Balázs Adorján je maďarský violoncellista působící v České republice, člen Pražské filharmonie a významný interpret současné hudby. Od roku 2000 zastává pozici asistenta koncertního mistra violoncellové sekce Pražské filharmonie a je spoluzakladatelem renomovaného FAMA Quartetu specializujícího se na hudbu 20. a 21. století.
Životopis
Balázs Adorján absolvoval studium na Konzervatoři v Budapešti a na univerzitě v Győr v Maďarsku. Své vzdělání později rozšířil postgraduálním studiem na University of Limerick v Irsku. Své interpretační dovednosti zdokonaloval v mistrovských kurzech pod vedením renomovaných pedagogů Franse Helmersona a Johannesa Goritzkiho. V roce 2000 se stal členem Pražské filharmonie, kde působí jako asistent koncertního mistra violoncellové sekce. Paralelně s orchestrální kariérou se intenzivně věnuje komorní hudbě a od roku 2005 je členem FAMA Quartetu, který spoluzaložil s dalšími hudebníky z předních českých orchestrů.
Tvorba
Adorjánova hudební činnost pokrývá široké spektrum od barokní po současnou hudbu. Je členem souboru Prague Modern, který se specializuje na interpretaci současné hudby a pravidelně uvádí premiéry děl českých i zahraničních skladatelů. S FAMA Quartetem pravidelně vystupuje na prestižních festivalech jako Pražské jaro, Contempuls, Janáčkův máj nebo zahraniční festivaly v Izraeli, Francii, Španělsku a dalších zemích. Kromě klasického violoncella se věnuje také hře na violu da gamba, se kterou spolupracuje s různými soubory rané hudby včetně Motus Harmonicus a Prague Gamba Consort. Pravidelně nahrává pro Český rozhlas a podílí se na pořádání seminářů věnovaných interpretaci současné hudby na školách v České republice, Slovensku, Rumunsku a Turecku.
Význam
Adorján patří mezi klíčové osobnosti české současné hudby a významně přispívá k propagaci děl českých skladatelů doma i v zahraničí. Jeho práce s FAMA Quartetem a Prague Modern představuje důležitý přínos k rozvoji interpretace současné hudby v České republice. Pravidelně komisuje nová díla od českých skladatelů a během své kariéry uvedl více než sto premiér nových skladeb. Jeho pedagogická činnost na mezinárodních seminářích pomáhá šířit české současné hudební tradice mezi mladými interprety v různých zemích.
Zajímavosti
Adorján vytvořil vlastní úpravu finále první symfonie Johannesa Brahmse pro čtyři violoncellové hlasy, kterou věnoval památce svého kolegy Jana Musila z Pražské filharmonie. Díky své dvanáctileté zkušenosti s violou da gamba dokáže propojovat interpretační principy barokní a současné hudby. FAMA Quartet pod jeho spoluúčastí realizoval mezinárodní projekt Performing the Jewish Archive, který se věnoval obnově a interpretaci židovské hudební tradice.