Festival soudobé hudby Contempuls se letos koná již podesáté

  1. 1
  2. 2
Festival soudobé hudby Contempuls se letos koná už podesáté. Za uplynulé roky představil pražské metropoli celou řadu světoznámých souborů, uvedl množství premiér a objednal bezmála dvě desítky nových skladeb od českých autorů, kterým dal zaznít ve světové premiéře. Contempuls je festivalem, jenž si klade za cíl držet krok se světovými trendy v současné vážné hudbě, vybírá to nejnovější a nejzajímavější. Neodmyslitelnou součástí poslání festivalu je kvalita provedení prostřednictvím profesionálních specializovaných interpretů – a ani letos tomu nebude jinak.
Ensemble Ascolta – Jiří Adámek – Wittener Tage für neue Kammermusik (foto WDR/Claus Langer)

Letošní desátý ročník představí hned čtyři koncerty, které zazní v rámci dvou večerů, 24. listopadu a 1. prosince. K pilířům dramaturgie letos patří česká premiéra společného, hodinu trvajícího scénicko-koncertního díla skladatele Martina Smolky a režiséra a libretisty Jiřího Adámka Vor dem Gesetz (Před zákonem), podle stejnojmenné povídky Franze Kafky, které vzniklo v úzké spolupráci s německým souborem ascolta a pohybuje se na pomezí koncertu, divadla a instrumentální opery. Jako obvykle program přinese i světové premiéry.

Přímo pro Trio Catch napsal na objednávku festivalu novou skladbu nazvanou IOI Jakub Rataj, japonská klavíristka Satoko Inoue zase v premiéře uvede dosud neprovedenou část klavírního cyklu For the Piano Luboše Mrkvičky. Vůbec poprvé také zazní suita ze skladby The Four Seasons, kterou pro norské trio POING napsal dánský skladatel Bent Sørensen. Stejně jako v minulých letech dojde i na klasická díla druhé poloviny 20. století. Těmi letos budou Sight Rhytmics Jo Konda, poslední dílo pro sólový klavír Mortona Feldmana Palais de Mari nebo Trio pro klarinet, violoncello a klavír Georgese Aperghise.

Pokud jde o charakter jednotlivých koncertů, desátý ročník bude nebývale různorodý. Spektakulární vystoupení souboru ascolta kontrastuje s introvertním recitálem japonské interpretky, koncentrovaná hra Tria Catch navazuje na ty nejlepší tradice souborů specializovaných na soudobou hudbu, zatímco soubor POING reprezentuje uvolněnější, experimentální přístup.

Pár slov před zákonem: kde končí a začíná hudba
První festivalový večer zahájí veřejný rozhovor s Martinem Smolkou a Jiřím Adámkem. Bezprostředně předchází provedení jejich společného díla Vor dem Gesetz (Před zákonem), jež bylo uvedeno ve světové premiéře před necelým půlrokem na festivalu v německém Wittenu. Rozhovor o hudebním divadle a díle, kde se dle autorů „vše vzájemně prorůstá – slova a tóny, hra na nástroj a gesto, zvuk a význam…“ povede Boris Klepal.

Po loňské úspěšné premiéře festival bez zaváhání zvolil jako místo konání akusticky zajímavý multifunkční sál DOX+ pražského Centra současného umění DOX, jehož architektura i technické možnosti skvěle korespondují s povahou celé akce. Koprodukční spolupráce mezi Centrem současného umění DOX a Festivalem Contempuls je součástí dlouhodobé strategie Centra DOX podporovat a uvádět tvůrce s originálním uměleckým rukopisem a výpovědí mimo jiné i na poli soudobé hudby.

Satoko Inoue (zdroj Contempuls)

PROGRAM FESTIVALU

24. 11. 2019 (17:30)
Pár slov před zákonem: kde končí a začíná hudba (veřejný rozhovor)
„Je slovo hudba hudbou?“ ptal se kdysi John Cage. Podobnou otázku kladou také skladatel Martin Smolka a libretista Jiří Adámek prostřednictvím svého společného opusu Vor dem Gesetz. Skladba pro sedm mluvících hráčů na nástroje i nenástroje vznikla na texty Franze Kafky a Alberta Camuse – některé z nich zazní, jiné jsou ukryty ve zvláštním srůstání hudebních a divadelních prvků. Před českou premiérou Vor dem Gesetz na festivalu Contempuls povede rozhovor s oběma autory Boris Klepal.

24. 11. 2019 (19:00)
Ascolta (Německo)
Erik Borgir – violoncello, Andrew Digby – trombon, Florian Hoelscher – klavír, Julian Belli – bicí, Boris Müller – bicí, Markus Schwind – trubka, Hubert Steiner – kytara 

Skladatel Martin Smolka a režisér a libretista Jiří Adámek se jako autorská dvojice setkali už v roce 2014, když vytvořili mimořádně originální operu Sezname, otevři se! Ta byla po premiéře na ostravském NODO úspěšně uváděna na scéně divadla Alfred ve dvoře v přepracované komorní verzi s názvem Bludiště seznamů. Jejich nejnovější společný projekt, scénické zhudebnění povídky Před zákonem (Vor dem Gesetz) Franze Kafky, vznikal v úzké spolupráci se sedmičlenným německým souborem soudobé hudby ascolta. Společně vyvinuli formát na pomezí koncertu, divadla a instrumentální opery, ve kterém je cílem pojetí „hudby jako řeči“ a „řeči jako hudby“. Součástí představení není video, herci ani vypravěč. Veškerou jevištní akci obstarají samotní instrumentalisté, kteří hrají na své obvyklé nástroje, rozeznívají různé objekty rozmístěné na pódiu (nenástroje, jak je nazval Smolka), mluví a zpívají. Světová premiéra hodinu trvajícího díla se konala letos v květnu v rámci prestižního festivalu Wittener Tage für neue Kammermusik v Německu. Česká premiéra v multifunkčním sále DOX+ je mimořádnou příležitostí pro pražské publikum poznat nové dílo dvou předních českých tvůrců a zažít vystoupení špičkového německého souboru.

Martin Smolka, Jiří Adámek: Vor dem Gesetz (Před zákonem) – česká premiéra
pro 7 mluvících hráčů na nástroje i nenástroje na text povídky Franze Kafky

24. 11. 2019 (20:30)
Satoko Inoue, klavír (Japonsko)
Japonská klavíristka Satoko Inoue spolupracuje s celou řadou uznávaných současných autorů. Zvláštní vztah ji váže především k Jo Kondovi. Tento významný japonský skladatel pro ni napsal mnoho děl, která Inoue uvádí na festivalech v Evropě i Spojených státech a která nahrála na CD pro švýcarský label Hat Hut Records. Na festivalu Contempuls zahraje Kondovu magickou skladbu ze 70. let minulého století Sight Rhythmics a zatím poslední plod jejich dlouholeté spolupráce, Interlude z roku 2017. Program dále přinese světovou premiéru kompozice For Piano, Part K z volného cyklu klavírních děl českého skladatele Luboše Mrkvičky, mj. držitele skladatelské ceny Trochu nižší C4. Večer uzavře poslední klavírní dílo klasika americké avantgardy Mortona Feldmana, nazvané podle mezopotámských ruin, Palais de Mari.

Jo Kondo: Sight Rhythmics
Luboš Mrkvička: For Piano, Part K – světová premiéra
Jo Kondo: Interlude
Morton Feldman: Palais de Mari

1. 12. 2019 (19:00)
Trio Catch (Německo)
Boglárka Pecze – klarinet, Eva Boesch – violoncello, Sun-Young Nam – klavír

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na