Andrew Appel je americký cembalista a klavírista historických nástrojů, který se řadí mezi přední interprety barokní hudby současnosti. Jako umělecký ředitel souboru Four Nations Ensemble, který založil v roce 1986, vystupuje po celé Evropě a Spojených státech a věnuje se především komorní hudbě období baroka a klasicismu.
Životopis
Andrew Appel se narodil 8. června 1951 v New Yorku. K cembalové hře se dostal ve čtrnácti letech díky nahrávkám Wandy Landowské, které mu daroval nejbližší přítel. Studoval na Duke University (1969-1971), později získal mezinárodní sólistický diplom na Královské konzervatoři v Antverpách, kde pracoval s Kennethem Gilbertem, a doktorát na Juilliard School pod vedením Alberta Fullera. V roce 1977 vyhrál první cenu v prestižní Erwin Bodkey Competition v Bostonu. Jako pedagog vyučoval cembal a hudební historii na Juilliard School, Temple University, Princetonu a dalších institucích.
Tvorba
Appel se specializuje na interpretaci barokní hudby, zejména děl J. S. Bacha, francouzských cembalových mistrů a německých skladatelů 17. a 18. století. Vystupuje jako sólista i v komorních uskupeních, pravidelně spolupracuje s ensembly jako Chatham Baroque, Smithsonian Players nebo Orpheus. Je cembalista opery Opera Lafayette a podnikl turné s několika evropskými komorními orchestry. Nahrál kritiky oceňované sólové album s Bachovými díly pro vydavatelství Bridge Records a fortepianové nahrávky Haydnových skladeb pro ASV.
Význam
Appel je významnou postavou americké scény historicky poučené interpretace. Jako umělecký ředitel Four Nations Ensemble představuje méně známý barokní repertoár vedle standardních děl a prosazuje nové modely distribuce klasické hudby prostřednictvím digitálních platforem. Působil jako president správní rady organizace Chamber Music America a aktivně se podílí na vzdělávacích programech propojujících profesionální hudebníky se školami. Jeho přednášky před koncerty jsou vysoce ceněné pro schopnost kontextualizovat hudbu a otevřít posluchačům nové oblasti poznání.
Zajímavosti
Appel poprvě cembal vůbec neměl rád – trvalo mu pět dní, než jej zvuk nástroje uchvátil. Aby si přiblížil cembalový zvuk, připínal thumbtacks na kladívka svého pianina. Ve svých 72 letech stále aktivně koncertuje a nedávno napsal recenzi transkripce Bachových Goldbergových variací pro časopis Early Music America, což dokazuje jeho pokračující vliv na interpretaci barokní hudby.