Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Neil Armfield
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Neil Armfield

Neil Geoffrey Armfield je přední australský režisér divadla, opery a filmu, který se narodil 22. dubna 1955 v Sydney. Proslavil se zejména jako spoluzakladatel divadla Belvoir Theatre v Sydney a jako umělecký ředitel Adelaide Festival, kde vytvořil řadu mezinárodně uznávaných…

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Neil Geoffrey Armfield je přední australský režisér divadla, opery a filmu, který se narodil 22. dubna 1955 v Sydney. Proslavil se zejména jako spoluzakladatel divadla Belvoir Theatre v Sydney a jako umělecký ředitel Adelaide Festival, kde vytvořil řadu mezinárodně uznávaných inscenací. Je považován za jednoho z nejvýznamnějších australských režisérů současnosti s více než čtyřicetiletou kariérou.

Životopis

Armfield vyrůstal v Sydney jako nejmladší ze tří synů dělníka Lena Armfielda, který pracoval v továrně Arnott’s Biscuits. Studoval na Homebush Boys High School, kde v roce 1972 režíroval školní představení hry A. A. Milneho „Toad of Toad Hall“ a získal cenu za nejlepší režii na NSW High Schools Drama Festival. Po absolvování University of Sydney v roce 1977 se stal uměleckým ředitelem divadelní společnosti Nimrod Theatre Company. V roce 1985 se podílel na zakoupení Belvoir St Theatre a založení Company B, jejímž prvním uměleckým ředitelem se stal v roce 1994. Spolu s Rachel Healy byl jmenován uměleckým ředitelem Adelaide Festival v letech 2017-2022.

Tvorba

Během své kariéry v Belvoir Theatre režíroval více než 50 inscenací se zaměřením na nová díla, původní australskou tvorbu a díla Shakespeara, Čechova a Davida Harea. K jeho nejslavnějším divadelním inscenacím patří „Cloudstreet“, „Hamlet“ s Richardem Roxburghem, „Diary of a Madman“ s Geoffreym Rushem a „Exit the King“, za kterou Geoffrey Rush získal cenu Tony na Broadwayi. V oblasti opery spolupracoval s předními světovými operními domy včetně Metropolitan Opera New York, Royal Opera House Covent Garden, English National Opera a Chicago Lyric Opera. Režíroval premiéry oper jako „Bliss“ a „Hamlet“ od Bretta Deana, díla Mozarta, Wagnera a Brittena. Pro film natočil „Candy“ (2006) s Heathem Ledgerem a „Holding the Man“ (2015).

Význam

Armfield je uznáván jako klíčová postava australského divadelnictví, která významně přispěla k rozvoji původní australské dramatiky a uvedení australského divadla na mezinárodní scénu. Jeho inscenace byly úspěšně uvedeny v Londýně, New Yorku, Moskvě a dalších světových metropolích. Za svou práci získal dva AFI Awards, dvanáct Helpmann Awards a mnoho dalších ocenění. V roce 2007 byl jmenován Důstojníkem Řádu Austrálie za služby umění. Má čestné doktoráty z University of Sydney a NSW Universities.

Zajímavosti

V roce 1986 se Armfield stal obětí útoku z nenávisti vůči homosexuálům v Sydney’s Moore Park, který policie nevyšetřila. Jeho největším vlivem byl učitel Lindsay Daines z Homebush State High School, který ho povzbudil k divadelním ambicím. V roce 2020 napsal na sociálních sítích o své vášni pro Beethovena, kterého považuje za svého hudebního hrdinu již od dětství. Je také známý svou podporou australské původní tvorby a práv domorodých umělců.

Související články

Brett Dean: Hamlet, The Metropolitan Opera (zdroj The Metropolitan Opera)

Operní panorama Heleny Havlíkové (371) – závěr sezony přenosů z MET s Hamletem

Pro poslední z přenosů opery do kin vybrala Metropolitní opera novinku: Hamleta Bretta Deana v hudebním nastudování Nicholase Cartera, režii Neila Armfielda a s…

Giacomo Puccini: Turandot, Metropolitní opera (foto Ken Howard)

Operní panorama Heleny Havlíkové (366) – přenosy z Metropolitní opery směřují do hamletovského finále

Před hamletovským finále letošní sezony přímých přenosů z Metropolitní opery přinášíme ohlédnutí za velkolepým francouzským Donem Carlosem, Zeffirelliho Turandot jako stále strhující operní pohádkou…

Brett Dean: Hamlet – The Metropolitan Opera (zdroj Aerofilms)

Hamlet Bretta Deana uzavírá sezónu přenosů z Metropolitní opery

Shakespearovo dramatické dílo inspiruje už po staletí a stalo se podkladem pro mnoho adaptací. Ty hudební nevyjímaje. S dílem britského dramatika se v operním…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Shavleg Armasi
Další článek Fabio Armiliato
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up