Energeticky nabitý autorský portrét Martina Hyblera
Mimo hvězdnou dvojici – hobojista Vilém Veverka a harfistka Kateřina Englichová – se o ztvárnění hudby, která na večeru zněla, postarali další vynikající interpreti, zčásti členové orchestru Prague Philharmonia nebo jeho akademie (houslistky Barbora Kolářová a Milada Šulcová, violistka Marie Krämerová Hynková, violoncellistky Judita Škodová a Marie Dorazilová, klarinetista Jindřich Pavliš), zčásti hosté (violistka Daniela Bryndová, klavíristka Kateřina Ochmanová).
Do hudebního světa Martina Hyblera, jehož byl koncertní večer ve Švandově divadle autorským portrétem, uvedli diváky Jindřich Pavliš a Barbora Kolářová (novopečená koncertní mistryně orchestru) dvěma sólovými skladbami – Zemská přitažlivost a Lonely Self – vzdálenými od sebe datem vzniku necelých dvacet let, ale pěkně dokumentujícími skladatelovy silné stránky: hravost, vynalézavost, muzikálnost. Po duu pro hoboj a harfu následovala Propojovačka pro klavírní trio (2014) a ještě jedna kompozice, v níž bylo obsazení smyčcového tria zdvojeno.
Všech pět uvedených kompozic bylo ukotvených v profesní bublině, v níž se tříbí umělecký výraz společným muzicírováním, diskusemi, spoluprací tak, jak se běžně děje v nonartificiálních hudebních vodách, přičemž hudba z tvůrčí dílny Martina Hyblera kopíruje široký záběr jeho aktivit, které zahrnují dirigování a vedení sboru, komponování pro divadlo, instruktivní tvorbu, aranžérskou činnost a absorbuje reálie nejrůznějšího typu – etnického či lidového, jazzového, improvizačního, ambientního, klasiky staré i nové. Klíčový je stále přítomný energetický náboj: neztrácí se ani v okamžicích zastavení hudebního proudu, které lze připodobnit k zádržím před nádechem. A i klidnější plochy jsou povahou spíše než pomalé věty nebo části jen zvolněním v běhu na delší či kratší trať.
V duovém a vyšším obsazení přispívá do energetického potenciálu ještě souhra řešená – ať už je technikou imitace, fázový posun nebo něco jiného – jako kultivovaný souzvuk. Výsledek zní vždy vyrovnaně a je to zábava (doufám, že i pro interprety). K navázání okamžitého raportu se slyšenou hudbou nejsou sice názvy důležité, ale v případě skladby DaDaDa DiDiDi Dialog DüDüDü pro dvě smyčcová tria (2022) titul dobře vystihuje charakter kompoziční práce Martina Hyblera. Nadstavbou řemesla, které skladatel ovládá s obdivuhodnou zručností, je rafinované zacházení s melodicko-rytmickými nápady jako s gesty a hudební struktura se odvíjí jako nekonečně variabilní, živá gestikulace.
Mezi sólovými skladbami na začátku a triovými na konci klasicko-hudební části programu zazněl mýtus pro hoboj a harfu Iásón a Médeia (2021). Martin Hybler do skladby převtělil svou scénickou partituru k hudebně-divadelnímu představení Být Médea (2019), v němž od počátku účinkoval Vilém Veverka, protože Iásón má ve hře neverbální roli: vyjadřuje se hudbou a je personifikován hobojem. Není tedy nic překvapivého, že part je psán interpretovi doslova na tělo, tím spíše, že mezi Martinem Hyblerem a Vilémem Veverkou funguje dlouholeté umělecké souznění. Před dvaceti lety Hybler napsal pro Veverku koncertantní skladbu a v uplynulých letech svou spolupráci rozšířili na „hudební formaci 21. století“ Vilém Veverka TRIOplus, která úterní koncert završila.
Po vážno-hudební části přišel – vtrhl! – nefalšovaný jazz, v němž se Vilém Veverka plynule přepodstatnil do role frontmana s doprovodnou kapelou Martin Hybler – klavír, Jan Kořínek – kontrabas a Tomáš Hobzek – bicí. Zahráli Gentleman’s Return a Baroque Unlimited a jako přídavek ještě Question Marks – vše skladby rovněž z tvůrčí dílny Martina Hyblera. Až jsem si říkala, škoda těch dvaceti nebo kolika let, kdy Vilém Veverka „dělal“ jen vážnou hudbu – jazzová scéna o hodně přicházela, alespoň je tedy co dohánět a na co se těšit.
Hodnocení: 90%
Prague Philharmonia: Současné hudební dialogy
23. dubna 2024, 19:00 hodin
Studio Švandova divadla
Program
Martin Hybler: Lonely Self pro sólové housle, op. 41 (2018)
Martin Hybler: Iásón a Médeia mýtus pro hoboj a harfu, op. 50 (2021)
Martin Hybler: Propojovačka pro klavírní trio, op. 37 (2014)
Martin Hybler: Zemská přitažlivost pro sólový klarinet (2002)
Martin Hybler: DaDaDa DiDiDi Dialog DüDüDü dialog pro dvě smyčcová tria, op. 53 (2022)
Martin Hybler: Baroque unlimited pro hoboj a jazz trio (2021)
Martin Hybler: Gentlemen’s return pro hoboj a jazz trio (2022)
Účinkující
Martin Hybler — klavír
Barbora Kolářová — housle, koncertní mistryně Prague Philharmonia
Milada Šulcová — housle
Daniela Bryndová — viola
Marie Krämerová Hynková — viola, Orchestrální akademie Prague Philharmonia
Judita Škodová — violoncello
Marie Dorazilová — violoncello
Kateřina Ochmanová — klavír
Jan Kořínek — kontrabas
Tomáš Hobzek — bicí
Jindřich Pavliš — klarinet
Hosté: Vilém Veverka (hoboj) a Kateřina Englichová (harfa)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]