Festival NODO se vydá dokonce i na lyžařský svah

Dnešní večer mezinárodního festivalu nové opery NODO patří premiéře scénického provedení ikonické vokálně-instrumentální skladby Many Many Women Petra Kotíka. V úterý 28. června zazní v rámci jednoho večera tři komorní opery mladých tvůrců: Lucie Páchové (ČR), Judith Berkson (USA) a Jamese Laytona (UK). Pro lyžařský vlek v létě (29. června) napal dokumentární operu Miroslav Tóth (Ski Areál Opálená u Čeladné). Festival uzavře 30. června velkorysá zvuková instalace Prometeo Luigiho Nona.

Ski areál Opálená (zdroj Ski areál Opálená)
Ski areál Opálená (zdroj Ski areál Opálená)

Až do 30. července probíhá v Ostravě šesté bienále mezinárodního festivalu nové opery NODO. V sobotu zahájení patřilo drásavé opeře o bezdomovectví skladatele Salvatore Sciarriniho, který je mistrem silných poetických zkratek v ději i hudbě. Polský inscenační tým v čele s mezzosopranistkou Annou Radziejewskou nadchnul diváky širokoúhlou minimalistickou podívanou. Divadelní soubor JEDL s členy Ostravské bandy, hudbou Matouše Hejla na libreto Lucie Trmíkové uvedl včera Operu Ibsen / Přízraky, vysoce aktuální dílo o pokrytectví, přetvářce, naší neschopnosti říkat pravdu, zejména těm nejbližším.

Přestože skladba Many Many Women Petra Kotíka vznikla už před více než čtyřiceti lety, teprve nyní se dočká scénického zpracování. Šestihodinová skladba na text americké avantgardní spisovatelky Gertrude Stein čítá celkem šest zpěváků a jedenáct instrumentalistů – mezi nimi i samotného autora u flétnového pultu. Režisérem a scénografem inscenace je německý umělec Jo Fabian.

Úterní večer, jehož program vedle sebe staví tvůrce ze tří různých zemí a ve věkovém rozptylu 26–45 let, je dokladem jednoho z hlavních poslání festivalu: dávat prostor mladým umělcům, pro které často práce na NODO znamená premiérové setkání s profesionálním zázemím velkého divadla. Večer tří oper zahájí experimentální opera brněnské skladatelky a performerky Lucie Páchové (1988), která je známá svými snahami o narušování tradiční hudební formy i způsoby prezentace. Také opera Approximate, jedna z objednávek NODO festivalu, bude v mnoha ohledech netradiční: například tím, že na jejím vzniku se podílí několikačlenný autorský kolektiv, a to bez zjevné hierarchické struktury, čímž se smazávají striktní hranice mezi jednotlivými tvůrčími rolemi.

V opeře Partial Memories newyorské skladatelky Judith Berkson (1977) se protínají myšlenky z Talmudu se snahou o vyvolání zapomenutých či neúplných vzpomínek – ať už se jedná o vzpomínky individuální, či kolektivní paměti. Všímá si zejména tvůrčích počinů žen, jimž nebyla v dějinách umění dopřána dostatečná pozornost. Součástí inscenace bude také vznik malby ve stylu ukrajinsko-americké malířky Janet Sobel, průkopnice abstraktního expresionismu, která svou tvorbou a novátorskými technikami ovlivnila i Jacksona Pollocka. Režisérkou inscenace je Viktorie Vášová, která má za sebou inscenace pro scény jako jsou Venuše ve Švehlovce, Divadlo DISK, Naivní divadlo Liberec. Komorní opera anglického skladatele Jamese Laytona (1996) saudade se rovněž zabývá tématy jako jsou paměť, vnímání a čas. Výchozím inspiračním zdrojem se zde stává film a také fotografie, tedy vizuální díla, která těží z napětí vznikajícího z nehybnosti. Operu saudade režíruje Marek David.

Matouš Hejl: Opera Ibsen / Přízraky – Lucie Trmíková a Igor Chmela (zdroj SMART Communication)
Matouš Hejl: Opera Ibsen / Přízraky – Lucie Trmíková a Igor Chmela (zdroj SMART Communication)

Jedním z hlavních dirigentů NODO je Francouz Bruno Ferrandis, který se na festivalech pořádaných Ostravským centrem nové hudby objevuje pravidelně od roku 2017: „Jako dirigenta mě vždy udivuje, jak málo rozmanitosti v současnosti nabízejí orchestrální programy kdekoli na světě. Proto se také pravidelně vracím na festivaly NODO a Ostravské dny: tady mám vždy jistotu, že se setkám s biodiverzitou a uměleckým bohatstvím prováděných kompozic (ať už je estetika jakákoliv!), a to jak v oblasti symfonických, tak operních děl. Toto zaměření vnímám jako pozitivní nejen pro hudebníky, zpěváky a herce, ale také pro diváky!“

Na lyžařský svah se vydáme za premiérou opery Nulanus slovenského skladatele Miroslava Tótha (1981), která rozezní Ski Areál Opálená u Čeladné v podhůří Beskyd. Nulanus je umělá inteligence, která vytvořila Hugwalda, statečného jedince s extrémní paměti, který umí zodpovědět jakoukoli otázku. I vy se můžete na závěr zeptat, na cokoli. Naprogramovaní Hugwaldové znají na všechno odpověď. Futurologické dílo je zprávou o zemi, kde vše vyhynulo. Jedoucí lyžařský vlek bude kulisou pro zvukovou procházku, na jejímž konci zapadne slunce.

Zakončení festivalu (30. června) přinese spektakulární zážitek na krytém náměstí Trojhalí Karolina: operu Luigiho Nona (1924–1990) Prometeo. Den před tím od 18:30 hodin se na dílo italského avantgardisty můžete připravit v Centru PANT, kde o tvorbě Nona promluví prostřednictvím přenosu Nuria Schönberg-Nono. Technicky nejnáročnější projekt, který kdy na festivalu proběhl, začíná ve čtvrtek v 19:00 hodin. Na čtyři části rozdělený velký symfonický orchestr, skupiny instrumentálních i vokálních sólistů, dva narátory, sbor a italský tým obsluhující složitý elektronický aparát dirigují Jiří Rožeň a Petr Kotík. Cílem tohoto Nonova „magnum opus“ je učinit s pomocí všech zvukových složek prostor hmatatelným, do té míry, aby se diváci stali centrem znějícího zvonu.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments