Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Silvia Beláková
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Silvia Beláková

Silvia Beláková je slovenská choreografka, tanečnice a pedagožka, která patří k významným osobnostem současné středoevropské taneční scény. Narodila se 8. února 1980 v Bratislavě a po studiích na Vysoké škole múzických umění se věnuje tvorbě choreografií pro prestižní divadla na…

Publikováno 07/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Silvia Beláková je slovenská choreografka, tanečnice a pedagožka, která patří k významným osobnostem současné středoevropské taneční scény. Narodila se 8. února 1980 v Bratislavě a po studiích na Vysoké škole múzických umění se věnuje tvorbě choreografií pro prestižní divadla na Slovensku i v České republice.

Životopis

Silvia Beláková vystudovala na bratislavské VŠMU obor pedagogika moderního tanca. Svou profesionální kariéru začala již v roce 1993 jako členka Tanečního divadla Bralen, kde působila do roku 2002. Následně se stala sólistkou Slovenského divadla tance a od roku 2000 zahájila dlouholetou spolupráci s renomovaným choreografem Jánem Ďurovčíkem. Jako interpretka účinkovala v řadě muzikálových produkcí v Čechách a na Slovensku, včetně titulů jako Romeo a Julie, West Side Story, Hair, Cabaret či Mamma Mia. Po ukončení aktivní taneční kariéry se plně věnuje choreografii a pedagogické práci, přičemž stále působí jako externí pedagožka v Tanečním divadle Bralen.

Tvorba

Beláková vytvořila choreografie pro nejprestižnější divadelní scény regionu. Mezi její nejvýznamnější práce patří choreografie pro Slovenské národní divadlo, kde pracovala na inscenacích Kouzelná flétna a Pohádka o šťastném konci. Pro Městské divadlo Zlín vytvořila pohybovou složku produkcí Šumař na střeše, Mistr a Markétka či Limonádový Joe. Spolupracovala také s Divadlem Andreje Bagara v Nitře, Divadlem Bolka Polívky a Novou scénou v Bratislavě. V současnosti působí jako choreografka Národního divadla v Praze, kde připravuje pohybovou složku Verdiho opery Otello pro Státní operu. Její tvorba zahrnuje také práci na charitativních projektech a komerčních představeních, včetně akrobatického show Argolla 5th Element pro turné po Kataru a Kuvajtu.

Význam

Beláková představuje generaci choreografů, kteří úspěšně překlenuli hranice mezi Slovenskem a Českou republikou a etablovali se na prestižních operních a divadelních scénách. Její práce se vyznačuje schopností propojit moderní taneční techniky s tradičními divadelními formáty, což dokládá její úspěšná tvorba jak pro muzikály, tak pro operní produkce. Jako pedagožka přispívá k rozvoji nové generace tanečníků a její dlouholeté působení v Tanečním divadle Bralen, nejstarším tělese moderního tanca na Slovensku, ji řadí mezi klíčové osobnosti slovenské taneční scény.

Zajímavosti

Silvia Beláková je dcerou hudebníka Ľuba Beláka, což dokládají rodinné umělecké kořeny. Řadu let spolupracovala s taneční skupinou Credance a podílela se na slovenské premiéře kultovního muzikálu Rent v bratislavském divadle Istropolis v roce 2007. Její choreografie se vyznačují metaforickými prvky a každá má své dramaturgické opodstatnění, jak sama uvedla při práci na originálním muzikálu IAGO od Janka Ledeckého.

Související články

Dmitrij Šostakovič: Lady Macbeth Mcenského újezdu, Státní opera, Praha, 2023 (zdroj Národní divadlo)

Opera Lady Macbeth Mcenského újezdu v činoherní kvalitě

Šostakovičova opera Lady Macbeth Mcenského újezdu beze sporu patří mezi nejvýznamnější hudebně-dramatická díla 20. století. Vynikající literární předloha, zdařilé a úderné libreto i strhující…

Paul Abraham: Ples v hotelu Savoy – Jiří Hájek, Linda Caridad Fernandez Saez (foto Zdeněk Sokol)

Operní panorama Heleny Havlíkové (382) – Záludnosti operety i koncertního uvádění Rusalky

I když se sólisté tolik snažili, Abrahamův Ples v hotelu Savoy zůstal ve Státní opeře bez operetního lesku. Rusalka na Dvořákově Praze ukázala benefity,…

Paul Abraham: Ples v hotelu Savoy – Doubravka Součková, Daniel Matoušek, Jiří Hájek, 16. září 2022 (foto Zdeněk Sokol)

Ples v hotelu Savoy ve Státní opeře

Státní opera v Praze uvedla v rámci projektu Musica non grata v premiéře novou inscenaci revuální operety maďarského skladatele židovské národnosti Paula Abrahama Ples…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Giacomo Belacqua
Další článek Philippe Bélanger
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up