Energeticky nabitý autorský portrét Martina Hyblera

V rámci cyklu S orchestru Prague Philharmonia proběhl 23. dubna pátý z šesti koncertů sezóny, na němž byla představena tvorba Martina Hyblera. Cyklus je zaměřen na prezentaci soudobé hudby, řadu diváků tentokrát do Studia Švandova divadla v Praze navábila účast hobojisty Viléma Veverky a jeho umělecké partnerky harfistky Kateřiny Englichové. Koncert moderovala dramaturgyně cyklu S Hana Dohnálková a společně s Martinem Hyblerem jednotlivé skladby komentovali.
Prague Philharmonia: Současné hudební dialogy, 23. dubna 2024, Studio Švandova divadla – Martin Hybler (zdroj Prague Philharmonia)
Prague Philharmonia: Současné hudební dialogy, 23. dubna 2024, Studio Švandova divadla – Martin Hybler (zdroj Prague Philharmonia)

Mimo hvězdnou dvojici – hobojista Vilém Veverka a harfistka Kateřina Englichová – se o ztvárnění hudby, která na večeru zněla, postarali další vynikající interpreti, zčásti členové orchestru Prague Philharmonia nebo jeho akademie (houslistky Barbora Kolářová a Milada Šulcová, violistka Marie Krämerová Hynková, violoncellistky Judita Škodová a Marie Dorazilová, klarinetista Jindřich Pavliš), zčásti hosté (violistka Daniela Bryndová, klavíristka Kateřina Ochmanová).

O+
18_LSSH_2025_banner_600x100_OPERA

Do hudebního světa Martina Hyblera, jehož byl koncertní večer ve Švandově divadle autorským portrétem, uvedli diváky Jindřich Pavliš a Barbora Kolářová (novopečená koncertní mistryně orchestru) dvěma sólovými skladbami – Zemská přitažlivost a Lonely Self – vzdálenými od sebe datem vzniku necelých dvacet let, ale pěkně dokumentujícími skladatelovy silné stránky: hravost, vynalézavost, muzikálnost. Po duu pro hoboj a harfu následovala Propojovačka pro klavírní trio (2014) a ještě jedna kompozice, v níž bylo obsazení smyčcového tria zdvojeno.

Všech pět uvedených kompozic bylo ukotvených v profesní bublině, v níž se tříbí umělecký výraz společným muzicírováním, diskusemi, spoluprací tak, jak se běžně děje v nonartificiálních hudebních vodách, přičemž hudba z tvůrčí dílny Martina Hyblera kopíruje široký záběr jeho aktivit, které zahrnují dirigování a vedení sboru, komponování pro divadlo, instruktivní tvorbu, aranžérskou činnost a absorbuje reálie nejrůznějšího typu – etnického či lidového, jazzového, improvizačního, ambientního, klasiky staré i nové. Klíčový je stále přítomný energetický náboj: neztrácí se ani v okamžicích zastavení hudebního proudu, které lze připodobnit k zádržím před nádechem. A i klidnější plochy jsou povahou spíše než pomalé věty nebo části jen zvolněním v běhu na delší či kratší trať.

Prague Philharmonia: Současné hudební dialogy, 23. dubna 2024, Studio Švandova divadla – Kateřina Englichová a Vilém Veverka (zdroj Prague Philharmonia)
Prague Philharmonia: Současné hudební dialogy, 23. dubna 2024, Studio Švandova divadla – Kateřina Englichová a Vilém Veverka (zdroj Prague Philharmonia)

V duovém a vyšším obsazení přispívá do energetického potenciálu ještě souhra řešená – ať už je technikou imitace, fázový posun nebo něco jiného – jako kultivovaný souzvuk. Výsledek zní vždy vyrovnaně a je to zábava (doufám, že i pro interprety). K navázání okamžitého raportu se slyšenou hudbou nejsou sice názvy důležité, ale v případě skladby DaDaDa DiDiDi Dialog DüDüDü pro dvě smyčcová tria (2022) titul dobře vystihuje charakter kompoziční práce Martina Hyblera. Nadstavbou řemesla, které skladatel ovládá s obdivuhodnou zručností, je rafinované zacházení s melodicko-rytmickými nápady jako s gesty a hudební struktura se odvíjí jako nekonečně variabilní, živá gestikulace.

Mezi sólovými skladbami na začátku a triovými na konci klasicko-hudební části programu zazněl mýtus pro hoboj a harfu Iásón a Médeia (2021). Martin Hybler do skladby převtělil svou scénickou partituru k hudebně-divadelnímu představení Být Médea (2019), v němž od počátku účinkoval Vilém Veverka, protože Iásón má ve hře neverbální roli: vyjadřuje se hudbou a je personifikován hobojem. Není tedy nic překvapivého, že part je psán interpretovi doslova na tělo, tím spíše, že mezi Martinem Hyblerem a Vilémem Veverkou funguje dlouholeté umělecké souznění. Před dvaceti lety Hybler napsal pro Veverku koncertantní skladbu a v uplynulých letech svou spolupráci rozšířili na „hudební formaci 21. století“ Vilém Veverka TRIOplus, která úterní koncert završila.

Po vážno-hudební části přišel – vtrhl! – nefalšovaný jazz, v němž se Vilém Veverka plynule přepodstatnil do role frontmana s doprovodnou kapelou Martin Hybler – klavír, Jan Kořínek – kontrabas a Tomáš Hobzek – bicí. Zahráli Gentleman’s Return a Baroque Unlimited a jako přídavek ještě Question Marks – vše skladby rovněž z tvůrčí dílny Martina Hyblera. Až jsem si říkala, škoda těch dvaceti nebo kolika let, kdy Vilém Veverka „dělal“ jen vážnou hudbu – jazzová scéna o hodně přicházela, alespoň je tedy co dohánět a na co se těšit.

Prague Philharmonia: Současné hudební dialogy, 23. dubna 2024, Studio Švandova divadla – Martin Hybler, Vilém Veverka, Tomáš Hobzek a Jan Kořínek (zdroj Prague Philharmonia)
Prague Philharmonia: Současné hudební dialogy, 23. dubna 2024, Studio Švandova divadla – Martin Hybler, Vilém Veverka, Tomáš Hobzek a Jan Kořínek (zdroj Prague Philharmonia)

Hodnocení: 90%

Prague Philharmonia: Současné hudební dialogy
23. dubna 2024, 19:00 hodin
Studio Švandova divadla

Program
Martin Hybler: Lonely Self pro sólové housle, op. 41 (2018)
Martin Hybler: Iásón a Médeia mýtus pro hoboj a harfu, op. 50 (2021) 
Martin Hybler: Propojovačka pro klavírní trio, op. 37 (2014) 
Martin Hybler: Zemská přitažlivost pro sólový klarinet (2002)
Martin Hybler: DaDaDa DiDiDi Dialog DüDüDü dialog pro dvě smyčcová tria, op. 53 (2022)
Martin Hybler: Baroque unlimited pro hoboj a jazz trio (2021)
Martin Hybler: Gentlemen’s return pro hoboj a jazz trio (2022)

Účinkující
Martin Hybler — klavír
Barbora Kolářová — housle, koncertní mistryně Prague Philharmonia
Milada Šulcová — housle
Daniela Bryndová — viola
Marie Krämerová Hynková — viola, Orchestrální akademie Prague Philharmonia
Judita Škodová — violoncello
Marie Dorazilová — violoncello
Kateřina Ochmanová — klavír
Jan Kořínek — kontrabas
Tomáš Hobzek — bicí
Jindřich Pavliš — klarinet

Hosté: Vilém Veverka (hoboj) a Kateřina Englichová (harfa)

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 2 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře