Holmer Becker (narozen 30. ledna 1955 ve Fürth, Bavorsko) je německý skladatel současné klasické hudby, jehož díla jsou pravidelně uváděna v Evropě, Asii i Americe. Je známý svým melodickým a harmonicky bohatým stylem, který kombinuje tradiční skladatelské postupy s moderními výrazovými prostředky.
Životopis
Holmer Becker absolvoval kompoziční studium na Fachakademie für Musik v Norimberku pod vedením Gottfrieda Müllera. V roce 1986 obdržel prestižní Talentpreis für Komposition od Theatervereins Fürth e. V., což bylo významným uznáním jeho skladatelského talentu. Od počátku své kariéry se etabloval jako nezávislý skladatel se širokým záběrem od komorních sestav po orchestrální díla. Aktivně spolupracuje s českými hudebníky a skladateli, což vedlo k jeho hlubšímu zájmu o českou současnou hudbu.
Tvorba
Beckerův kompoziční katalog zahrnuje díla pro sólové nástroje, sbor a orchestr, čistě orchestrální skladby, koncerty pro sólové nástroje s orchestrem, vokální hudbu, komorní hudbu i sbory a cappella. Mezi jeho významná díla patří melodram „Noc“ na text Ivana Blatného, který představuje originální spojení recitace s klavírním doprovodem v duchu sonátové formy. Komponuje také pro netradiční sestavy, například „Zwei Duos für Viola und Violoncello“ nebo „Finale für Saxophon und Akkordeon“. Jeho díla jsou charakteristická emočním obsahem a pečlivou prací s každou frází, přičemž využívá romantický materiál s centralizovanou harmonickou složkou.
Význam
Beckerova tvorba je pravidelně vysílána rozhlasovými stanicemi včetně Bavorského rozhlasu, Švýcarského rádia a Českého rozhlasu. Jeho skladby interpretují významní umělci jako mezzosoprán Rebecca Martin, baryton Jens Hamann nebo cellista Othmar Müller z Artis Quartetu Wien. Díla jsou publikována nakladatelstvími Hubertus Nogatz v Essenu a Edition Brendel v Berg-Norimberku, jehož je spolumajitelem. Jako vydavatel významně přispěl k propagaci české současné hudby v Německu publikováním děl Karla Pexidora, Jiřího Bezděka a Pavla Trojana.
Zajímavosti
Becker oceňuje českou současnou hudbu právě proto, že si podle jeho názoru zachovala emocionální obsah až do současnosti. Jeho díla jsou předmětem akademického výzkumu – studie o jeho melodramu „Noc“ byla publikována v odborném časopise Paedagogia Musica. Skladatel přistupuje ke své tvorbě s vysokou mírou sebekritiky a tvrdí, že nechce být v okamžiku svého odchodu ze světa za své kompozice zahanben.