Festival Opera 2015 skončil

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

To všechno zpívají a za plentou skryti v siluetách doprovázejí na hudební nástroje členové souboru Ad Hoc, takto „chlapci a dívky mezi dvaceti třemi a třiceti čtyřmi lety různých povolání, tedy pedagogové, právníci, ředitelky, podnikatelé, grafici, architekti a jiná pakáž, která má divadlo jako koníček. Vzájemně jsou skamaráděni, místy sešvagřeni, sbratřeni či eventuálně svoji. Soubor se tedy rozrůstá nejen administrativním přibíráním nových členů, ale i cestou přirozenou – přírodní.“ Čehož důkazem byla i přítomná holčička-batole, která zpěv své maminky z hlediště provázela nadšenými muzikálními výkřiky.Text Jana Duchka, velkého to milovníka opery, opravdu nikoho nezarmoutil – a že byla v hledišti kombinace vlastních fanoušků souboru Ad Hoc a čistokrevných diváků festivalu Opera 2015. Jako malou ukázku vskutku zpěvných překladů operních textů uveďme úryvek duetu, zpívaného dvěma mladými mafiány, z nichž ten druhý, co nezpíval Dona Giovanniho, měl dívčí Zerlinin hlas, byť jeho tvář zdobil černočerný knír a muška na bradě a na hlavě měl kostkovanou „maskovací“ čepici. „La ci darem la mano…“ (Podej mi ruku drahá…) přeložil Jan Duchek v souladu s italštinou takto (a potom znovu úplně jinak):Bude-li nějaké příště, doporučuji vám pro osvěžení návštěvu operního opusu Kočovného divadla Ad Hoc. Koupila jsem si pro dobrou náladu fotoplacku interpretů výše uvedeného duetu. Funguje to!

Hodnocení autorky recenze: 90 %
***

Alice in bed (Národní divadlo Brno) – Divadlo Hybernia 21. února 2015
Operu Ivo Medka a Markéty Dvořákové Alice in bed jsem viděla v brněnské Redutě poprvé na festivalu Janáček Brno 23. listopadu minulého roku, ale svou světovou premiéru zde měla už 7. května 2014. Po jejím druhém zhlédnutí na festivalu Opera 2015 jsem se v Alice in bed orientovala o něco lépe, ale mnohé zásadní souvislosti jsem stejně pochopila teprve po detailním přečtení libreta opery. Dílo mne hned napoprvé zaujalo svou hudební svěžestí – instrumentační bohatostí, pestrostí nástrojového slovníku. Autoři jmenují v programu k inscenaci jedenáct nástrojů: „flétna, trombon, akordeon, kytara, violoncello, klavír, syntetizér a čtyři sestavy bicích nástrojů včetně tympánů, marimby, vibrafonu a dalších asi sedmdesáti bicích nástrojů, mezi nimiž jsou i dětské hračky – hrací strojky, štěrchátka, pískací hračky a tak dále – evokující dětský svět malé Alenky.“ Nastudování dirigenta Ondreje Olose včetně pěveckých výkonů zprostředkovávaných pomocí mikroportů – v Paláci Hybernia na můj vkus poněkud zvukově předimenzovaných, avšak přesto nepřehlušujících hučení vzduchotechniky či čeho – sloužilo dílu kongeniálně.Roccova scénografie – obří trojkřídlé zrcadlo v pozadí jeviště (zároveň promítací plocha pro fantazijní videoprojekce Lukáše Medka často inspirované Alenkou v říši divů a za zrcadlem) mohlo být operativně zrušeno otočením jednotlivých dílů kolmo nebo obráceno točnou, i skleněná „rakev“ pro spící Alenky (Alice) byly pro tuto operu odpovídajícím prostředím. Kostýmy tří Alenek (Alice 1–3) Miroslava Sabo a Rocca mne ve své asketické jednoduchosti nepřesvědčily, je však možné, že jsem jejich „filozofii“ nepochopila. Souvisí asi s režijním výkladem, který, podle mého soudu, doprovází ostatní složky inscenace značně lineárně, až chudě. Oblouk, který inscenace klene od svého začátku až po závěrečné rozuzlení, mi připadá příliš mělký.

Inscenace začíná málo výrazně, téměř jsem nepostřehla slova zásadního významu: „Její mysl, která neznala pravidla ani strach, Její nespoutaná mysl měla sklon se toulat, Ta drahá Alice byla plná radosti.“ Jsou to slova, která se vracejí do minulosti, kdy byla Alice 1 (nyní úspěšná, ale psychicky rozpolcená designérka počítačových her) ještě celistvou nerozvrácenou osobností, dá se říci, že byla malou Alenkou, tedy Alicí 3 – dítětem. Na jevišti si bílý tanečník-mim s Alenkou málo nápaditě hraje (knížka, bílý plyšový králík) a uloží ji ke spánku do skleněného sarkofágu. Zcela popisně v něm holčička nekonečně dlouho leží, tisknouc se ke svému králíkovi, později zahlušována a zastrašována Alicí 2 (Alenka kariéristka – vynikající Gabriela Vermelho). Ve chvíli, kdy je jí malá Alenka atakována (Alice 2 dítěti podává uspávací pilulky, aby potlačila její fantazii) a sedí s bílým mimem na sarkofágu, pouštějíc mýdlové bubliny, ztrácí jevištní dění tah.Postavení bílého mima v inscenaci je málo propracované, občas je z něj pouze „donašeč“ rekvizit. Podstatnou slabinou inscenace je ale především málo propracovaná „trojalenka“, z níž je nejvýraznější zlopověstná konzumně založená Alice 2, zatímco Alice 1 (rozkolísaná úspěšná designérka počítačových her) je v inscenaci nenápadnou Popelkou a Alice 3 – dítě zůstává po celou inscenaci nevyužita a dostane slovo opravdu až ve své závěrečné „vítězné“ písni. A přitom je tato malá Alenka podle svých autorů Ivo Medka a Markéty Dvořákové ztělesněním „inspirace – samotného smyslu kreativity“, což v inscenaci zůstává takřka utajeno. Domnívám se, že když Alice 1 (úspěšná designérka), která ve své rozpolcenosti mezi touhou po úspěchu a kariéře (ztělesněno Alicí 2) a směřováním k návratu k životu v jeho bohatosti (ztělesněno Alicí 3 – dítětem) v podstatě neprojevuje k tomuto dítěti (Alici 3) vztah, postrádá inscenační výklad opery tu nejpodstatnější významovou rovinu.

Přeji Alice in bed další inscenace, které by se vyrovnaly nejen s její hudební složkou, ale dokázaly by fantazijněji a srozumitelněji sdělit důležité poselství, které je v ní obsaženo.

Hodnocení autorky recenze: 80 %

Festival Opera 2015

Giacomo Puccini:
Bohéma
Hudební nastudování: Friedrich Haider
Dirigent: Friedrich Haider
Režie: Peter Konwitschny
Režijní nastudování: Verena Graubner
Scéna a kostýmy: Johannes Leiacker
Sbormistr: Pavol Procházka
Orchestr a sbor Opery SND
Bratislavský chlapecký sbor
Sbormistryně: Magdaléna Rovňáková
Pressburg Singers
Sbormistryně: Janka Rychlá
Premiéra 31. ledna a 1. února 2014 Nová budova SND – Sál opery a baletu Bratislava
(psáno z reprízy 9. 2. 2015 Státní opera Praha)

Rodolfo – Kyungho Kim
Marcello – Pavol Remenár
Schaunard – Daniel Čapkovič
Colline – Jozef Benci
Mimi – Eva Hornyáková
Musetta – Andrea Vizvári
Benoit – Juraj Peter
Alcindor – František Ďuriač
Parpignol – Igor Pasek
Seržant – Daniel Hlásny
Celník – Martin Smolnický
Prodavač – Jiří Zouhar
Akrobatka – Dorota Letenajová
Horolezec – Milan Jamrich

www.snd.sk
***

Tomáš Hanzlík:
– Svět podle Plinia
– Strašná travestie o těhotném starostovi
– Endymio
Režie: Tomáš Hanzlík
Výprava: Vendula Johnová
Ensemble Damian
Svatocecilský sbor Olomouc
DPS Primavera Brno
Premiéry 16. května 2014 Hudební galerie Podkova Olomouc (Svět podle Plinia), 2001 (Endymio), 2008 (Strašná travestie o těhotném starostovi)
(psáno z reprízy 13. 2. 2015 České muzeum hudby Praha)

Svět podle Plinia
Jakub Janečka (soprán, viola)
Šimon Hron (soprán, trombon)
Bedřich Lévi (alt, kytara)
Filip Dámec (soprán, housle)
Marek Kubát (soprán, theorba)

Strašná travestie o těhotném starostovi
Jakub Janečka (soprán, viola)
Bedřich Lévi (alt, kytara)
Filip Dámec (soprán, housle)
Marek Kubát (soprán, theorba)

Endymio
Endymio – Carl Thiemt (kontratenor)
Diana – Steve Wächter (kontratenor)
Aurilla – Stefan Kunath (kontratenor)
Thyrsus – Rostislav Baláž (tenor)
Sylvanus – Pavel Maška (bas)
Amor – Šimon Hron (soprán)
Morfeus – Jindřich Večeřa (tenor)


www.ensembledamian.com
***

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Hodnocení

Vaše hodnocení - Puccini: Bohéma (SND Bratislava)

[yasr_visitor_votes postid="91086" size="small"]

Vaše hodnocení - Hanzlík: Svět podle Plinia (Ensemble Damian)

[yasr_visitor_votes postid="151795" size="small"]

Vaše hodnocení - Hanzlík: Strašná travestie o těhotném starostovi (Ensemble Damian)

[yasr_visitor_votes postid="151793" size="small"]

Vaše hodnocení - Hanzlík: Endymio (Ensemble Damian)

[yasr_visitor_votes postid="16474" size="small"]

Vaše hodnocení - Kyas: Ponava (Ensemble Opera Diversa Brno)

[yasr_visitor_votes postid="82902" size="small"]

Vaše hodnocení - Il Concelatore (Kočovné divadlo Ad Hoc)

[yasr_visitor_votes postid="151804" size="small"]

Vaše hodnocení - Medek/Dvořáková: Alice in bed (ND Brno)

[yasr_visitor_votes postid="106268" size="small"]

Mohlo by vás zajímat