Eliška Weissová: Cítím, že jdu po správné cestě…

  1. 1
  2. 2
V historické budově Národního divadla v Praze se 23. ledna 2020 odehraje premiéra nové inscenace opery Turandot Giacoma Pucciniho. Režíruje ji Zuzana Gilhuus a autorem hudebního nastudování je Jaroslav Kyzlink, který do jedné z alternací titulní hrdinky obsadil sopranistku Elišku Weissovou. Ve velkých úlohách ji už řadu let vídáme po celé naší republice, znají ji diváci na Slovensku, ve Francii, v Itálii a také v Německu, kam pravidelně dojíždí za svou pěveckou kantorkou. Elišku Weissovou jsem za poslední dobu viděl v několika rolích velmi širokého repertoárového i oborového diapazonu. Připomenu Azucenu ve Verdiho Trubadúrovi, titulní postavu ve Smetanově Libuši či úlohu Kostelničky v Janáčkově Její pastorkyni. Letos v dubnu pak vystoupí ve své vysněné roli Isoldy.
Eliška Weissová (zdroj Národní divadlo)

A Eliška Weissová mi hned v úvodu našeho setkání potvrdila, že princeznou Turandot z Pucciniho opery si ve svém portfoliu vytváří další svébytnou kategorii…
Řekla bych, že Turandot je jedna z nejnáročnějších vysoce dramatických sopránových rolí. Mám za to, že můj hlas momentálně dozrál do podoby, v jaké jsem schopná tuto úlohu obsáhnout. Nejen pěvecky, byť Turandot není po herecké stránce tak exponovaná jako třeba zmíněná Libuše. Nicméně přišla ke mně v pravý čas i jako lidský charakter… diváci si často myslí, že jsem mladší, ale já nemám nejmenší problém přiznat, že za pár dní mi bude 41 let. A cítím, že jdu po správné cestě, na níž je titulní role v této opeře naprosto přirozeným zastavením. Už jen proto, že se v ní cítím velmi pohodlně.

Tento komfortní pocit je ale jistě výsledkem dlouhé a systematické práce spíše než přirozeného vývoje, ne? A vy si jistě umíte představit, že vynaložená energie vám umožní se k Turandot v budoucnu navrátit, třeba opakovaně…
Máte pravdu, na princezně Turandot jsem pracovala zhruba jeden rok. Studovala jsem ji se svou profesorkou Irmgard Boas v Drážďanech, konzultovala jsem ji opakovaně s paní Lindou Watson. Mimochodem, i ona ji má v nastudování, jen se k ní propracovala později než já. Ona disponuje také jiným typem hlasu… Můj hlas totiž roste – v objemovém smyslu – směrem nahoru. I proto cítím, že Turandot jako role s vysokou tessiturou je pro mne momentálně ideální. Paní Watson na Turandot tedy čekala déle, její centrální rejstřík je širší. U mne je to naopak, nezním tak průrazně ve střední poloze, ale nejjistěji se cítím právě ve výškách. A když už mám v malíčku noty, na výšky se pokaždé těším.

Můžete přát sluchu radám ze všech stran, ale nakonec to poznáte stejně nejlépe sama. Rok studia stačí na to, aby člověk získal jistotu?
Otázky, zda nastal správný čas na Turandot, jsem si samozřejmě kladla po celý rok. Zvažovala jsem, zda to není brzy. Velmi jsem toto téma probírala se svým korepetitorem Markem Pinzowem, který se mnou celou Turandot obětavě a trpělivě nastudoval. A který mi nepřestal říkat, že po Libuši a Giorgettě je Turandot dalším, přirozeně navazujícím stupněm. Přestože je de facto celá o tercii výš. Vedle typicky italských hlasů ji zpívají většinou wagnerovské pěvkyně, například představitelky Brünnhildy…

Pokud jde o role ve Wagnerových operách, Ortrudu, kterou mohou zpívat i mezzosoprány, už máte za sebou, že…?
Mám, a i k Brünnhildě bych se moc ráda propracovala. Ne snad právě teď, ale pociťuji, že můj hlas k ní směřuje. Vy jste připomněl chystanou Isoldu v Ústí nad Labem, a to jsou všechno propojené světy. Jen jsem si letos nenabrala tolik práce, abych měla dost času a sil na tyto těžké party.

Eliška Weissová a Michal Lehotský v opeře Turandot – ND 2020 (foto Hana Smejkalová)

Zmínila jste se o tessituře role princezny Turandot a o jejím vybočení mimo centrální registr. Ten terciový rozdíl se týká srovnání s Libuší?
Přesně tak. Ale mohli bychom o něm dlouze debatovat. Libuše je psaná pro mne mimořádně pohodlně. Z mého pohledu se celá odvíjí ve střední poloze, v onom centrálním rozpětí, nijak extrémně vysoko. Řekla bych, že Libuše je psána hodně „na široko“ – ve smyslu širokých, ale velmi koncentrovaných tónů. A právě v těchto středech po vás chce sílu a mohutnost, abyste se dostal k posluchačům přes smetanovský orchestr. Pro světlejší hlas tak může Libuše znamenat náročnější úkol než pro pěvkyni se sytým středním rejstříkem.

A já se teď znovu vrátím ke svému dojmu z vaší Azuceny v Trubadúrovi. To je přece čistě mezzosopránová role, ne? A vy jste jí také dramatismus a sytou barevnost dokázala bez problému poskytnout…
Víte, tohle je u mne letitá záležitost… Spousta diváků i odborníků si myslí, že jsem mezzosoprán. Ale mně kupříkladu už na AMU říkala profesorka Naděžda Kniplová, u níž jsem absolvovala mistrovské kurzy, že disponuji jasným dramatickým sopránem… po letech jsme spolu telefonovali a ona se mne ptala, jestli už konečně ten soprán zpívám… A já cítím, že měla pravdu! Směřuji od mezzosopránu výše a pracuji na tom, aby byl můj hlas zkrocen.

Krocení hlasu z hlediska výšek a z hlediska upevněné a syté střední polohy má nějaké etapy? Co z toho ve vašem případě představuje důležitější disciplínu?
Vy jste se zmínil o Azuceně a já musím říci, že jsem ji připravovala v pěti různých inscenacích; musím se vám přiznat, že je to jedna z mých milovaných postav, postav s obrovským emocionálním vývojem! A jedna z rolí, kvůli kterým vlastně tuhle práci dělám. Je dosti podobná dalším hrdinkám, které si vybírám. A k vaší otázce – právě Azucena mi posloužila jako báječný trénink pro střední polohu, přestože si sem tam sáhne až k „b“ či k „c“. Ale tyhle noty jsem vlastně nikdy nemusela cvičit.

Tělo si je našlo samo?
Kterákoli moje kolegyně vám potvrdí, jakou roli u ženských hlasů hraje mateřství. A já jsem po porodu zjistila, že bez problému dosáhnu až k „es 3“, které jsem nikdy nepoužila ani při rozezpívání. Ještě před několika lety jsem si vůbec nemyslela, že budu zpívat Libuši; cítila jsem se tehdy, v nějakých sedmadvaceti letech, skvěle třeba právě v té Azuceně. A Turandot nebo Giorgettu bych ještě naplnit nedokázala. Ani hlasem, ani dramaticky.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na