Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Festival Janáček Brno zahájí spojení dvou Janáčkových děl
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaPR ZprávyZ domova

Festival Janáček Brno zahájí spojení dvou Janáčkových děl

Brno se chystá na 8. ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který se bude konat ve dnech 2. až 20. listopadu 2022. Mnohé restaurace a kavárny připravily při této příležitosti speciální janáčkovské menu. Nabitým festivalovým programem se tentokrát prolíná téma „Quo vadis“.

Alena Navrátilová OchrymčukováPR
Publikováno 27/10/2022
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Leoš Janáček: Glagolská mše / Z mrtvého domu – Národní divadlo Brno (zdroj Národní divadlo Brno)
Leoš Janáček: Glagolská mše / Z mrtvého domu – Národní divadlo Brno (zdroj Národní divadlo Brno)

Slavnostní zahájení festivalu již tradičně patří souboru Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Stejně jako v minulých ročnících půjde i v tomto případě o mimořádný projekt, který spojí v průběhu jednoho večera poprvé dvě Janáčkova vrcholná díla: operu Z mrtvého domu se scénickým ztvárněním Glagolské mše v hudebním nastudování jednoho z nejlepších českých dirigentů Jakuba Hrůši a v režii Jiřího Heřmana.

Co k tomuto netradičnímu spojení vedlo, upřesňuje Jakub Hrůša: „Je tu určitá nedopovězenost závěru opery a také její délka, která umožňuje ještě další rozvinutí. I to, že skladby byly komponovány v blízkosti jedna druhé. Glagolská mše umožňuje vstup ženského světlého elementu, jak ve sboru, tak v sólových hlasech.“ Režisér Jiří Heřman dodává: „Janáček nás stejně jako Dostojevský vtahuje do psychiky lidí, kteří spáchali závažný čin, a lidí, kteří jsou ve věznici z politických důvodů či nedopatřením a musí se s životem věznice popasovat. Opeře dominují monology vězňů, kteří spáchali trestný čin kvůli ženě. Janáček zde odkrývá vrstvy mužského srdce, které bez ženy nemůže existovat, svět je pro něj ‚mrtvým domem‘ a nemusí to být jenom milenka, ale také matka jako u jedné z hlavních postav Aljeji či Gorjančikova, který zmiňuje v závěru opery sen o matce. Glagolská mše pro mne tyto dva světy opět propojuje a očišťuje.“

Diváci se mohou těšit na pěvecké obsazení, které dává prostor mladé generaci pěvců, ať to je Roman Hoza (Gorjančikov), Pavol Kubáň (Šiškov), Jarmila Balážová (Aljeja), která sklidila velký úspěch s rolí Varvary na letošním Salcburském festivalu, a samozřejmě vynikajícím českým i zahraničním pěvcům pravidelně spolupracujícím s brněnskou operou, jako jsou Kateřina Kněžíková, Peter Berger či Gianluca Zampieri. Ukrajinský tenorista Eduard Martynyuk, ztvární roli Šapkina.

Představení 6. listopadu 2022, v rámci něhož bude probíhat live stream, bude již po velmi úspěšných streamech Její pastorkyně, Příhod lišky Bystroušky a Osudu čtvrtým příspěvkem Janáčkovy opery NdB do mezinárodního projektu OperaVision.

TémataFestival Janáček BrnoGianluca ZampieriJakub HrůšaJarmila VantuchováJiří HeřmanKateřina KněžíkováOperaVisionPavol KubáňRoman HozaSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Libor Pešek, Norman Lebrecht (zdroj Opera PLUS) Norman Lebrecht: Sbohem, milý Libore
Další článek Quasars Ensemble (foto J. Wesely) Festival ARS NOVA zahájí Quasars Ensemble
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up