František Bláha

František Blaha byl český hudební pedagog a organizátor výchovných koncertů, který se proslavil jako průkopník moderní hudební výchovy v Československu. Vytvořil první ucelenou koncepci výchovných koncertů pro děti a mládež, která se stala vzorem pro celou republiku.

3 minut čtení

František Blaha byl český hudební pedagog a organizátor výchovných koncertů, který se proslavil jako průkopník moderní hudební výchovy v Československu. Vytvořil první ucelenou koncepci výchovných koncertů pro děti a mládež, která se stala vzorem pro celou republiku.

Životopis

František Blaha se narodil 1. června 1912 v Horním Újezdu v okrese Přerov a zemřel v roce 1984. Vzdělání získal na učitelském ústavu ve Valašském Meziříčí v letech 1928–1932, kde současně studoval hudbu u J. N. Poláška. Po ukončení studia působil jako hudební pedagog. V roce 1954 se stal čestným členem Státního symfonického orchestru kraje Gottwaldov a od roku 1955 byl členem redakční rady časopisu Hudební výchova. Současně od roku 1954 zastával funkci sbormistra Smíšeného pěveckého sboru učitelů na Gottwaldovsku.

Tvorba

Blahova nejdůležitější práce spočívala ve vytvoření a realizaci koncepce výchovných koncertů pro děti a mládež. V letech 1949–1956 vytvořil ve spolupráci s Filharmonií pracujících v Gottwaldově (dnešním Zlíně) první ucelenou metodiku těchto koncertů. Program byl rozdělen podle věkových kategorií a zahrnoval pečlivě propracované scénáře s rozbory skladeb, ukázkami motivické práce a informacemi o skladatelích. Žáci se před koncerty připravovali v hodinách hudební výchovy, kde se seznamovali se skladbami a učili se zpívat jejich hlavní melodie. Samotné koncerty probíhaly interaktivní formou s představením nástrojů, soutěžemi mezi školami a aktivní účastí dětí.

Význam

Blahova metodika výchovných koncertů se stala celorepublikovým fenoménem a vzorem pro ostatní města a regiony. Jezdili se na ně dívat učitelé z celé republiky i pracovníci Ministerstva školství, věd a umění. Některé koncerty byly nahrávány a vysílány Československým rozhlasem. Blaha tak výrazně přispěl k rozvoji hudební výchovy a zpřístupnění vážné hudby širokým vrstvám mladých posluchačů. Jeho přístup kombinoval pedagogické prvky s uměleckým zážitkem a stal se základem pro další generace hudebních pedagogů.

Zajímavosti

Ve druhé polovině padesátých let Blaha rozšířil svou činnost také na hudební besedy pro dospělé publikum, které byly v podstatě výchovnými koncerty pro starší generaci. Využíval přitom multimediální prvky včetně projekcí diapozitivů a interaktivního kontaktu s publikem. Zlínská filharmonie s těmito koncerty zajížděla do okolních měst a obcí, čímž se Blahova metodika rozšířila daleko za hranice regionu a ovlivnila celkový přístup k hudební osvětě v Československu.

Související články

Sdílet článek