Efektní zahajovací koncert Moravské filharmonie Olomouc

Ve čtvrtek 24. září zahájila svou jubilejní 75. sezónu Moravská filharmonie Olomouc. Navázala na to nejlepší, co během svého trvání mohla svému publiku předvést. Po dobu své existence se jí podařilo vychovat si náročné publikum tím, že hráli jak programy klasické, tak i soudobé hudby na vysoké interpretační úrovni. I proto byl zahajovací koncert téměř plný a těšil se velkému ohlasu publika.
Jakub Klecker – Zahajovací koncert Moravské filharmonie Olomouc 2020 (zdroj FB)

A nejen publika domácího, ale i rozhlasového, neboť byl koncert přímo přenášen a vysílán Českým rozhlasem na stanici Vltava. To jistě také přispělo ke slavnostní náladě a k maximálnímu soustředění účinkujících. Před hudebníky se postavil šéfdirigent Jakub Klecker a po celou dobu dával orchestru pocit jistoty a bezpečí přesnými a srozumitelnými gesty a motivoval ho svým charakteristickým pozitivním úsměvem. Orchestr mu odpovídal okamžitými reakcemi, plně kompaktním výkonem a hutným tónem s bezpečnými nástupy a čistou intonací. Barevnost instrumentace umocnila klenutá a přesně vystavěná legatová linie a souhra se sólovým klavírem byla přesná a efektní.

Zahájení koncertu patřilo světové premiéře, skladbě domácího, olomouckého autora, která byla složena na objednávku filharmonie. Marek Keprt je autorem skladby s poetickým názvem Opeření, opelnění, okluznění, zmotýlnění – akustický chVějíř. Skladba je prodchnutá akustickými představami a zvuky přírody, chvějícími se v prostoru a vytvářejícími pavučinové obrazy. Má spíše relaxační charakter, byť i zde jsou kontrastní dynamické prvky, které vnášejí do skladby napětí. Obecenstvo skladbu přijalo poněkud rozpačitě, přesto s vděčným potleskem.

Ivo Kahánek – Zahajovací koncert Moravské filharmonie Olomouc 2020 (zdroj FB)

Ke klavíru pro sólové provedení Koncertu pro klavír a orchestr č. 3 H. 316 Bohuslava Martinů usedl Ivo Kahánek. Dal do provedení nejen energii a mohutnost v akordických částech, ale také procítěný výraz v částech emotivně laděných. Třívětá skladba obsahuje jak obavy z dalšího vývoje, tak naději obsaženou v závěrečném jásavém závěru. Optimismus a naděje čišela i z provedení koncertu a obecenstvo odměnilo účinkující nadšeným potleskem. Následoval proto přídavek, Poetická polka g moll Bedřicha Smetany.

Po přestávce zazněl výběr z Legend op. 59 Antonína Dvořáka. Zazněly skladby, které jsou optimistické a radostné, Legendy č. 1, 3, 5, 6 a 7, z nichž největší účinek měla Legenda č. 7 – Allegretto grazioso, a dur, podané vskutku s grácií a efektně. Antonín Dvořák nemůže nikdy posluchače zklamat, je to sázka na jistotu.

Zahajovací koncert Moravské filharmonie Olomouc 2020 (zdroj FB)

Co ale bylo překvapení, bylo poslední číslo programu. Serenáda pro orchestr skladatele Iši Krejčího, umělce neodmyslitelně spjatého s kulturním životem Olomouce. Skladba živá, sdělná a melodická, postavená na lidové písni, kompozičně působivě vystavěná a plná radosti a živelnosti v závěru. Zapůsobila jako prskavka a nadšení publika bylo velké.

Koncert Moravské filharmonie slibuje úspěšnou sezónu a jasně ukázal touhu publika po živém provádění hudebního umění. Samozřejmě hudbu je vždy možné poslouchat na nosičích, ale živé provedení, které obsahuje vzájemnou interakci účinkujících a publika, nemůžou nahrávky nahradit.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments