Elizabeth Leonskaja uhranula brněnské publikum

Ve dvou týdnech realizovala Filharmonie Brno šest velkých koncertů, na kterých zaznělo všech pět klavírních koncertů Ludviga van Beethovena s orchestrem. Klavíristka Elisabeth Leonskaja, původem z Tbilisi, která od roku 1978 žije ve Vídni a koncertuje a nahrává po celém světě, hrála jako jediný sólista a všechny koncerty přednesla zpaměti! A to s takovou energií a elánem, že elektrizovala publikum i orchestr brněnské filharmonie.
Elisabeth Leonskaja, Dennis Russell Davies, Filharmonie Brno 2019 (zdroj Fliharmonie Brno)

Nápad dramaturgie a šéfa Filharmonie Brno provést k 250. jubileu skladatelova narození všechny Beethovenovy koncerty za sebou je jistě posluchačsky zajímavý projekt, ale pro interpreta vražedný. Skutečnost, že na něj klavíristka přistoupila, svědčí o její odvaze přijímat výzvy. Nelze ji jistě podezírat z lehkomyslnosti, je to dáma v letech, která ví, že je v poslední fázi své umělecké kariéry, zná své možnosti a síly, ale tady šlo zřejmě o víc. A je obdivuhodné, s jakou odvahou a současně pokorou a zodpovědností tuto výzvu přijala a jak skvěle koncerty odvedla.

Abonentní koncert se konal na dvě etapy, první ve dnech 4., 5. a 6. prosince 2019 v Besedním domě, kdy zazněl Klavírní koncert č.1 C dur, op.15, následoval Klavírní koncert č.2 B dur, op.19 a po přestávce ještě Klavírní koncert č.3 c moll, op. 37. Jediný koncert v mollové tónině, v osudové c moll, je možno označit spíš jako symfonii; svojí náročností je roven celovečernímu výkonu, zde ho podala sólistka v návaznosti na předchozí dva koncerty.

Elisabeth Leonskaja, Dennis Russell Davies, Filharmonie Brno 2019 (foto

Nadšené publikum si nedalo ujít ani další pokračování koncertu v týdnu následujícím, 11., 12. a 13. prosince 2019. Naplněný sál, který nabídl i místa k stání, napjatě sledoval provedení Klavírního koncertu č. 4 G dur, op. 58, který zahájila sólistka bez doprovodu orchestru s melodickou erudicí. Melodičnost první věty vystřídala tajuplnost věty druhé a závěr vyzněl odhodlaně a energicky pozitivně. Klavírní koncert č. 5 Es dur „Císařský“, op. 73 zapůsobil nadýchanými pianovými frázemi, průzračnými perlivými běhy a především překvapivě širokým rozpětím dynamické škály, od jemných, lehounkých pian až po mohutné, heroické akordické kadence.

U dirigentského pultu stál šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russel Davies, který byl mozkem i motorem celé akce. Motivoval orchestr k vrcholným výkonům a dokázal, že spolu sólista a orchestr úzce komunikovali a kompaktně navazovali na výraz. Překvapily smyčce, jež dominují všem předneseným koncertům – zněly plně a kulatě a měly zcela vyrovnaný barevný témbr, který v plné šíři zvuku zněl nebývale kompaktně; zaujaly ale i něžnými, přesto pevnými tóny lesní rohy, flétny, hoboje i klarinety. Orchestr se vypjal k jednomu ze svých vrcholných výkonů.

Elisabeth Leonskaja, Dennis Russell Davies, Filharmonie Brno 2019 (zdroj Fliharmonie Brno)

Elisabeth Leonskaja působila za klavírem jako zjevení. Charismatický a sugestivní projev, do něhož dala veškerou energii a prožitek, působil, jako by hrála o život. Její mohutný úhoz se vymykal ženským možnostem, chtělo by se říci, že tentokrát v Brně přednesl koncerty sám Beethoven!

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na