Fotoreportáž: Petr Zuska zkouší nového Louskáčka
Jak už jsme psali (více zde ), v pražském Národním divadle jsou v plném běhu zkoušky na novou inscenaci Čajkovského Louskáčka, který po jedenácti letech vystřídá úspěšnou inscenaci maďarského choreografa Youriho Vámose.
Pro premiéru, ohlášenou na 3. prosince 2015 na scénu historické budovy Národního divadla, chystá novou inscenaci pod názvem Louskáček a Myšák Plyšák šéf Baletu Petr Zuska.
V čem bude váš Louskáček nový, originální?
Nový a originální bude jistě v mnohém. I když se více méně neodchyluji od původní Petipovy základní dramaturgické struktury dějové linie, neopírám se o žádnou doposavad vytvořenou baletní verzi. A to ani v rámci konceptu, ani pokud jde o režijní a choreografické uchopení. Naprosto respektuji Čajkovského hudební podklad, neznásilňuji ho změnami, až na tři detaily nedělám žádné škrty ani přesuny, což je naopak u mnoha choreografů běžné. Vycházím z geniality původní Hoffmannovy literární předlohy Louskáček a Myší král, a ač vytvářím svůj vlastní autorský pohled na příběh, snažím se dotknout podobných symbolů a metafyzických archetypů, s jakými Hoffmann úžasně pracuje. To je něco, na co naopak Petipa a později desítky dalších baletních tvůrců v podstatě rezignovali. Opírám se o moderní divadelní výrazové prostředky, ale zároveň chci v rámci choreografie naplnit divácká očekávání virtuozity interpretační stránky z hlediska klasického a neoklasického pohybového slovníku.
A co je pro mne nejpodstatnější, pro celou „stavbu“ používám tři základní kameny: Humor, Kouzlo a Lásku.
Podle jakého klíče jste postupovali při vytváření choreografie?
Choreografii stavím v tomto případě většinou v duchu slovníku klasického baletu. To je však z hlediska tvorby celkově poměrně sekundární záležitost. Úhelným kamenem je nápad na dramaturgické uchopení a režijní struktura. V rámci těchto dvou aspektů jsem vždy do určité míry ovlivněn zmíněným E. T. A. Hoffmannem, Petipou jako autorem původního baletního libreta, a tudíž přirozeně návazně i Čajkovského hudebním rozsahem (díky za jeho nádheru). No, a pak pochopitelně ve značné míře používám „klíč“ vlastní imaginace a svého osobního autorství v daném tématu.
***
Tady je fotoreportáž z dosavadních zkoušek, podívejte se:
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]