Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Světlana Aksenová
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Světlana Aksenová

Světlana Aksenová je ruská operní sopranistka narozená v roce 1985 v Petrohradě, která patří k významným představitelkám současného operního zpěvu. Specializuje se na dramatické sopránové role italského a ruského repertoáru a pravidelně vystupuje na předních operních scénách Evropy a Ameriky.

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Světlana Aksenová je ruská operní sopranistka narozená v roce 1985 v Petrohradě, která patří k významným představitelkám současného operního zpěvu. Specializuje se na dramatické sopránové role italského a ruského repertoáru a pravidelně vystupuje na předních operních scénách Evropy a Ameriky.

Životopis

Světlana Aksenová absolvovala prestižní Konzervatoř Rimského-Korsakova ve svém rodném Petrohradě, kde už jako studentka upoutala pozornost kritiků interpretací titulní role v Čajkovského Iolantě. Následně pokračovala ve studiu v Itálii u legendární sopranistky Renaty Scotto, s níž spolupracovala po dobu tří let v jejím operním studiu. Po dokončení studia se stala členkou ansámblu Divadla v Basileji, kde po několik sezón rozvíjela svůj repertoár. Původně začínala jako mezzosopranistka, postupně však přešla k dramatickému sopránu typu spinto.

Tvorba

Aksenová disponuje rozsáhlým operním repertoárem zahrnujícím jak italské, tak ruské a německé tituly. K jejím nejznámějším rolím patří Lisa v Pikové dámě, Desdemona v Otellovi, Rusalka, Cio-Cio-San v Madam Butterfly, Mimi v La Bohème, Tosca, Aida, Alžběta v Tannhäuseru, Taťána v Evženu Oněginovi a titulní role v operách Adriana Lecouvreur či Zazà. Zvláštní úspěch zaznamenala jako Fevroniya v inscenaci Legendy o neviditelném městě Kiteži v režii Dmitrije Černjakova. Vedle operního repertoáru se věnuje i koncertní činnosti, interpretuje díla od Vivaldiho přes Beethovena až po Mahlera.

Význam

Aksenová pravidelně hostuje na předních světových operních scénách včetně Holandské národní opery v Amsterdamu, Deutsche Oper Berlin, Královské švédské opery, Norské národní opery, Bavorské státní opery, Pařížské opery, Gran Teatre del Liceu v Barceloně či Theater an der Wien. V roce 2022 byla nominována na prestižní International Opera Awards v kategorii nejlepší ženský výkon. V České republice vystoupila v Národním divadle v titulní roli Cherubiniho Médey, ačkoliv její výkon byl kritiky hodnocen rozporuplně.

Zajímavosti

Aksenová vždy snila o komediálních rolích a ráda by na jevišti předvedla svůj talent pro komedii, což v současném hlasovém typu není časté. Mezi její vysněné role patří Maria v Čajkovského Mazeppě a Alice ve Verdiho Falstaffovi. Během natáčení Legendy o neviditelném městě Kiteži byla těhotná se svým synem, což činilo náročnou čtyřhodinovou inscenaci ještě obtížnější.

Související články

Luigi Cherubini: Médea, Stavovské divadlo – Světlana Aksenova – Médea (foto Petr Neubert)

Operní panorama Heleny Havlíkové (509) – Médea ve Stavovském: Proč?

Pražské Národní divadlo do „mozartovského“ Stavovského divadla vsunulo operu Luigiho Cherubiniho Médea v hudebním nastudování Roberta Jindry a v režii Rolanda Schwaba. Vyvolalo tak ale…

Luigi Cherubini: Médea, Stavovské divadlo – Médea: Arnheiður Eiríksdóttir, Marcell Bakonyi, Světlana Aksenová (foto Petr Neubert)

Cherubiniho Médea v Národním divadle šokovala scénou plnou odpadků

Národní divadlo v Praze uvedlo 23. ledna 2025 na scéně Stavovského divadla premiéru opery Médea Luigiho Cherubiniho. Režisér Roland Schwab a scénograf Paul Zoller…

Franz Schreker: Vzdálený zvuk (Der ferne Kland); premiéra, 20. března 2022, Státní opera – Světlana Aksenova (Grete), Sbor SO (foto Zdeněk Sokol)

Vzdálený zvuk ve Státní opeře – Schrekerovi velmi vzdálený

V rámci projektu Musica non grata měla v neděli 20. března ve Státní opeře v Praze premiéru inscenace u nás takřka neznámé a dnes…

Franz Schreker: Vzdálený zvuk – Státní opera, Světlana Aksenová a Aleš Briscein (foto Zdeněk Sokol)

Státní opera chystá premiéru opery Vzdálený zvuk

Státní opera uvede v rámci projektu Musica non grata po 102 letech jeden z nejúspěšnějších operních titulů první poloviny 20. století – Vzdálený zvuk…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Wahe Akopjan
Další článek Milan Al-Ashhab
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up