Glosa: Krach operních společností v USA. A co Evropa?

Okamžitě zastavit prodej vstupenek na sezónu 2011-12 a ukončit smlouvy se všemi zaměstnanci ke konci února 2011. To nařídil výkonný šéf Sacramento Opera Rod Gideon ke konci minulého týdne. Zrušení se dotkne již Mozartovy Kouzelné flétny v únoru a premiéry Pošťáka v květnu. Tento krok ředitel udělal poté, co schodek v hospodaření této společnosti k 1.12. 2010 činil 85 000 dolarů. Tato operní společnost v letošní sezóně přitom hospodařila s celkovým rozpočtem 1 144 517 dolarů. Šéf opery doufal, že velký výtěžek přinese letos premiéra Händelova Orlanda. To se nesplnilo – opera přinesla do pokladny z tržeb na vstupném pouze 108 340 dolarů a výdaje na premiéru ale činily 193 500 dolarů. V kombinaci s propadem prodeje předplatného se další fungování této operní společnosti ukázalo jako ekonomicky neúnosné.

Sacramento Opera Company není v Americe první – již několik operních společností zrušilo svoji sezónu – patří mezi ně i poměrně významná Cleveland Opera. Na některé jiné soubory byl vyhlášen konkurz, další ze dne na den uzavřely dveře svých sálů úplně.

 

Je mi líto jakéhokoliv zrušeného představení, natož pak krachu celé operní společnosti,” řekl Marc Scorca, prezident a CEO Opera America, národní servisní organizace pro operu. “Počet operních společností v USA klesne kvůli krizi v následujících dvou letech pravděpodobně na polovinu”, řekl Scorca.


V souvislosti s krizí operních společností v USA, které jsou v majetku soukromých nadací a převážná část provozního kapitálu tam putuje ze soukromých zdrojů, to vypadá, že Evropy se krize nedotkne, protože zde jsou operní společnosti a divadla financována převážně z veřejných zdrojů. To ale nemusí být úplně pravda. V Itálii se uvažuje o zrušení poloviny regionálních operních divadel. Skotská národní opera má velké existenční potíže. Welšská opera je před krachem. Operní scény ve Francii výrazně omezují počty premíér pro sezónu 2011-12. Všechny velké a významné operní domy Evropy sázejí při přípravě nových premiér na koprodukce, kde se náklady dělí mezi víc zúčastněných divadel.
Takže jak to dál bude v Evropě? Kdoví…

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
39 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře