Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Elizabeth Leonskaja uhranula brněnské publikum
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeZ domova

Elizabeth Leonskaja uhranula brněnské publikum

Ve dvou týdnech realizovala Filharmonie Brno šest velkých koncertů, na kterých zaznělo všech pět klavírních koncertů Ludviga van Beethovena s orchestrem. Klavíristka Elisabeth Leonskaja, původem z Tbilisi, která od roku 1978 žije ve Vídni a koncertuje a nahrává po celém světě, hrála jako jediný sólista a všechny koncerty přednesla zpaměti! A to s takovou energií a elánem, že elektrizovala publikum i orchestr brněnské filharmonie.

Karla Hofmannová
Publikováno 14/12/2019
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Elisabeth Leonskaja, Dennis Russell Davies, Filharmonie Brno 2019 (zdroj Fliharmonie Brno)

Nápad dramaturgie a šéfa Filharmonie Brno provést k 250. jubileu skladatelova narození všechny Beethovenovy koncerty za sebou je jistě posluchačsky zajímavý projekt, ale pro interpreta vražedný. Skutečnost, že na něj klavíristka přistoupila, svědčí o její odvaze přijímat výzvy. Nelze ji jistě podezírat z lehkomyslnosti, je to dáma v letech, která ví, že je v poslední fázi své umělecké kariéry, zná své možnosti a síly, ale tady šlo zřejmě o víc. A je obdivuhodné, s jakou odvahou a současně pokorou a zodpovědností tuto výzvu přijala a jak skvěle koncerty odvedla.

Abonentní koncert se konal na dvě etapy, první ve dnech 4., 5. a 6. prosince 2019 v Besedním domě, kdy zazněl Klavírní koncert č.1 C dur, op.15, následoval Klavírní koncert č.2 B dur, op.19 a po přestávce ještě Klavírní koncert č.3 c moll, op. 37. Jediný koncert v mollové tónině, v osudové c moll, je možno označit spíš jako symfonii; svojí náročností je roven celovečernímu výkonu, zde ho podala sólistka v návaznosti na předchozí dva koncerty.

Elisabeth Leonskaja, Dennis Russell Davies, Filharmonie Brno 2019 (foto

Nadšené publikum si nedalo ujít ani další pokračování koncertu v týdnu následujícím, 11., 12. a 13. prosince 2019. Naplněný sál, který nabídl i místa k stání, napjatě sledoval provedení Klavírního koncertu č. 4 G dur, op. 58, který zahájila sólistka bez doprovodu orchestru s melodickou erudicí. Melodičnost první věty vystřídala tajuplnost věty druhé a závěr vyzněl odhodlaně a energicky pozitivně. Klavírní koncert č. 5 Es dur „Císařský“, op. 73 zapůsobil nadýchanými pianovými frázemi, průzračnými perlivými běhy a především překvapivě širokým rozpětím dynamické škály, od jemných, lehounkých pian až po mohutné, heroické akordické kadence.

U dirigentského pultu stál šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russel Davies, který byl mozkem i motorem celé akce. Motivoval orchestr k vrcholným výkonům a dokázal, že spolu sólista a orchestr úzce komunikovali a kompaktně navazovali na výraz. Překvapily smyčce, jež dominují všem předneseným koncertům – zněly plně a kulatě a měly zcela vyrovnaný barevný témbr, který v plné šíři zvuku zněl nebývale kompaktně; zaujaly ale i něžnými, přesto pevnými tóny lesní rohy, flétny, hoboje i klarinety. Orchestr se vypjal k jednomu ze svých vrcholných výkonů.

Elisabeth Leonskaja, Dennis Russell Davies, Filharmonie Brno 2019 (zdroj Fliharmonie Brno)

Elisabeth Leonskaja působila za klavírem jako zjevení. Charismatický a sugestivní projev, do něhož dala veškerou energii a prožitek, působil, jako by hrála o život. Její mohutný úhoz se vymykal ženským možnostem, chtělo by se říci, že tentokrát v Brně přednesl koncerty sám Beethoven!

TémataDennis Russell DaviesElisabeth LeonskajaFilharmonie Brno
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Praha podpořila životopisný film o Josefu Myslivečkovi
Další článek Barbara Maria Willi (zdroj Barbara Maria Willi) Barbara Maria Willi: Mám ráda nové výzvy
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up