Francouzská Popelka: Pohádka pro dospělé
Premiéra Prokofjevovy Popelky (Cinderella) v Národním divadle pod vedením francouzského týmu z proslulého Les Ballets de Monte-Carlo byla napjatě očekávaným vrcholem letošní sezóny. V „půvabně bizarní verzi“ známého baletu francouzští tvůrci předvedli gejzíry nápadů, nových a zajímavých figur, prvků z akrobacie i klauniády, výtvarné invence – a někdy toho bylo možná až moc.
Není to Popelka, jakou znají děti z knížek. Choreograf a režisér představení Jean–Christophe Maillot se rozhodl skromnou a utlačovanou dívku ukázat jako bytost schopnou lásky, a to i té fyzické. Na pohádkový příběh o ztraceném střevíčku a princi hledajícím svou lásku se dívá s dospělým, mírně ironickým odstupem. V prvním jednání jej mnohem víc zajímají složité psychologické vazby mezi Popelkou, jejím otcem a macechou, nevlastními sestrami, vzpomínky na zesnulou matku a lásku mezi rodiči. (To je originální Maillotův vklad do děje baletu – že do něj vrací postavu Popelčiny matky.) Líčení charakterů postav a nejednoznačných vztahů mezi nimi Maillot věnuje velkou část prvního jednání, zatímco pohádkový syžet uvede zkráceně jako pitvorné pimprlové „divadlo na divadle“. (Mimochodem tato pasáž mi v ději připadala zbytečná a zdlouhavá, proč máme znovu sledovat macechu a ústrky sester v ještě karikovanější podobě?). Od této chvíle již divák tuší, že humor, karikatura a nadsázka budou součástí stylizace příběhu až do konce. Prokofjevova hravá, pikantní a osobitá hudba ostatně k tomu svádí. K modernímu tanci je ideální. A tak zatímco skladatel řetězí nové a nové zajímavé motivy a neotřelé barvy orchestrální instrumentace, na scéně se to hemží postavami, které se přetahují, postrkují, vyskakují, sbližují a odbíhají. Stále je tu plno. Maillot to dělá systematicky – skoro nikdy se nemůžete soustředit na jeden pár, na jeden děj, vždy do tance vstupuje ještě nějaký další prvek, přijde někdo navíc a naruší symetrii tanečních párů, nebo poodjede kulisa, změní se světlo apod. Někdy je to až únavné.
Popelka
(Cinderella)
Choreografie a režie: Jean-Christophe Maillot
Dirigent: David Švec
Scéna: Ernest Pignon-Ernest
Kostýmy: Jérôme Kaplan
Světla: Dominique Drillot
Nastudování: Bernice Coppieters, Giovanna Lorenzoni
Balet a orchestr Národního divadla
Premiéra 14.dubna 2011 v Národním divadle
Popelka – Adéla Pollertová
Princ – Alexander Katsapov
Matka / Víla – Zuzana Šimáková
Macecha – Michaela Wenzelová
Sestra – Pavla Hrubešová, Edita Raušerová
Otec – Michal Štípa
Organizátoři – Oleksandr Kysil, Karel Audy
Přátelé Prince – Mathias Deneux, Jonáš Dolník, Petr Strnad, Jiří Waňka
foto: Pavel Hejný
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]