Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení John Berry
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

John Berry

John Edward Berry CBE je britský umělecký správce a bývalý klarinetista, který se proslavil především jako dlouholetý umělecký ředitel English National Opera. Narodil se 22. července 1961 a patří mezi nejvýznamnější osobnosti současné operní scény ve Velké Británii.

Publikováno 07/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

John Edward Berry CBE je britský umělecký správce a bývalý klarinetista, který se proslavil především jako dlouholetý umělecký ředitel English National Opera. Narodil se 22. července 1961 a patří mezi nejvýznamnější osobnosti současné operní scény ve Velké Británii.

Životopis

Berry absolvoval Royal Northern College of Music v roce 1983 jako klarinetista a následně studoval na Mannes College of Music v New Yorku pod vedením Gervase de Peyera. V roce 1984 mu byla diagnostikována Hodgkinova choroba, po jejíž úspěšné léčbě v nemocnici Christie Hospital v Manchesteru již nemohl pokračovat v profesionální kariéře klarinetisty. Svou pozornost proto přesměroval na správu umění. Od roku 1986 do 1993 působil jako zakladatel a ředitel Sounds Alive Music Centres, poté založil prestižní Brereton International Music Symposium, které řídil v letech 1990-1997 a které přivedlo světové hvězdy jako Birgit Nilsson nebo Thomas Hampson.

Tvorba

Berry se připojil k English National Opera v roce 1995 jako casting director a postupně se propracoval na pozici uměleckého ředitele (2005-2015). Během svého působení v ENO revolucionizoval operní produkci tím, že přivedl do opery významné tvůrce z jiných oblastí – filmové režiséry jako Terry Gilliam, Mike Leigh a Anthony Minghella, divadelní režiséry jako Rupert Goold nebo výtvarné umělce jako Anish Kapoor. Vybudoval systém mezinárodních koprodukcí, zejména s Metropolitan Opera v New Yorku, který rozšířil dosah ENO na více než 40 operních domů po celém světě. Po odchodu z ENO založil charitativní organizaci Opera Ventures a společně s Anthony Lilley také komerční divadelní společnost Scenario Two.

Význam

Berry výrazně změnil tvář současné operní produkce svým inovativním přístupem k inscenování a mezinárodní spolupráci. Během jeho působení v ENO získala společnost osm Olivier Awards, pět cen Royal Philharmonic Society a čtyři South Bank Sky Arts Awards. Prosadil model koprodukcí, který se stal standardem v operním světě, a významně přispěl k popularizaci opery mezi novým publikem. Jeho práce s americkými skladateli jako John Adams nebo Philip Glass posílila pozici současné opery.

Zajímavosti

Berry je ženatý s mezzosoprán Pippa Dames-Longworth a v roce 2014 byl jmenován Commander of the Order of the British Empire (CBE) za služby hudbě. Jeho jmenování uměleckým ředitelem ENO v roce 2005 bylo kontroverzní, protože proběhlo bez standardního výběrového řízení. Dodnes působí jako poradce předních operních domů včetně Velkého divadla v Moskvě a Vídeňské státní opery.

Související články

Zabíjí operu její promítání v kinech?

John Berry, umělecký ředitel Anglické národního opery (ENO) se zlobí. Tvrdí, že opera ničí a poškozuje sama sebe – a to hlavně tím, že…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Amelia Berridge
Další článek Walter Berry
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up