Operní recitál Libuše Domanínské na CD

  1. 1
  2. 2

Jedním z řady CD, vydaných v roce 2009 zásluhou Společnosti Beno Blachuta ve spolupráci s Radioservisem, je recitál sopranistky Libuše Domanínské. Je sestaven z nahrávek rozhlasových, jak je obvyklé ve vydáních těchto zajímavých recitálových profilů předních českých pěvců. Jsou uplatněny vzácné snímky rozhlasových studií v Brně a Praze, kdy obě nesla ještě název Československý rozhlas. Na tomto CD nalezneme snímky od roku 1953 v Brně, po rok 1966 v Praze. Tedy široký záběr nejlepších let významné české mladodramatické sopranistky, která je neodmyslitelně spjata se zlatou érou české opery, jak se u nás označuje epocha od konce války po začátek let sedmdesátých. Uvedené digitalizované snímky jsou vybrány z období plné hlasové svěžesti pěvkyně jejích nejlepších let.Libuše Domanínská, narozena 4. července 1924 v Brně – Králově Poli, proslula jako sopranistka především českého repertoáru tvorby Smetanovy, Dvořákovy, jedinečným oduševněním svého projevu je pokládána za špičkovou interpretku díla Leoše Janáčka, jednak operního (zejména její Káťa a Jenůfa), ale také koncertního, což se obvykle trochu zapomíná (Glagolská mšeAmarusVěčné evangelium). Samozřejmě se nesmí opomenout Vítězslav Novák, Josef Bohuslav Foerster a Bohuslav Martinů. Tedy akcentace domácí tvorby dvacátého století, která byla v oné zmíněné zlaté éře pěstována s péčí zpětně vzato až nezaměnitelnou.

Pěvkyně formátu Domanínské ale zvládala ve svém oboru celý světový repertoár, to ani jinak nelze, pokud si pěvec chce činit „stavovské“ nároky na plné uznání. Nelze nezdůraznit Čajkovského Taťánu v Eugenu Oněginovi, Elisu v Pikové dámě, Micaelu Bizetovy Carmen, Xenii Musorgského Borise Godunova, Pucciniho Mimi v Bohémě či titulní roli jeho Madam Butterfly. Ale také Verdiho Aidu, výtečnou Alžbětu z Valois Dona Carlose, nebo vysoce náročnou partii Abigail v Nabuccovi, vymezenou opravdu jen technicky nejvyspělejším sopránovým hlasům. Tuto roli dokonce hostovala mnohokrát v letech 1957–1964 na druhé vídeňské operní scéně – Volksoper.

Přesně v letech, kdy se stal stálým hostem první scény Vídně – Wiener Staatsoper  – její častý tenorový kolega na jevišti Národního divadla v Praze – Ivo Žídek. Ano, to již byla paní Libuše Domanínská dva roky sólistkou Národního divadla, od roku 1955. Před tímto vrcholným angažmá strávila deset sezon v proslulé brněnské opeře, kde začínala po absolutoriu brněnské konzervatoře. Zažila zde legendu mezi brněnskými dirigenty – Břetislava Bakalu, který jí velmi dopomohl  k interpretační a stylové dokonalosti. To bývá štěstím každého mladého pěvce, narazí-li v počátcích kariéry na vynikajícího dirigenta, navíc s pedagogickými schopnostmi.

Nelze v tomto článku upozornit na velkou škálu všech rozmanitých pěveckých úkolů, operních a koncertních, neboť je zde pozornost pochopitelně upřena především k CD a danému výběru rozhlasových nahrávek z české a světové tvorby. Jak jsem předeslal, výběr je determinován snímky rozhlasových studií, nemá tedy nic společného se snímky firmy Supraphon.

V prvé části nalezneme půvabnou a ve frázování kouzelně plasticky vypointovanou árii Rusalky ze stejnojmenné Dvořákovy opery. V imponujících nuancích do pianové dynamiky a pohráváním si s každičkou hudební frází známé árie.Pod taktovkou pohříchu dnes zapomenutého, leč výtečného dirigenta Josefa Hrnčíře, který zde prokazuje nesmírný cit pro agogiku a dynamiku interpretované árie. Pamatuji si Josefa Hrnčíře v letech dospívání, jak skvostně provedl Smetanovu Mou vlast. Při poslechu této árie se mi promptně jeho provedení vybavilo, jak bylo nápadité, s celou řadou dynamických detailů. Symfonická hudba mne oslovovala o dost dříve než svět opery.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Libuše Domanínská - Operatic Recital (Radioservis 2009) (CD)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


3
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
shimo

Vysla nekde na CD nahravka Jeji Pastorkyne brnenskeho rozhlasu, v obsazeni Domaninska, Steinerova, Jurecka, Ulrich, Cervena, Asmus,…. dir Bakala? Snad nejlepsi nahravka Pastorkyne, jakou jsem kdy slysel….

jiri

shimo – Břetislav Bakala byl přímý Janáčkův žák, dík Bakalovi máme Zápisník zmizelého, který Janáček lehkomyslně odkládal v rukopisech do truhly a Bakala ho tam pozapomenutý našel… On se zasloužil o nastudování i provedení! Ano, roku 1953 shodou okolností vznikly dva vzácné snímky Její pastorkyně. V Brně pro rozhlas ona Bakalova, o níž píšete / z ní je převzata modlitba z 2. dějství na CD /, ale v témže roce v Praze pro firmu Supraphon slavná Voglova. Se Štefou Petrovou, Beno Blachutem Ivo Žídkem, Martou Krásovou. J. Vogel byl také velký znalec Janáčka. Vydal knihu Leoš Janáček, 320 stran rozborů!… Číst vice »

shimo

Diky za info…. Souzneni hlasu Domaninske a Steinerove, jejich vzorova vyslovnost, naprosto uzasne frazovani a hluboka citovost jejich vokalniho projevu jsou skutecne vyjimecne.