hraje a zkouší v nevyhovujících podmínkách. O vítězi rozhodne odborná komise.

Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě uvedlo ve čtvrtek balet Sen noci svatojánské. Choreografii pro tuto baletní komedii podle divadelní hry Williama Shakespeara připravil maďarský tvůrce Youri Vámos, který už v minulé sezoně nastudoval s ostravským baletním souborem zpracování Orffovy kantáty Carmina burana.

Opera Jihočeského divadla uvedla nezvykle krátkou premiéru aktovky Dítě a kouzla francouzského spolutvůrce stylu impresionismu Maurice Ravela. Na scéně Domu kultury Metropol ve dvou premiérách 6. a 7. května, bylo dílo uvedeno bez obvyklého doplnění o autorovu Španělskou hodinku či jakoukoliv jinou jednoaktovku, ať operní či baletní. Návštěva operního večera tak trvala pětačtyřicet minut. Režie se ujalo duo SKUTR, tedy Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka. Recenzi představení najdete zde.

Maurice Ravel: Dítě a kouzla - Ondřej Janeček a Romana Strnadová - JD České Budějovice (foto Michal Siroň)
Maurice Ravel: Dítě a kouzla – Ondřej Janeček a Romana Strnadová – JD České Budějovice (foto Michal Siroň)

Filharmonie Brno v tomto týdnu oznámila, že hlavním hostujícím sólistou příští sezony bude britský violoncellista Matthew Barley. V Brně odehraje tři koncerty. Při jednom z nich zazní v české premiéře multimediální dílo čínského autora Tan Duna, držitele Oscara za hudbu k filmu Tygr a drak. Barley v Brně zahraje také violoncellový koncert anglického klasika Edwarda Elgara. V jednání jsou jeho workshopy a další aktivity. Jedenapadesátiletý Matthew Barley má za sebou koncerty s BBC Philharmonic nebo Královskou liverpoolskou filharmonií.

 

Výročí
V pondělí 9. května by se pětaosmdesáti let dožila přední česká kostýmní výtvarnice Jarmila Konečná (5. 5. 1931 – 28. 8. 2015). Ještě před ukončením studia scénografie na Divadelní fakultě AMU (1948–1953) byla angažována v Divadle F. X. Šaldy Liberec (1951–1957), po několika dalších divadelních scénách navázala trvalou spolupráci i s pražským Národním divadlem, kde vytvořila desítky kostýmních výprav, a to i pro řadu operních a baletních inscenací (například Dvořákovu Rusalku, Smetanovu Čertovu stěnu, Čajkovského Labutí jezero či Verdiho Simona Boccanegru). V letech 1975–1982 byla zaměstnána zároveň jako vedoucí scénografického odboru v Divadelním ústavu v Praze a od roku 1978 působila jako externí pedagog na Divadelní fakultě AMU. Za své kostýmy získala zlatou medaili Pražského Quadrienale, úspěšně se prosadila i na zahraničních divadelních scénách.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat