Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Festival Opera Schrattenbach v Olomouci
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaOperaSoudobá HudbaZ domova

Festival Opera Schrattenbach v Olomouci

Olomouc se hrdě hlásí ke svému baroknímu odkazu a vzhledu. Proto se také stal Wolfgang Hannibal hrabě von Schrattenbach, olomoucký biskup, filantrop a milovník hudby a divadla z přelomu 17. a 18. století, patronem kulturních akcí a dokonce festivalu soudobé hudby.

Karla Hofmannová
Publikováno 28/11/2019
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Tomáš Hanzlík (foto Muzeum umění Olomouc/Zdeněk Sodoma)

Letos se koná již 15. ročník tohoto festivalu, který pořádá Ensemble Damian z.s., spolu s KHV PdF Univerzity Palackého v Olomouci. Od 5. listopadu do 4. prosince 2019 se v Uměleckém centru univerzity Palackého, v Kapli Božího Těla a v komorním sále uskuteční celkem sedm akcí, které představí to nejlepší ze soudobé tvorby. 

Koncert v úterý 26. listopadu 2019 představil v Kapli Božího Těla skladbu s názvem Lamentationes Tomáše Hanzlíka. Jedná se o Lamentace proroka Jeremiáše, které autor napsal pro barokní violoncello a klavír a pro dva tenory. Nářek židovského proroka, který je uveden i v Bibli, byl v minulosti několikrát zpracován hudebně; nejznámější zpracování je od Françoise Couperina nebo od Jana Dismase Zelenky. Je zajímavé sledovat jeho zpracování v dnešní době, kdy sice historické paralely posluchačům poněkud splývají, ale jejich emoční obsah je velmi srozumitelný. Tomáš Hanzlík oděl staré téma do nového hávu, ale na základě starých konvencí. Tedy jeden nástroj a basso continuo a k tomu dva vysoké mužské hlasy, což více konvenuje židovské tradici. 

Nářek nad zkázou Jeruzaléma je v programu uveden v českém archaickém překladu, text je zpíván latinsky, občas s italskou výslovností. Posluchač se tedy orientuje, i když s problémy. Pěvci jsou mladí muži, tenorista Ondřej Holub je o poznání zkušenější a má hlas kulatý a intonačně čistý, dokáže ho otevřít a dát mu volumen i vroucnost. Filip Dámec je kontratenor, jeho projev je však ještě málo jistý a nevyzrálý, v hlase se ozývá příměs, která zkresluje intonaci i barvu a hlas není zcela podpořen na dechu. Možná si tu roli zahrála i nervozita, protože oba byli jinak výborně sezpíváni a barevně jim hlasy ladily. Duší souboru byl klavírista Martin Smutný, svým suverénním projevem dával skladbě tah i vnitřní výraz. Hana Fleková u barokního violoncella vstupovala do děje jímavými částmi melodií, jež se nesly nad nářky a dokreslovaly náladu.

Představení Hanzlíkových Lamentací (zdroj Ensemble Damian)

Hudba je minimalistická, opakují se krátké motivy, které se stále dokola vrací a navozují duchovní a meditativní atmosféru. Klavír používá pod opakovanými motivy akordický podkres, navozující pocit neustále běžícího času. Postupně narůstá dynamika, pak vše do ztracena a začíná celá hra znovu. Jeden hlas přitom naříká, druhý šeptá, pak část instrumentální se synkopovaným neklidným motivem, po vyklenuté melodii jde vše do ztracena. Zajímavá skladba a vřelé přijetí, večer meditativní i historicky poučený, dokonce i plný sál krásné kaple, jejíž akustika je kupodivu pro komorní hudbu příjemná. Tomáš Hanzlík mohl být spokojen nejen jako skladatel, ale také i jako duchovní otec výjimečného cyklu.

TémataFilip DámecHana FlekováMartin SmutnýOndřej HolubOpera SchrattenbachTomáš Hanzlík
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Leonce a Lena, česká premiéra baletní adaptace nadčasové satirické komedie
Další článek Moravská filharmonie Olomouc zve dospělé i děti na koncerty s adventní atmosférou
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up