Samuel Barclay Beckett (13. dubna 1906 Foxrock – 22. prosince 1989 Paříž) byl irský spisovatel a dramatik, nositel Nobelovy ceny za literaturu z roku 1969. Ačkoli byl primárně literátem, jeho díla významně ovlivnila hudební svět a stala se předlohou pro několik oper a hudebních kompozic.
Životopis
Beckett se narodil v protestantské středostavovské rodině v předměstí Dublinu. Po studiu práv a moderní filologie na Trinity College v Dublinu působil jako lektor angličtiny na École Normale Supérieure v Paříži. V roce 1938 se natrvalo usadil ve Francii, kde prožil většinu svého dospělého života. Během druhé světové války se připojil k francouzskému odboji, za což byl později vyznamenán Croix de Guerre. V roce 1961 se tajně oženil se Suzanne Dechevaux-Dumesnil. Od poloviny 40. let začal psát převážně francouzsky, ačkoli si zachoval bilingvální charakter své tvorby.
Tvorba
Beckettova nejznámější díla zahrnují hru „Čekání na Godota“ (1953), kterou kritici označují za jednu z nejvlivnějších her 20. století, a trilogii románů Molloy, Malone umírá a Nejmenovaný. Jeho pozdní díla se vyznačovala rostoucím minimalismem a experimentováním s formou. Pro hudební svět byly zásadní jeho texty, které inspirovaly skladatele k vytvoření několika operních děl. Jeho hra „Hra“ se stala podkladem pro operu Mortona Feldmana „Neither“ (1977), zatímco „Konec hry“ (Fin de partie) zhudebnil maďarský skladatel György Kurtág ve své první opeře, která měla premiéru v Miláně v roce 2018.
Význam
Beckett je považován za zakladatele absurdního divadla a jednu z nejdůležitějších postav moderní literatury. Jeho vliv na hudbu spočíval především v unikátním pojetí jazyka, času a prostoru, které rezonovalo s avantgardními skladateli. Spolupráce s Feldmanem na „Neither“ představovala průlom v operní tvorbě – vznikla „anti-opera“ pro sólový soprán s orchestrem, která odpovídala oběma autorům kritickému postoji k tradičnímu opernímu žánru. Beckettův minimalismus a filozofické pojetí existence inspirovaly řadu dalších skladatelů včetně Philipa Glasse a Luciana Beria.
Zajímavosti
Pro operu „Neither“ napsal Beckett jediný text určený přímo k zhudbnění – šestnáctiřádkovou báseň, kterou Feldmanovi poslal na pohlednici. Paradoxně ani jeden z autorů neměl rád operu, což vedlo ke vzniku díla označovaného jako „anti-opera“. Beckett měl osobní zálibu v klasické hudbě, zejména v dílech Franze Schuberta a Ludwiga van Beethovena. Když obdržel v roce 1969 Nobelovu cenu, odmítl se zúčastnit předávacího ceremoniálu a většinu peněžní odměny daroval Trinity College v Dublinu.