Gala 420PEOPLE – oslava taneční energií

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Čím jiným slavit desetileté výročí tanečního souboru než tancem? Soubor 420PEOPLE, který je personifikován osobnostmi svých zakladatelů Natašou Novotnou a Václavem Kunešem, si nadělil dva večery tance na Nové scéně Národního divadla. Gala připomnělo deset let vlastní tvůrčí činnosti i snah zvát ke společným projektům choreografy, pedagogy a umělce všemožného zaměření. 420PEOPLE jsou určitou spojkou českého tance se zahraničím. Uchovávají si cenné vazby a přátelství, z jejich práce nevyšuměla radost, odhodlání a nadšení, z jejich chování se nikdy nevytratila skromnost a otevřenost. I takové zdánlivé drobnosti je potřeba připomenout a připít na jejich trvání.
Gala 420PEOPLE – Slavíme 10 let – 18. /19. 1. 2016 Nová scéna (zdroj FB)

Gala 420PEOPLE s podtitulem Slavíme 10 let bylo drobnou retrospektivou jejich vlastní práce, prošpikovanou výstupy hostujících umělců, spolupracovníků, kteří měli čas a chuť se přidat ke společné rozjařenosti, bavit se a bilancovat. Bezmála tříhodinový program se nesl v duchu sdílení radosti z tance a pohybu, na scéně se objevili tanečníci, kteří se 420PEOPLE spolupracují prakticky od jejich začátků, stejně jako ti, kteří se k nim přidali až v poslední době.

Z ucelených choreografií se jako první mohli diváci seznámit se sólem z choreografické dílny Jiřího Kyliána Double You. Jak jinak také začít než tvorbou choreografa, v jehož souboru Václav Kuneš a Nataša Novotná strávili podstatnou část své kariéry a kde se v nich nepochybně probouzely touhy po vlastní autorské tvorbě i vize budoucího osamostatnění. Double You tančil Václav Kuneš a z jeho projevu byla především patrná lehkost a zaujetí pro čistý pohyb.

Double You – choreografie Jiří Kylián – 420PEOPLE (foto Amitava Sarkar)

Choreografie využívá velkého prostoru jeviště, diváky těší jaksi samozřejmé úzké propojení pohybových nuancí s hudbou Johanna Sebastiana Bacha – to, co je na choreografiích Jiřího Kyliána nejpůsobivější, onen nezastavený tok pohybu spolu s množstvím drobných akcentů, s nimiž jako by v trhnutí prstů tanečník oklepával přebytečné kapky energie.

Double You na jevišti představuje tanečníka ponořeného do sebe, a přesto se rozdávajícího, člověka, který ovládá svou dráhu a určuje směr svého pohybu sám, můžeme v ní vidět cosi jako stopování vlastní životní cesty, tanečníkovy paže ukazují a objímají vzpomínky ostatním neviditelné, ale jeho pouť stále pokračuje. Často stojí zády k publiku, aby hovořilo jen jeho tělo, napětím ve svalech na odhalených zádech. Čas v pozadí odpočítávají dvě kulovitá závaží, která kmitají, aby se v jednom bodě sesynchronizovala a znovu rozpojila, tak jako se přibližuje a oddaluje všechno, co člověku přichází do života.

Choreografie z roku 1994 byla určena původně pro Kyliánův NDT 3 a tančil ji ve svých čtyřiceti šesti letech Gary Chryst.

Double You – choreografie Jiří Kylián – 420PEOPLE (foto Amitava Sarkar)

Na programu dále nemohla chybět Small hour, jedna z nejúspěšnějších choreografií vzniklých pod hlavičkou 420PEOPLE (Nataša za interpretaci získala Thálii 2008), později se rozrostla do celovečerní A Small hour ago, ale subtilní duet, který vznikl jako první, si dál říká o samostatné uvádění a zatím nijak nestárne. Je stálicí repertoáru a jednou z nejlepších choreografií, které Václav Kuneš vytvořil. Je v něm obsažená velká niternost. Minimalistická hudba, která využívá i inspiraci barokem, je stejně jemná a uklidňující jako samotný soustředěný pohyb.

Duet vytvořil Václav Kuneš pro sebe a pro Natašu, ale tentokrát se v něm představili Zuzana Herényiová a Saša Volný, kteří také se souborem spolupracují už od začátku a tento kus už nějakou dobu alternují. V jejich podání je duet neméně působivý. Je to choreografie o setkání, o úžasu nad existencí druhé bytosti, nad křehkým opatrováním. Odráží poznání, že je možné být současně oporou a nechávat se i vést. To je obsahem pouti tanečníků po jevišti, jejich interakce. Saša Volný manipuluje s taneční partnerkou jako s křehkou loutkou, která by se mohla při rychlejším pohybu roztříštit. Několik vteřin po skončení choreografie, které diváci strávili v naprostém tichu, jen dosvědčuje dojem, kterým na ně vystoupení zapůsobilo.

Small Hour – choreografie Václav Kuneš – 420PEOPLE – Paříž 2011 (foto Laurent Ziegler)

Choreografie B/olero Ohada Naharina se na repertoár 420PEOPLE dostala hned v roce 2008. Stali se prvním evropským souborem, který tuto promyšlenou taneční a hudební hříčku pro dvě ženy směl uvést. Na gala si ji zatančila Nataša Novotná s Adi Salant. Choreografie je úzce propojena s rytmem Ravelovy skladby, která ale zní v úpravě japonského hudebníka Isao Tomity na syntetizátor. Odosobněný redukovaný zvuk hudby působí na nepřipraveného diváka stejně zvláštním dojmem jako tanečnice, které v zeleném a fialovém světle ztrácejí leccos ze své lidskosti. Ale pohyb není jen mechanický, vždy jím prozařuje osobnost, jakkoli jednoduchým se někdy může zdát. Choreografie vychází z techniky gaga, která je založena na pohybu přirozeném a právě tak přirozeném vnímání rytmu, proto jsou mnohá opakovaná gesta velmi prostá. Vždy bylo zajímavé sledovat kontrasty ve výrazu dvou žen, jež tančí téměř totožnou pohybovou variaci, zejména vemlouvavý pohled Nataši Novotné, která vždy působí, jako kdyby se dokázala dívat na každého jednotlivého diváka, který sedí v hledišti.

B/olero – choreografie Ohad Naharin – 420PEOPLE (foto Pavel Hejný)

Z dalších choreografií, ať už 420PEOPLE nebo hostujících umělců, pak publikum sledovalo fragmenty. Tanečník, choreograf a hudebník Amos Ben-Tal, který se podílel na inscenaci REEN, přijel nejen zahrát v ukázce ze zmiňované inscenace, ale také reprezentovat vlastní tvorbu. Je členem uskupení OFFprojects, které je kolektivem bývalých členů NDT a Batsheva Dance Company. Ukázka z choreografie, která nebyla v programu již blíž specifikována, nebyla tak docela gala číslem. Spojení mluvného slova, současného tance a light designu, kdy jeviště osvětlují pouze neonové trubice, s nimiž manipulují dva tanečníci, v sobě nepochybně nese sdělení, nebyl ale čas je rozklíčovat. Amos Ben-Tal a jeho taneční partnerka Milena Twiehaus si svou jevištní existenci každopádně užili.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na