Expozice nové hudby: Velké Brno po 100 letech, Ernst Mach nebo brněnský šaman

  1. 1
  2. 2
Big Brno. Světová hudba, včetně té z Brna. Tak zní podtitul 32. ročníku Expozice nové hudby, která začíná příští týden. Od čtvrtka do neděle nabídne posluchačům šest akcí. „Letos chceme být velcí jako Brno. Ten pojem vznikl v roce 1919 sloučením jedenadvaceti okolních vesnic, dvou měst a dosavadního Brna. Záměrně nejsme Great Brno, ale Big Brno, protože to se dá lépe stupňovat,“ vysvětlil dramaturg festivalu Viktor Pantůček.
Káznice na Cejlu (foto TIC Brno)

Expozice začne koncertem brněnského Isha Tria, které vystupuje na prestižních pódiích v Evropě i USA. Trio ve složení zpěv, flétna, klavír přednese díla světových i brněnských autorů. Zazní tak skladby Cage, Fukushimi, Berberian, Zouhara a ve světové premiéře Prosté motivy a prostoduché písně brněnského autora Petera Grahama. Koncert pokračuje poslechovým pořadem Big Expozice. „V průběhu let, včetně legendárních prvních dvou ročníků v roce 1969 a 70, vznikly na festivalu mnohdy unikátní nahrávky, které bychom chtěli připomenout. Například Alwin Caren hrající na Janáčkův klavír, Gordon Monahan, AMM, Musia Electronica Viva, Nihilist Passion Band a nebo z těch ranějších období pustíme nahrávky Piňose, Berga a dalších,“ vyjmenoval Pantůček. Poslechový pořad začíná ve 21 hodin v Kavárně Praha v Brně sousedící s Besedním domem.

Následující, páteční večer zahájí koncert Tria Helix. V obsazení housle, viola a klavír se specializuje na empatickou interpretaci děl napsaných přímo pro tuto formaci i na provádění zajímavých děl zahraničních autorů. „Stejně tak uvádíme díla českých skladatelů v zahraničí,“ uvedl Ondřej Štochl, který v Triu Helix hraje na violu.

Následně je připravený mimořádný projekt s názvem Big Brno. Na jeho začátku dostanou čtyři lidé nahrávací zařízení, se kterým se mají během hodiny dostat do všech částí tehdejšího Velkého Brna. Budou přitom využívat hromadnou dopravu, taxíky a také se pohybovat pěšky. Zvuky z jejich snímačů se budou živě přenášet do Besedního domu, kde je namixuje Tomáš Vtípil. Ten pro večer také připravil autorskou kompozici, která přenášené zvuky doplní. „Chceme tak zpřítomnit to, co Velké Brno znamená po 100 letech, jak zní, jak ho můžeme vnímat a procházet jím. Také tím chceme upozornit na hromadnou dopravu, která zde dobře funguje už 150 let,“ vysvětlil Pantůček. Vtípilova hudba zazní v podání Symfonického orchestru Sokola Brno I.

V sobotu se festival přenese do Káznice na Cejlu s projektem Brno Open. „Než se místo stane oficiálním kreativním centrem, chceme ho co nejvíce otevřít lidem. Od tří odpoledne rozezvučíme různé prostory káznice, vše s pietou, která tomu náleží, se snahou překlenout zatěžkání toho místa,“ vysvětlil záměr projektu Pantůček. Potkají se tak skladatelé a performeři, kteří dlouhodobě utvářejí zvukové tvary Brna, s těmi, kteří je přijedou utvářet „site-specific“. Akce vyvrcholí vystoupením nizozemského zvukového umělce Thomase Ankersmita, Floriana Vanhoofa a Maxe Eilbachera. To vše ve spolupráci s Ava Kolektivem, který představí svůj projekt Moving Spaces. Brněnské sourozenecké uskupení Thyme tam navíc pokřtí svůj stejnojmenný debut postavený na synergii cimbálu a elektroakustické hudby.

Závěrečný nedělní koncert s názvem Big Atlas představí první tři hudební hesla z brněnského zvukového atlasu. „Postupně takto chceme zhudebnit další brněnské pojmy, fenomény, osobnosti a události,“ vysvětlil Pantůček. Na úvod návštěvníci uslyší, jak zní Kurt Gödel, matematik a jeden z nejvýznamnějších logiků všech dob. Tento pojem zpracoval německý skladatel Hans W. Koch. Následuje představení dalšího slavného rodáka, Ernsta Macha. Toho zhudební duo Billy Roisz & Kovačič aka Dieb13 a vědce představí ve skladbě Watching at the Speed of Sound. Večer uzavře třetí heslo, a sice „Brněnský šaman“. To zpracovává téma unikátního nálezu z 19. století na Francouzské ulici, kde dělníci při kopání kanalizace objevili zřejmě nejstarší dochovanou loutku na světě starou 27 tisíc let. „V hrobě leželo tělo asi padesátiletého muže se šamanskými atributy a zmíněnou soškou, loutkou, která se patrně používala pro šamanskou performanci,“ uvedl již dříve Martin Oliva z Moravského zemského muzea. Toto téma hudebně zpracovává mladý indonéský skladatel Gatot Danar Sulistiyanto. To proto, že je představitelem kultury, kde se doposud loutky využívají k podobným účelům.

První dva festivalové koncerty se konají od 19 hodin v Besedním domě, závěrečný ve stejný čas v Domě umění. Program v Káznici na Cejlu začíná v 15 hodin a potrvá do desíti hodin večer. Vstupenky jsou k dostáni on-line na filharmonie-brno.cz, v předprodeji v Besední ulici a v Domě pánů z Lipé nebo na místě půl hodiny před konáním akce.

 

EXPOZICE NOVÉ HUDBY 2019 Světová hudba, včetně té z Brna.
ČT 21/11/2019  Besední dům / 19.00
BIG MUSIC
ISHA TRIO

JOHN CAGE: Wonderful Widow of Eighteen Springs (1942)
KAZUO FUKUSHIMA: Three Pieces from Chu-u (2014)
ALBERT BREIER: Sonnet of Evening (2012)
CATHY BERBERIAN: Stripsody (1966)
BRUNO MANTOVANI: 4 Mélodies Arméniennes (2010)
MARTIJN PADDING: Mijn uitzicht (2019)
JOSEPH KLEIN:
The Earwitness (2001)
PETER GRAHAM: Prosté motivy a prostoduché písně (2018-19), světová premiéra
VÍT ZOUHAR: Prosvítání (2019) 

ISHA TRIO
Kristina Vaculová
flétna
Lucie Rozsnyó zpěv
Sára Medková klavír

Praha v Brně / 21.00  BIG EXPOZICE
Poslechový pořad Jozefa Cserese a Viktora Pantůčka z historických nahrávek, které byly pořízeny v rámci Expozice experimentální a Expozice nové hudby.
Gordon Monahan, Alvin Curran, Nihilist Spasm Band, Ben Patterson, AMM, M.E.V….

 

22/11/2019
Besední dům / 19.00  BIG MUSIC  TRIO HELIX 

PETER GRAHAM: Trio
ARNE SANDERS: Trio II
PAVEL ZEMEK NOVÁK: Doteky milosrdenství (2017)
GERALD RESCH: Sostenuto (2018)
ONŘEJ ŠTOCHL: Mikroludia (2016 – ???)
ALBERT BREIER: Trio (1997/2016)

TRIO HELIX
Tereza Horáková housle
Ondřej Štochl viola
Lucie Tóth klavír

Besední dům / 21.00
BIG BRNO
Intermediální projekt o současné zvukové podobě Velkého Brna, jeho historii i hromadné dopravě. Tomáš Vtípil a Symfonický orchestr Sokola Brno I.  Autorský projekt

 

SO 23/11/2019 Káznice na Cejlu /15.00 – 24.00 BRNO OPEN
Objednané kompozice, starší skladby, ale též improvizace a elektroakustické projekty rozezvučí bývalou káznici na Cejlu. Znějící pomník se postupně promění v pulzující intermediální performanci, která vyvrcholí hudebním eventem s hlavním hvězdou Thomasem Ankersmitem.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na