Glosa: Tři kolíčky pro Popelku – brněnská opera omládla

Komu vyslovení jména Popelka navodí lyrickou představu Libuše Šafránkové a jejích tří lískáčů z televizní pohádky, může mít problém s rozlousknutím oříšku v podobě zbrusu nové stejnojmenné opery, kterou připravilo jako svoji poslední letošní premiéru Národní divadlo Brno. Rossiniho Popelka, kterou uvedlo 21. května 2010 poprvé na brněnská jeviště Mahenovo divadlo, nejenže hýří barvami, ale je doslova přeplněná pop-artovými kulisami a kostýmy i komickými hereckými estrádami a nešetří kritikou na konzum a snobství dnešní společnosti.


Zahrávat si takto s klasickým námětem a s jednou z nejtěžších Rossiniho oper může představovat velký risk, třicetiletý slovinský režisér a výtvarník Rocc však odvedl skvělou práci a jeho Popelka se jistě stane zajímavou součástí operního repertoáru brněnského Národního divadla. Roccova Popelka je velmi sympatickým pokusem přiblížit pohádku, jejíž námět má kořeny až v antickém Řecku a dokonce i v daleké Číně, dnešnímu středoevropskému publiku. Rocc přitom čerpal přitom z původního libreta italského autora devatenáctého století Jacopa Ferretiho, jehož Popelka doznala oproti klasické verzi francouzského pohádkáře Charlese Perraulta několik změn. Ortodoxním vyznavačům Popelčina střevíčku zasadilo tato pojetí nemilosrdnou ránu: Princ hledá svoji umouněnou královnu nikoli podle dokonale padnoucího střevíčku, nýbrž podle zlatého kolíčku. Na scéně brněnského divadla Popelka nepřebírá hrách ani čočku, nýbrž stále žehlí a věší prádlo. Mimochodem, prádelní šňůra s kolíčky jsou po celou dobu nepřehlédnutelnou součástí jeviště.

A tím novinky současné brněnské Popelky zdaleka nekončí. Z pohádky plné kouzel se stává realita. Sekačky na trávu a golfové hole namísto mečů a žezel, namísto holoubků či pohádkové víly mudrc v podobě indického gurua, který se přemísťuje po jevišti tak, že válí sudy. Nabubřelost a snobství negativních postav dokreslují sluneční brýle či zesměšňující nápadité a vtipné kostýmy. Don Magnifico (Pan Velkolepý), Popelčin nevlastní otec, je tu ztělesněním konzumu a svým kostýmem odkazuje na nejmenovanou americkou prodejnu rychlého občerstvení.


Brněnská Popelka zkrátka není žádným nudným pojednáním o dobru a laskavosti vítězícím nad zlem. Kdo se 21. května vypravil do Mahenova divadla, aby si poslechl „šíleně vážnou“ operu, musel se smířit s tím, že se prostě po celou dobu bude především bavit. A tak se Popelka stává opět tím, čím původně italská opera byla – rozptýlením a uvolňující zábavou. Představitelky nevlastních Popelčiných sester, Tisbe a Clorindy, bodují u publika hereckými kreacemi, a přitom si dovedou uhlídat své pěvecké party. Že Rossiniho opera není pro interprety žádný med, se přesvědčil i Jan Šťáva, který dal podobu moudrému starci Alidorovi, jehož part patří v opeře k nejtěžším. Za svůj výkon sklidil zasloužený potlesk, stejně jako i Michaela Kapustová v roli Angeliny – Cenerentoly (po česku Popelky). Komického potenciálu své role využil velmi dobře i Jakub Tolaš, který nastudoval part Dandiniho, princova rozverného sluhy. Brněnští operní pěvci tak dokázali, že kromě zpěvu jim není cizí herectví ani nadsázka.

Opera Gioachina Rossiniho, která patřila v devatenáctém století nejprve mezi autorovy nejúspěšnější a pak začala mizet kvůli obtížnosti pěveckých partů, nyní v Brně ožívá a má velkou šanci přilákat do divadla nejen zasloužilé operní znalce či naopak děti, ale také mladé lidi bez hlubšího hudebního vzdělání.
Gioacchino Rossini:
La Cenerentola
(Popelka)
Dirigenti: Jakub Klecker
Režie a scéna: Rocc
Kostýmy: Rocc, Vendula Johnová
Pohybová spolupráce: Štefan Capko
Sbormistr: Pavel Koňárek
Orchestr a sbor Janáčkovy opery
Premiéra 21.5.2010 v Mahenově divadle v Brně

Don Ramiro – Tomáš Kořínek/Otokar Klein
Dandini – Roman Janál/Jakub Tolaš
Don Magnifico – Jiří Sulženko/Jevhen Šokalo
Clorinda – Andrea Priechodská/Daniela Straková-Šedrlová
Tisbe – Václava Housková/Jana Wallingerová
Angelina – Michaela Kapustová/Terezia Kružliaková
Alidoro – David Nykl/Jan Šťáva
 
Rozhovor s režisérem brněnské Popelky Roccem, který jsme před premiérou přinesli, najdete zde
 

foto: ND Brno

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Hodnocení

Vaše hodnocení - Rossini: Popelka (ND Brno)

[yasr_visitor_votes postid="16435" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
19 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments