Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Pierre Audi
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Pierre Audi

Pierre Audi byl francouzsko-libanonský divadelní a operní režisér, který patřil mezi nejvýznamnější osobnosti současné operní scény. Proslul jako zakladatel londýnského divadla Almeida Theatre a dlouholetý umělecký ředitel nizozemské národní opery, kde vytvořil řadu průlomových inscenací. Zemřel náhle 3. května 2025…

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Pierre Audi byl francouzsko-libanonský divadelní a operní režisér, který patřil mezi nejvýznamnější osobnosti současné operní scény. Proslul jako zakladatel londýnského divadla Almeida Theatre a dlouholetý umělecký ředitel nizozemské národní opery, kde vytvořil řadu průlomových inscenací. Zemřel náhle 3. května 2025 v Pekingu ve věku 67 let během pracovní cesty.

Životopis

Pierre Raymond Audi se narodil 9. listopadu 1957 v Bejrútu jako nejstarší ze tří dětí libanonského bankéře Raymonda Audiho a Andrée Michel Fattal. V dětství navštěvoval francouzské lyceum v Bejrútu, kde založil filmový klub a pozval přednášet režiséry jako Pier Paolo Pasolini a Jacques Tati. Kvůli rodinným důvodům se přestěhoval do Paříže, kde studoval na Collège Stanislas de Paris. Ve věku 17 let se s rodinou přestěhoval do Anglie, kde studoval historii na Exeter College v Oxfordu. Již během studií v roce 1977 režíroval inscenaci Shakespearova Timona Athénského pro Oxford University Dramatic Society. V roce 1979 založil experimentální divadlo Almeida Theatre v londýnské čtvrti Islington, které se stalo významným centrem současného umění. Od roku 1988 působil třicet let jako umělecký ředitel Dutch National Opera v Amsterdamu.

Tvorba

Audi vytvořil řadu ikonických operních inscenací, které se vyznačovaly minimalistickým přístupem a spoluprací s vizuálními umělci. K jeho nejslavnějším dílům patřil cyklus tří Monteverdiho oper, který byl uveden také v Brooklyn Academy of Music, na Sydney Festival a v Los Angeles Opera. Režíroval první nizozemskou produkci Wagnerova Prstenu Nibelungova, kde umístil orchestr doprostřed jeviště a vytvořil kolem něj dramatickou akci. Věnoval se také současné hudbě a uvedl světové premiéry děl skladatelů jako Tan Dun, Kaija Saariaho, Pascal Dusapin, Louis Andriessen nebo György Kurtág. Spolupracoval s významnými vizuálními umělci včetně Karela Appela, Georga Baselitze, Anishe Kapoora a Janise Kounellise.

Význam

Audi transformoval Dutch National Opera v jednu z nejprogresivnějších operních společností v Evropě a získal pro ni mezinárodní uznání. Jeho přístup k opeře jako k živému umění současnosti ovlivnil celou generaci operních tvůrců. Kromě vedení nizozemské opery byl uměleckým ředitelem Holland Festival (2005-2014), Park Avenue Armory v New Yorku (od 2015) a Festival d’Aix-en-Provence (od 2018). Za svou práci získal četná ocenění včetně Řádu nizozemského lva, Johannes Vermeer Award a čestného titulu Chevalier de la Légion d’Honneur. Jeho produkce pokračovaly v repertoáru předních světových operních domů i po jeho odchodu z aktivní činnosti.

Zajímavosti

Audi byl znám svým „minimalistickým“ přístupem k režii, kdy se zaměřoval především na vyprávění příběhu a spolupráci s vizuálními umělci, kteří nebyli nutně vypravěči, ale symbolisty. Během svého působení v Nizozemsku dosáhl pozoruhodného úspěchu – téměř všech 100 představení ročně bylo vyprodáno díky státní podpoře, která pokrývala 73% rozpočtu společnosti. V roce 2019 realizoval jeden ze svých největších projektů – třídenní inscenaci aus LICHT podle operního cyklu Karlheinze Stockhausena, která byla největší produkcí v historii Holland Festival.

Související články

Jubileum opery v Amsterdamu (2)

(dokončení) Otevření nové divadelní budovy, která dostala název Muziektheater, bylo spojeno s několika velmi významnými událostmi. V roce 1985 došlo, jak bylo zmíněno v minulém dílu…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Fischer Leventon Anat
Další článek Karel Ančerl
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up