Glosa: Braniborské koncerty na Pardubickém hudebním jaru

Sestavit program koncertu výhradně z děl Johanna Sebastiana Bacha je pro posluchače vždy velmi atraktivní, dát mu ale punc skutečného zážitku či výjimečnosti vyžaduje od pořadatele domluvit se s interprety, kteří skladby tohoto autora dovedou zahrát se znalostí všech jím používaných více i méně obvyklých postupů, s patřičným nasazením, ale i s pokorou. V případě Braniborských koncertů pak je třeba ještě počítat s tím, že sólistou se může stát prakticky kterýkoli hráč a že při jejich provedení hodně záleží i na tom, jak jsou všichni na pódiu schopni a ochotni si, jednoduše řečeno, „zamuzicírovat“.Všechny výše uvedené předpoklady bezezbytku došly naplnění při dalším koncertu Pardubického hudebního jara. Ředitel tohoto mezinárodního festivalu Josef Krečmer je zároveň uměleckým vedoucím souboru Barocco sempre giovane, a tak si byl určitě dobře vědom, do čeho jde. Své mladé muzikanty však dobře zná, takže rizika byla takřka nulová. Zvláště když se dalo očekávat, že k jejich eliminaci přispěje – a naopak úroveň večera svou přítomností posune ještě o stupínek výše – vynikající izraelský cembalista a dirigent Shalev Ad-El.

Byla radost nechat se v Rytířském sále pardubického zámku či o den později v synagoze v Heřmanově Městci unášet vybranou čtveřicí Braniborských koncertů. Hrálo se v opačném pořadí, od šestého do třetího. Večer tím získal zajímavou gradaci. Nejprve v čísle šest se blýskli violisté, číslo pět strhne především cembalovým partem (a Shalev Ad-El s přehledem dokázal, proč je interpretem vyhledávaným po celém světě), postupně se dostanou do popředí flétnisté (Julie Braná, Jakub Kydlíček) a celý večer zakončí číslo tři, v němž jsou sólisty úplně všichni. Barocco sempre giovane opět prokázalo, že roky tvrdého cvičení, studia a sebekázně přinesly impozantní výsledky. Hráči již mají Bacha skvěle zažitého a vědí, jak na něj. V případě Braniborských koncertů navíc odpadají složitější duchovní vrstvy, dobře je znát, že autor je psal ve svém šťastnějším životním období. Také díky tomu provázela oba večery vynikající nálada na pódiu i v posluchačských řadách.


Hodnocení autora glosy: 90 %

Pardubické hudební jaro
Hommage a J. S. Bach
Barocco sempre giovane
Ad-El Shalev (cembalo, dirigent)
Iva Kramperová (housle)
Julie Braná (flétna)
Jakub Kydlíček (flétna)
27. března 2014 Rytířský sál Zámek Pardubice
28. března 2014 Synagoga Heřmanův Městec
(psáno z koncertu 28. 3. 2014)

program:
Johann Sebastian Bach: Braniborský koncert č. 3 G dur BWV 1048
Johann Sebastian Bach: Braniborský koncert č. 4 G dur BWV 1049
Johann Sebastian Bach: Braniborský koncert č. 5 D dur BWV 1050
Johann Sebastian Bach: Braniborský koncert č. 6 B dur BWV 1051

www.pardubickehudebnijaro.cz
www.barocco.cz

Foto Lada a Miloš Kolesárovi 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Barocco sempre giovane & A.E.Shalev, I.Kramperová, J.Braná, J.Kydlíček (Pardubické hudební jaro 2014)

[yasr_visitor_votes postid="100562" size="small"]

Mohlo by vás zajímat