Glosa: Puccini v Brně

Náhodný návštěvník moravské metropole nestačí žasnout nad mraky, které se nedávno zatáhly nad budoucností Janáčkovy opery. Obzvláště pak žasne, když měl během jednoho měsíce možnost slyšet hned dvě vynikající představení – Turandot 4.února a Madamu Butterfly 3.března 2012.Pokud bylo u Turandot možné mít výhrady vůči tenorovi v nezdařilém Nessun dorma – byť nevděčném vzhledem k ohromné světové konkurenci, potom zmíněná Madama Butterfly stejného realizačního týmu byla hvězdnou hodinou pucciniovské interpretace. To, co bylo v Brně ke slyšení a vidění v orchestru, u sólistů a vůbec na jevišti, to sneslo prakticky ta nejpřísnější kritéria. Madamu Butterfly jsem opakovaně viděl po celém světě, ať už v Itálii v Torre del Lago Puccini či v Římě, tak i ve Vídni (tam mě sami členové operního orchestru varovali před „plešatými“ inscenacemi Pucciniho ve Staatsoper, které se monotónně opakovaly a prakticky nikdy nestudovaly), ale i Mnichově či třeba v USA. Málokdy jsem ale zažil, že by zpěváci a zvlášť orchestr Pucciniho brali „vážně“ v té míře, jako onoho 3. března v Brně. A to i přes až nepřátelsky antikulturní klima ze strany zřizovatele, ale ovšem i vzhledem k relativně nízké návštěvnosti v druhém největším městě republiky. Myslím, že i v sobotu by tady kultura měla hrát prim před televizí nebo chalupářstvím. Pro ty, kdo neslyšeli, s jakým nadšením všichni v Madamě Butterfly hráli a zpívali, zde musím jmenovat alespoň Boženu Ferancovou v titulní roli; vavříny však patří všem. Ten, kdo nezažil prvotřídní výkon operního orchestru, kdo nezažil napětí, s jakým publikum sledovalo posledních dvacet minut tragédie Čo-Čo-San, ten ať honem spěchá do Brna. Jaroslav Kyzlink svého Pucciniho zná perfektně, je cítit, že delikátnosti partitury si vychutnává vrchovatou měrou.Karajan kdysi vzpomínal, jak byl při jeho příchodu do Vídeňské státní opery podceňován Verdi oproti Wagnerovi. A jak mu trvalo, než pro Trubadúra prosadil stejně velké obsazení jako pro Tristana. Přál bych si po svých dosavadních brněnských zkušenostech, aby zdejší operní orchestr byl rozšířen a abych jej měl možnost slyšet například i v Dvořákových či Beethovenových symfoniích. Místní muzikanti na to určitě mají.
Giacomo Puccini:
Turandot
Dirigent: Jakub Klecker
Režie: Jiří Nekvasil
Scéna: Daniel Dvořák
Kostýmy: Simona Rybáková
Sbormistr: Josef Pančík
Pohybová spolupráce: Štefan Capko
Orchestr a sbor Janáčkovy opery NDB
Premiéra 29. dubna 2011 Janáčkovo divadlo Brno
(psáno z reprízy 4.2.2012)

Turandot- Lada Biriucov
Císař Altoum – Tomáš Krejčiřík
Timur – Ladislav Mlejnek
Calaf – Michal Lehotský
Liu – Daniela Straková-Šedrlová
Ping – Jiří Brückler
Pang – Zoltán Korda
Pong – Petr Levíček
Mandarín – Jan Šťáva

***

Giacomo Puccini:
Madama Butterfly
Dirigent: Jaroslav Kyzlink
Režie: Jiří Nekvasil
Scéna: Daniel Dvořák
Kostýmy: Marie Blažková
Sbormistr: Pavel Koňárek
Pohybová spolupráce: Ladislava Košíková
Orchestr a sbor Janáčkovy opery NDB
Premiéra 13. listopadu 2009 v Janáčkově divadle
(psáno z reprízy 3.2.2012)

Cio-Cio-San – Božena Ferancová
Suzuki – Jana Wallingerová
Kate Pinkerton – Jitka Klečanská
Pinkerton – Rafael Alvarez
Sharpless – Daniel Čapkovič
Goro – Zoltán Korda
Yamadori – Jakub Tolaš
Bonzo – Jan Hladík
Yakuside -Tomáš Krejčiřík
Komisař – Jan Šťáva
Matka – Jana Iskrová
Teta – Martina Králíková
Sestřenice – Ivona Špičková

www.ndbrno.cz

Foto ND Brno 

Hodnocení

Vaše hodnocení - Puccini: Turandot (ND Brno)

[Celkem: 2    Průměr: 3/5]

Vaše hodnocení - Puccini: Madama Butterfly (ND Brno)

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na